alphatestare till musikCube-client

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av doep, 25 aug 2009.

1. doep

doep Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

UPPDATERAD: 2010-03-25. Stor fix.

Hej alla!

Jag letar efter lite alphatestare till min första androidapplikation.
    Applikationen heter musikCube och är en client till musikServer som är en del av musikCube version 2. Programmet fungerar så att man kör igång ett litet program (musikServer) på sin dator/server och connectar till servern med android så att man kan spela all sin musik på telefonen.
    Detta förutsätter dock att man kan en del om portforwarding och brandväggar om man ska lyckas, så jag skulle behöva alphatestare som har en del tekniska kunskaper. Mer information om portar och liknande finns på http://code.google.com/p/musikcube/wiki/musikServer

Servern finns att ladda ner på: http://musikcube.googlecode.com/files/mC2dm3.1.exe (viktigt att det är denna version som används)
    och android-installationen finns att ladda ner på: http://musikcube.googlecode.com/files/musikCube.apk

1. Börja med att installera mC2dm3.1 och kör igång musikServer.
    2. I musikServer settings kan du ställa in var din musik ligger och skapa användarkonto till servern.
    3. musikServern behöver 2 stycken portar öppna som behöver "portforwardas" till din server (port 10543 och 10544). Lättast är att prova om du kan koppla upp telefonen till samma nätverk via wifi först så slipper man mecka med brandväggar och gateways först.
    4. Installera android-clienten. I menyn kan du göra alla inställningar för hur clienten hittar servern.

Det jag är intresserad av att veta är hur android-clienten fungerar för er när ni väl har lyckats med att connecta till servern.

Med vänliga hälsningar
    Daniel Önnerby

Last edited: 25 mar 2010
  2. martinh

martinh Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Jag tar och börjar testa när jag kommer hem!

3. Danne W

Danne W Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tyvärr är jag inte riktigt den användaren du behöver. Men jag kan konstatera att en sådan app är riktigt intressant. Hoppas att testandet går bra för dig och att vi snart får se ytterligare en bra svensk app.

4. norrgrd

norrgrd Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Barcode + första intryck

Barcode för .apk

Installation av server var enkelt och smärtfritt.

Underlättade lite för dig och gjorde en barcode för den mobila appen.

Allt är testat på en Magic och WinXP SP3 (40Mbit lina).

Det första som slog mig när jag startade det mobila programmet var att det ej fanns en sökfunktion. Detta hoppas jag kommer att bli implementerat då jag har ganska mycket musik på min dator, runt 220k låtar, och jag indexerade bara ungefär 20k av dem och det var redan då snurrigt.

En slider i samma stil som i tex originalkontaktboken skulle sitta bra.

Uppspelning fungerar kvickt och smärtfritt över 3G-nätet. Har ännu inte haft något problem att den slutar spela. Vill gärna kunna spola i musiken, antingen genom att hålla in knappar på skärmen eller pilla i slidern. Även fast musiken är 100% buffrad går det inte, varken framåt eller bakåt. Ljudkvaliteten upplevs som väldigt bra.

Trycker jag på knappen på mitt headset börjar den inbyggda musikspelaren att spela ovanpå musikCube (borde finnas ett val för detta).

Saknar val för repeat all/repeat one/shuffle samt EQ, det förstnämnda känns viktigare.

Jag har lite problem med att album covers ej laddar, varken integrerade eller via bildfiler i albummappen.

Har du en specifik fråga så shoot.

5. doep

doep Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack norrgrd!

Mycket bra feedback, och tack för barcoden :)
    Sökfunktion kommer att komma relativt snart, och en slider a la kontaktboken är en väldigt bra idé. Dock är det ett litet problem med att kunna spola i musiken, android har inte så bra stöd för att kunna göra detta smidit, men jag ska se vad jag kan göra.
    Headsetknappar, repeat och shuffle står också på min TODO och kommer troligtvis att komma denna vecka, men EQ går tyvär inte att implementera med nuvarande version av android SDK.

musikServer är lite speciell när det gäller albumcovers, jag skrev musikServer så att den inte antar någonting utan bara litar på säkra fakta. Mao litar den inte på albumcovers som ligger som lösa filer, utan bara på covers som ligger inbakade i ID3-taggarna. Det är troligtvis därför du inte får upp covers. Däremot är det fullt möjligt att skriva en plugin till musikServer som gör detta åt en, men jag kommer nog inte att göra detta inom den närmsta framtiden.

Ännu en gång; tack för feedbacken, jag återkommer med uppdateringar efter hand :)

6. martinh

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Jag har problem med server programvaran, eller problem är det kanske inte, men den lyckades iaf inte indexera hela MP3 samlingen.

Vet du vart gränsen ligger på vad den ska klara av?

Annars har jag nog inte mycket mer att tillföra norrgrds post

7. doep

doep Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Skumt. Det finns inga begränsningar i antal tracks eller storlek, jag har själv provat med ett rätt så gigantiskt bibliotek utan problem i vare sig hastighet eller storlek. Hur yttrar sig problemet? Stannar indexeringsstatusen på en viss procent eller får du något felmeddelande? Vad står det på statusen på musikServer?

