Problem: Allt i GCal raderat vid byte till denna lur.

Discussion in 'Xperia Z1 Compact' started by Narcoleptic, Feb 6, 2014.

1. Narcoleptic

Narcoleptic Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej! Bytte till z1c i går och känner mig rätt nöjd med själva luren so far.
    Försökte mig på Sonys automatiska överföring från gamla luren (Moto DEFY+) i butiken, men tji, det gick inte.

Använde i stället MyBackup Pro och gjorde en back på DEFYn som jag matade in - inklusive kalender - i z1c. Förutom lite konstig ordning på SMS- och samtalshistorik gick det ok.

MEN. Till en början fick jag upp min GCal i nya luren direkt efter att ha loggat in på Google. Satt lite och fipplade med olika appar/widgets för att få det att se ut som jag ville och plötsligt.. var ALLA mina events i kalendern borta. Med en kall kåre efter ryggraden gick jag in på GCal online och japp - den var helt raderad där också. :I

Ok, gick in och lade in kalendern från DEFY+ backupen (2013 och framåt iaf), men efter en kort stund "återställs" kalendern till den tomma onlineversionen av GCal, vare sig jag har synk på eller inte.

Kan inte tänka mig hur detta gått till, men vore ju väldigt trevligt att hitta en lösning. Att försöka få hjälp av Google är väl tvärkört, men om någon har en hint om hur jag skulle kunna få GCal globalt att lägga till min backup från DEFYn vore det ju smultronställe. Relativt sett då.

Kanske inte en så modellspecifik fråga, men hittar föga matnyttigt när jag försöker Googla mig klok, så försöka duger, tänker jag.

Tack på förhand!

/N

2. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

MINA ENHETER

Nu kanske jag är dum någonstans men använder du inte Googles kalender?

Där, har jag för mig, kan du återskapa alla saker i kalendern genom några knapptryckningar.

3. cjb

cjb Professional Droid Medlem

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    GCal = Google Calendar ;)

4. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

MINA ENHETER

Då var jag dum nånstans :P

Alla dessa förkortningar stör mig. GCal låter, i mina öron, som en app.

5. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Går det att plocka ut filen för kalendern från MyBackup Pro på något sätt? I så fall kan du importera den kalendern till Google Calendar.

6. Narcoleptic

Narcoleptic Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Verkar inte så. När jag navigerat till bakupfilen i MyBackup kan jag antingen välja att återställa - vilket innebär att GCal först uppdateras för att inom några minuter återgå till sitt tomm (eller numera nästan tomma) läge igen - eller visa filen, vilket ger mig en lista med poster, men vad jag kan se inga möjligheter att kopiera, flytta, dela eller editera denna - bara se den på skärmen, vilket ju suxxor. MyBackup sparar alla data från samma tillfälle i en komprimerad fil, så att komma åt just kalenderdata verkar kört.

Vad jag tänker är att man kanske skulle kunna tala om för GCal att inte ta bort posterna när de väl importerats. Min gissning är att GCal på något sätt jämför vilket som är kalenderns senaste tillstånd och synkar till det. Att det sker något slags datering när backupdatan importeras. Några tanka om ifall/hur man skulle kunna kontra detta isf?

7. cjb

cjb Professional Droid Medlem

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Finns ju en inställning där man kan sätta vilken kalender som skall anses vara den som skall prioriteras, antingen den på nätet eller den i telefonen.
    Man kan även ha den inställningen så att alla förändringar synkas åt båda hållen, denna inställning är att föredra.

Har du råkat tömma din online kalender och har inställningen så den kalenderns uppgifter är korrekta så tömmer den telefonens kalender var gång du synkar den mot online.

Nu kommer jag inte ihåg om inställningen finns både på telefonens kalender eller om det enbart är på online kalendern.