Problem: Allvarligt problem med 4G nätet?

Diskussion i 'Galaxy S2 LTE' startad av Trevlig, 30 mar 2012.

1. Trevlig

Trevlig Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Jag börjar bli riktigt rädd för 4G nätet, testade att ringa min telefon från tjejens och det ringer inte i min när jag är inne på 4g nätet.

I tjejens telefon låter det som vanligt går fram ton och lägger på efter ca 30 sec.

Ringer jag då så jag kommer in på 2g eller 3g nätet och tjejen ringer upp direkt då går det.

Någon annan som kan bekräfta detta problem eller är det bara för mig?

2. mobile

mobile Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Även jag köpte en S II Lte eftersom jag är intresserad av 4G.

Bor i Stockholm och måste säga att såväl uppkopplingshastigheter som täckning är mycket bra. Ligger mellan 30 - 40 Mbit/s i download.

Förutom att batterilivslängden på 4G gör telefonen helt oanvändbar så är ett ännu större problem att telefonen, när det är 4G-täckning, ligger och pollar mot nätet hela tiden och ofta inte har kontakt med något nät. Detta innebär att man inte är tillgänglig för inkommande samtal utan dessa hamnar på mobilsvar.

Jag är nu inne på min andra telefon med samma problem. Skulle gärna behålla telefonen om jag visste att det var någon lösning alt uppdatering på gång. Nu kommer jag att byta den mot annan modell.

Detta är ett generellt problem och mycket omskrivet och omvittnat av användare i alla länder där telefonen har lanserats. Det är därför skrattreratnsder när man ringer Samungs Samsungs support i Sverige, där man fortfarande låtsas att inte känna till problemet. det är då man inser jag att det inte finns någon lösning på gång.

Har man inte 4G-täckning eller har stängt av 4G så fungerar telefonen fantastiskt bra. Tyvärr var det inte därför jag köpte telefonen.

3. spjerne

spjerne Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Så nu ska du byta till en 3g telefon?
    Varför inte bara köra denna på 3g istället.... :sealed:

4. mobile

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Att 2012 ha en telefon för 6000 kr med 6 timmars drifttid i standby-läge utan att röra telefonen är inget jag accepterar.

Att man kan laborera med olika metoder som att stänga av 4G eller olika applikationer är inget jag är beredd att acceptera. Detta är en telefon med barnsjukdomar som aldrig skulle ha lanserats till konsument.

Hur tror Du att denna telefon står sig på marknaden om några månader när nya telefoner har lanserats utan dessa bekymmer?

Jag är i vart fall inte beredd att ta konsekvenserna av detta.

5. Trevlig

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Hallå? kan vi hålla oss till topic? är det någon som inte kan ta emot samtal när telefonen är inne på 4g?

6. mobile

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag vet inte vad Du menar med att hålla sig till topic?

Så här skrev jag i mitt tidigare inlägg:

"...ett ännu större problem är att telefonen, när det är 4G-täckning, ligger och pollar mot nätet hela tiden och ofta inte har kontakt med något nät. Detta innebär att man inte är tillgänglig för inkommande samtal utan dessa hamnar på mobilsvar."

"Detta är ett generellt problem och mycket omskrivet och omvittnat av användare i alla länder där telefonen har lanserats. Det är därför skrattrertande när man ringer Samungs Samsungs support i Sverige, där man fortfarande låtsas att inte känna till problemet. det är då man inser jag att det inte finns någon lösning på gång."

"Har man inte 4G-täckning eller har stängt av 4G så fungerar telefonen fantastiskt bra."

7. Trevlig

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Det konstiga är att personer som ringer mig inte kommer till någon brevlåda utan att det låter som om det ringer förutom att min telefon inte gör något.

8. mobile

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Problemet och även svaret är att "att telefonen, när det är 4G-täckning, ligger och pollar mot nätet hela tiden och ofta inte har kontakt med något nät".

Detta resulterar i att Du antingen inte får någon kontakt alls, signalerna går fram utan svar/alt ingen viarekoppling till mobilsvar sker eller att Du hamnar på mobilsvar.

