Alltså, förstår inte varför X10 får så dåliga recensioner?

Diskussion i 'Xperia X10 (2010)' startad av dragontrumpetare, 5 aug 2010.

1. dragontrumpetare

dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Ja, nu är Fredik Granlund igång igen, med att skriva ner X10. http://www.expressen.se/prylar/1.2086458/iphones-rivaler-i-stort-test

Förstår inte alls, vad han får sina idéer ifrån. Onödiga appar, skriver han om, och dessutom inlåst mobil. Visst, den är låst i de djupaste delarna, vilket jag själv kan tyvka vara bra, för någon som inte är bra på android, men det går ju att låsa upp. Jag tycker då i sig inte alls mobilen känns inlåst. Kan i princip installera vilka program jag vill. Så vad snackar karln om?

2. delofson

delofson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

man ska inte lyssna på kvällstidningars "experter" låst?? e väl lika låst som alla andra androider..... lägger till saker ingen vill ha eller använder?? HTC Sense någon??

I branschen är dessa experter alltid stående skämt ingen bryr sig om. Facktidningar får alltid förtur på testexemplar osv, kvällstidningars experter får köpa sina egna, finns en anledning till det....

3. Ziboez

Ziboez Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

X10 är bra i sig, sen är det beroende på hur duktiga företagarna är. Som X10 som fortfarande har android 1.6.. vissa appar kräver 2.1!

Dom ska lansera X10 i usa har jag för mig i april, där finns redan htc 2.2 froyo och då tror jag inte SE släpper mobilen med bara 1.6 i android version.

Tror SE kommer släppa 2.1 och sen 2.2 därpå!

4. FearKill

FearKill Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    461
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    Telefon 2:
    Huawei Nexus 6P
    Platta:
    Samsung Galaxy TAB A 10.1
    Platta 2:
    Nexus 7 2013
    Tror att SE hoppar över 2.2 och går på 3.0/2.3. Läste en nyhet för ett tag sen. Att SE har antecknat något avtal med Google att vara snabbast ut med uppdateringar vid årsskiftet. Men vet inte om det är 100% sant.

5. Pzycic

Pzycic Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    356
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A52s
    Svårt att tro då X10 skall väl inte funka med 3.0 pga det låga ramminnet.

6. Hyddan

Hyddan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Alla mobiltelefontillverkare vill göra en produkt som skiljer sig från de andra. Skulle alla göra telefoner med android rakt av utan extra finesser så skulle vara enklare och konkurensen skulle inskränka sig till att gälla pris och utseende. Det är ju en omöjlig tanke, ingen tillverkare skulle ställa upp på det konceptet. Tanken med android är ju att det skall finnas frihet att erbjuda egna lösningar och egna utvecklingar av gränssnittet. Det skulle ju vara öppet och därmed skilja sig från iphone. Det är ju det som främjar utvecklingen. Vill man inte använda mediascape eller timescape så är det ju bara att låta bli.

7. dragontrumpetare

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Tycker ni kommer med poänger, men man blir ju förbannad på Ifånligan som skall klanka ner på min favoritmobbe. Som sagt enda problemet som jag märkt just nu är ju senaste programvaran som helt klart fördärva min batteritid....

8. FearKill

FearKill Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    461
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    Telefon 2:
    Huawei Nexus 6P
    Platta:
    Samsung Galaxy TAB A 10.1
    Platta 2:
    Nexus 7 2013
    Last edited: 5 aug 2010
  9. LRI

LRI Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

hahahah gillar apple fanboisens totala oförmåga att argumentera logiskt, speciellt "Ofan" för det första stämmer det inte det han säger, för det andra vafan har Mac OSX med android att göra?

10. delofson

delofson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

eller att Iphone är störst på smartphones.. :P haha.. e ju skrattretande... RIM med blackberry är störst i staterna. Och Asien har smartphones vi inte ens har en susning om här i väst....

11. LRI

LRI Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

alltså kvaliten på journalisterna (om dom nu kallas för det) på kvällstidningarna nu för tiden är ju skrämmande låg, det görs aldrig någon research, lägger ut personliga åsikter som fakta och man snor hela tiden material från annat håll och bara direktöversätter. Och skulle man skriva man något eget så ser det ut som att man har mutat sina svenska lärare till att få godkänt.

12. Pzycic

Pzycic Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    356
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A52s
  13. Cap_a

Cap_a Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Ha ha. Ja, han Granlund verkar inte ha många rätt..
    Men så läser jag inte den typen av tidningar heller. Så normalt sett slipper jag se sånt här.

Är det någon som orkar fråga honom vad han baserar sin fakta på eftersom den uppenbarligen är felaktig.
    Tex citat:"...än 1.6, och är en av få telefoner på marknaden med den äldsta versionen." han är bara för rolig.

Last edited: 6 aug 2010
  14. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 228

MINA ENHETER

Nu blir jag totalförvirrad! Hur kan telefonen göra om en minnestyp till en annan minnestyp? Sitter det en liten minneskretsfabrik innuti telefonen?

15. mrNoodles

mrNoodles Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Han har väl en äppelprodukt uppkörd nånstans.. som han dyrkar?
    Kul att man inte kan maila direkt till han utan till redaktionen@exp....
    Expressen kanske ska hålla sig till att rapportera om Victoria och Daniel, och Aftonbladets teknikdel är väl inte ofta mycket mer korrekt...