8. TheNano

TheNano Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

vad gör vi som har Linux överallt ?

9. martinh

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Hmm, ingen status alls. Några tusen låtar sen stängs servern av. Den säger inte ens hejdå :(

Har ett nytt bekymmer nu. När programet inte får kontakt med servern så hänger det sig och blir tillslut ForceClose.

10. doep

doep Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

en linux server är på G :)
    Hela musikServer och musikCube är utvecklat med platformsoberoende bibliotek, det är bara GUIt som är windowsspecifikt. Det finns en annan utvecklare som håller på att skriva ett QT-gui och en musikDeamon til linux, men jag har tyvär inget datum att ge dig just nu.
    Jag skulle behöva det till linux själv också, så när väl android-clienten börjar fungera så kanske jag tar tag i det hela.

11. doep

doep Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hmm. låter inte alls bra. Hade varit bra att veta vad det är för mp3a den hänger sig vid, men det blir nog svårt att ta reda på. Har du bara mp3or eller är det andra filformat också?
    Jag får nog ta och kolla över felhanteringen lite när clienten connectar och se om jag kan göra den lite mer felsäker.

Tack för tålamodet. Förhoppningsvis så ska jag hitta vad som är fel.

12. norrgrd

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag fick in runt 22k filer (olika filformat) när jag laddade in mitt 'lilla' musikbibliotek som ligger lokalt på denna datorn. Det fungerade även att lägga in över nätverk, testade dock bara ett fåtal.

Jag har inte heller förstått Workout mode eller hur playlists fungerar. En playlist-hanterare samt att direkt kunna browsa spår (och jättejättegärna cachat) skulle vara guld.

13. doep

doep Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Workout mode är något som jag håller på med just nu och är snart klar med det. I musikServern finns en liten plugin som heter BPMAnalyzer (optional vid installation) som analyzerar takten i alla spår.
    Workout mode kommer att analyzera vilken takt telefonen rör sig i och välja låtar med samma takt i. Fungerar bra om man tex är ute och springer/går/cyklar.

Cachning av spår är ett litet bekymmer som jag gärna själv hade sett. Android SDK lämnar dock inte mycket utrymme för att implementera något sådant i dagsläget. Jag har sett lite fulhack på hur man skulle kunna lösa det, men inga riktigt bra och stabila lösningar tyvär.
    Stöd för låtlistor står också på min TODO :)
    Just det.. man kanske ska kunna visa "now playing" listan ;)

14. norrgrd

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Haha ja jag satt och letade efter den som en galning :)

15. Matenrou

Matenrou Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

installerade, skrev in min ip. tryckte back, allting blev svart och frös. Nu fryser den varje gång jag öppnar appen :/

16. wizzler

wizzler Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

det här är ju solklart det grymmaste jag har sätt på länge.

En egen "spotify". :P

Det vart inga som helst problem att komma igång. Sitter bakom en Cisco router, forwardade portarna och woops så var jag igång.

En sak jag märkte när jag inte hade fyllt in rätt användarnamn; appen pendlar mellan disconnected och connected utan att säga vad som egentligen pågår. Lite mer feedback skulle behövas.

Jag återkommer med mer feedback när jag har lekt med appen.

Vill du ha issues rapporterade i google code direkt?

17. norrgrd

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag la upp en egen winamp-radio back in the days och körde internetradio via telefonen + vnc-klient till min P990. Fungerade på ungefär samma sätt :)

18. TheNano

TheNano Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

appen drar 68% cpu utan att den används ens

19. kosmiq

kosmiq Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Onekligen intressant, ska nog ge mig på det hela under morgondagen när jag har lite tid över! :)

En tanke som slog mig i princip direkt är att, om möjligt, välja vilka portar som serverappen och androidappen ska välja. Det är inte alla som har möjlighet att öppna två specifika portar eller ens har just dessa portar "till övers". Om hinder finns av teknisk anledning är det såklart kört men annars finns ett solklart intresse för att själv välja vilka portar som ska användas i någon framtida version.

Även uPnP kan vara något att överväga om möjligt då det definitivt skulle göra appen enklare för de stackare där ute som inte kan öppna portar och hålla på. Nu är det här visserligen en väldigt tidig version så det har säkert redan övervägts.

Återkommer när jag hunnit testa appen som, minst sagt, verkar intressant! :D

Last edited: 26 aug 2009
  20. doep

doep Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Menar du musikServer eller android-appen?
    musikServer drar CPU när den håller på att indexera dina filer eller analyzerar BPM (om du installerade BPMAnalyzer-pluginen), men det borde i så fall visas i statusen när den gör det. I övrigt är musikServer gjord för att dra så lite CPU och minne som möjligt (runt 10Mb minne när du har en aktiv uppkoppling).
    När det gäller android-appen så låter det konstigt. Det kan vara om den försöker koppla upp sig och inte får kontakt som den kan dra lite CPU.
    Jag håller för tillfället på att kolla över hela uppkopplingsdelen av appen så att den ska fungera bättre och ge lite mer feedback till användaren vad som händer.

Tack för feedbacken!