Orsaken kan vara hos telefonen, hos operatören eller en kombination av bägge orsakerna.

9. Trevlig

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Så hur är min lösning? bara inse att jag har skaffat en telefon som ingen kan ringa till?

10. jonsjo

jonsjo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Samsung Galaxy s20+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy s20+
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Platta:
    Samsung Galaxy TAB s7+
    Som sagt, varför inte använda den till endast 3g då? Du vet att du kan stänga av 4g? Som du beskriver det om att det är "känt i övriga världen" om alla problem så skulle jag då vilja använda dina ord och beskriva batteritiden som betydligt bättre om du stänger av 4g. Bara ett tips!!

11. Trevlig

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Stäng av bilen så drar den inte soppa. Nej saker är till för att användas batteritiden är helt ok för mig brukar sluta på ca 40-60% men om ingen kan ringa mig är en telefon onödig.

12. jonsjo

jonsjo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Samsung Galaxy s20+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy s20+
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Platta:
    Samsung Galaxy TAB s7+
    Han skrev att han skulle byta mobil.
    Mig veterligen finns det ingen annan 4g-mobil (än) på den Svenska marknaden,
    rätta mig om jag har fel.
    Så istället för att köpa ny så har en av de vassaste 3g-mobilerna som idag går att tillgå. Om han nu ändå ska köra 3g.

13. spjerne

spjerne Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Precis min tanke.
    OM jag vill använda 4g har jag möjlighet även om jag kör 3g mest hela tiden...

14. Rallypuff

Rallypuff Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Har också råkat ut för det en gång, jag ringde till frugan (som har denna telefonen). Gick fram signaler som vanligt för mig. Testade 2 ggr utan resultat.

Hon hade telefonen framför sig hela tiden, och rätt som det var kom det upp meddelande om missat samtal. Men ringde gjorde den aldrig.
    (Sen om det beror på samma fel som dig eller hon helt enkelt inte ville svara är ju en annan sak :) )

15. ZoteX

ZoteX Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har grova problem med min telefon med! Flickvännen och vänner blir galen av att ingen kommer fram till mig!

Är måttligt less på det här nu! Köpte min via Tele2's maxi unlimited. Finns det chans att få byta telefon eftersom jag inte vill betala för någonting som inte fungerar?

Hur stänger jag av 4g? Min första smartphone så jag är totalt talanglös när det gäller mobiler

16. Trevlig

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Gå in i inställningar ->tråd och nät -> mobila nätverk -> åtkomst -> tele2 -> ändra APN från 4g.tele2.se till internet.tele2.se så kopplar den inte upp på 4g nätet.

17. NaxoS

NaxoS Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    Övrigt:
    Apple Watch Series 7 45mm
    Jag har samma skit, missar samtal. När man surfar eller allmänt använder telefonen så tappar man uppkoppling helt och hållet. Händer hela hela tiden.

Lämna in den på Media Markt och nu ska den kollas upp på service -_-.
    Och jag förväntar mig att jag kommer få en ny, men då byter jag modell. Vilken skit telefon alltså. Blir nog HTC One X.

18. Trevlig

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

19. nilhen

nilhen Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tele2 har tydligen svarat på klagomålet som gavs via Fairshopping.
    Tele2 hänvisar till att det ska finnas en mjukvaruuppdatering hos Samsung.
    Någon som hittat denna mjukvaruuppdatering, jag lyckades inte via Samsungs supportsida. Kanske man måste ringa Samsung eller är det så att den påtalade uppdateringen inte existerar?
    Om det nu fins en mjukvaruuppdatering, någon som vet var man får tag på denna och om uppdateringen löser problemet med 4g?

//nilhen

20. Hellplant

Hellplant Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

De svarade ju ganska omgående så det är ju gammalt nu och vad jag kommer ihåg så kom det väl en eller två uppdateringar strax efter det att telefonen hade släppts.
    Sen att uppdateringarna inte hjälpte och att Tele2 nån gång i juni sa att de hade haft problem med övergången mellan 4G och 3G vid inkommande samtal men att det nu skulle vara löst är ju en annan sak.
    Vi vet ju alla här att det inte har blivit ett dugg bättre sedan dag 1.

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2