Last edited: 6 aug 2010
  16. fireon

fireon Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    144

MINA ENHETER

Granlund har inte många rätt. Det håller jag med om!

Men...
    X10 är ingen bra mobil i jämförelse mot Galaxy S eller Desire. Den största anledningen till detta är att X10 kör Android 1.6 och inte 2.1 som Galaxy S eller 2.2 som Desire. Vet att det kommer uppdateringar, men tiden det tar för er X10 ägare att få dessa är alldeles för lång. När 2.1 eller möjligtvis 2.2 kommer till X10 så finns det redan många nya mobiler som sopar mattan med X10 tekniskt och prestandamässigt sett. 1.6 är alldeles för begränsat och dåligt i jämförelse med nyare androidversioner. Flickvännen har en X10 och jag får ibland totalt damp på den eftersom den är seg mm. Konstigt då den har samma processor som Desire på 1 ghz.
    Jag har ägt många SE mobiler genom åren och varit lite av en fanboy. Men då dem har levererat alldeles för buggiga och dåliga mobiler under lång tid så bytte jag så småningom till Nokia E71 och nu HTC Desire och jag kan inte vara nöjdare.

Sen så inte sagt att X10 är en dålig mobil, det är en alldeles fantastisk liten apparat, men i jämförelse med konkurrenterna så...Men X10 har iaf kameran som är toppen! :)

17. Cap_a

Cap_a Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Jag är faktiskt väldigt sugen på att prova en Desire under några veckor för att se om den är så mycket bättre. Själv skulle jag ge X10 7 av 10 i betyg men baserat på andras betyg av andra Android telefoner är nog 9/10 mer rättvisande. Jag tvivlar på att Desire är SÅ mycket bättre med tanke på att en del av det jag stör mig på är helt relaterat till Android. Som tex avsaknaden av betalappar. Och det är inget jag kan klandra telefonerna för utan Google. Sen kanske en del av det jag stör mig på beror på 1.6 och då är det ju en annan femma.

18. fireon

fireon Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    144

MINA ENHETER

Ja, som helhet så är X10 en bra telefon, inget snack om det. Men mitt val av telefon baserades till störst del på Android 1.6 vs. 2.1/2.2. (däri ingår ju hur snabb den är i menyer, scrollning osv.) Avsaknaden av multitouch är en stor nackdel också. Sen så tyckte jag att knapparna på framsidan av X10 är lite plastiga, samt att skärmen är aningen för stor. Tycker att Desiren har rätt storlek. Men allt är ju en smaksak!

19. dragontrumpetare

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Jag har då inga tensenser till lagg i mobilen, inga segheter heller. Det har iallafall mina uppdateringar fixat till. Men visst 2.1 är ju på väg. Så länge behöver inte vänta, och eftersom SE blir klara tidigare än beräknat med 2.1 så möjligen kommer de igång snabbare med nästa version. Visst att HTC är snabbare, men de har ett specialavtal med Google, och troligen även Samsung. SE kunde ju knappast vänta på 2.2 för då hade mobilen varit ännu äldre. Nä, det var bra att de kunde börja sälja den redan nu, för mobilen kan ju knappast bli sämre utan bara bättre. Sedan angående Granlund så är han Iphone frälst, som min bror. Alltså för eller senare går även Apple på pumpen med sitt interface, för sanningen är ju att det inte är mycket nytt i mobben mer än design. Allt ser ju annars ut som det gjorde förr. Vi minns hur det gick för SE med sina walkman, cybershotmobiler. De lanserade modell efter modell, folk tröttnade. Ni har SE äntligen förstått att dessa varianter är ute. Mobilerna skall klara allt och det bra. X10 är tycker jag i kvalité mycket bättre än tidigare lurar som SE lanserat. X10 och X10 mini är i sig stabila lurar. Har inte varit med om en sådan sedan Motorola A1000 he he. (får man svära i kyrkan tro?) Men HTC... kan man avinstallera Sensegränssnittet i den? Eftersom Herr Granlund säger att Sony Ericsson lagt in onödiga program. X10 mini har tyvärr en massa bloatware, men tror inte det beror på SE utan mera på min operatör 3.

20. Cap_a

Cap_a Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Jo, till Desires nackdel ska nämnas skärmens upplevda upplösning, multitouchen som egentligen är en dualtouch och har sina begränsningar (dock mycket bättre än X10:ans singletouch - men sämre än Samsungs Galaxy S).
    Men för mig föll valet på X10 och jag vet inte om jag blivit mer nöjd med Desire och Samsungs iPhone 3G design känns helt fel av den anledningen. Det jag vet är att den perfekta telefonen i min mening inte uppfunnits än.
    Men som sagt. Det skulle vara riktig najs att prova Desire en tid. Får se om det blir verklighet. Tror mer på att jag köper en ny lur först den dagen det finns något som verkligen motiverar den kostnaden.

Men för att hålla sig till trådens rubrik så får Sony Ericsson och deras produkter ständigt oförtjänt dålig kritik. Känns som många svenskar hatar Sony Eriksson. Tvivlar starkt på att bl.a. Granlund ens vet vad som skiljer 1.6 från 2.1 (vid release av telefonerna)(X10 bör få 2.1 snart och då är det Sony Ericssons 2.1 från HTCs 2.2).