Allvarlig fel med Android

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av fredroid, 20 november 2009.

1. fredroid

fredroid Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung S21
    Är det ingen annan som har regareat över att det är galet att de som programmerar applikationer ska behöva anpassa dem till de olika mobiltelefonerna? Android borde vara byggt så att kodning är lika oavsett enhet och sen borde det vara upp till hårdvarutillverkarna att anpassa till sin hårdvara. Om det fortsättningsvis är så att applikationskodare ska anpassa till olika telefonmodeller så kommer det inte att fungera i längden.

2. svanlund

svanlund Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hur menar du? Har du något exempel på vad du tycker är fel?

3. Thiesen

Thiesen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Det finns tex inkompatibiletsproblem mellan de äldre Android telefonerna och tex Moto's Droid...

4. JDS

JDS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

Det är mycket möjligt att vissa program inte går att köra på Droid, men det har med stor sannolikhet att gör med Motorola och inte med Android.

Sedan finns det alltid, och kommer alltid finnas, utvecklare som inte tänker på,bryr sig om eller vet hur man gör för att se till att deras program fungerar på olika skärmstorlekar m.m m.m. Google har i sin SDK varit väldigt duktiga på att skriva vad man bör ta hänsyn till för att programmen skall fungera på telefoner med olika förutsättningar men ifall detta inte följs är det inte Googles fel och definitivt inte Androids fel.

Last edited: 20 november 2009
  5. sandos

sandos Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag har inte gjort något för någon specifik telefon, och min kod fungerar iaf med alla skärmstorlekar utan problem sist jag testade. Så väldans mycket jobb kan det nog inte alltid vara iaf. Kan tänka mig att om man har mycket bilder så kanske det blir mer problem, jag kör bara widgets i princip och ingen egen grafik än så länge.

6. vrutberg

vrutberg Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

De inkompatibilitetsproblem som finns beror väl på att Droid kör Android 2.0 medan de äldre kör 1.5 eller 1.6? Det var väl inte förrän i 1.6/2.0 som det utökade stödet för skärmstorlekar kom, så applikationer skrivna för API version 1.5 kommer kanske ha det svårt på Droid, men det beror väl snarare på vilken version av Android telefonen kör än själva telefonen?

7. svanlund

svanlund Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag kan inte påstå att jag ännu har sett något "allvarligt fel", men man behöver som utvecklare vara uppmärksam på att aldrig ange exakta mått exempelvis. Jag testade nyligen ett program jag pysslar med lite i både lägre och högre upplösning. Det verkade fungera perfekt, tack vare att allt gjorts rätt från början (endast använda upplösningsoberoende mått för komponenter och text). Men om man tar fram egna komponenter behöver man så klart vara extra försiktig så att allt verkligen blir rätt.

Jag håller med tidigare "talare" om att Google gör allt de kan för att visa hur saker ska göras på ett korrekt sätt. Som utvecklare ser jag hellre att Android får spridning på många olika telefonmodeller än att bara en enskild tillverkare och modell finns att tillgå. Naturligtvis är det inte helt smärtfritt alltid och kräver extra ansträngning, men i längden är det positivt tror jag.

8. fredroid

fredroid Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung S21
    OK, sorry. Har inte gjort något själv. Tycker bara att det varit irriterande med program jag tankat hem från market som behövt extra fixar för att funka med Galaxy.

9. sandos

sandos Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag tror de mindre upplösningarna är mer problem, iaf min app vägrade köra i qvga men funkade på wvga även fast det var en standard 1.5-app. Nu var det ju emulator men iaf.

10. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Jag håller med om vad tidigare talare sagt. Snowstorm fungerade inte på Droid, men det berodde på att man in 2.0 gjort så att man i en xml-fil måste säga att man i runtime kan ändra locale. Att det fungerade i 1.5/1.6 utan den snutten berodde nog bara på tur :)

I övrigt tycker jag allt finns för att man skall kunna skriva applikationer som klarar olika upplösningar och olika hårdvara. Om en app inte fungerar så beror det troligen enbart på att utvecklaren inte hunnit testa sin applikation tillräckligt.

11. bonath

bonath Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Varför har vi med tattoo så mycket klenare utbud på market då, om det inte är så stor skillnad?????

12. roxer2b

roxer2b Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

För att tillverkarna inte säger att deras app funkar på den modellen i market.
    Appen kan funka alldeles ypperligt ändå.