Amazon kommer hijacka Android från Google...

Diskussion i 'Allmänt' startad av retskrad, 23 apr 2011.

1. retskrad

retskrad Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Har tänkt lite på de här. Låt mig förklara.

Amazon har:

• Kindle för Android = Google Ebooks
    • Musik i molnet och native app = den nya musiktjänsten från google, som kanske aldrig kommer
      Amazon Appstore = Android market

Och snart kommer de göra sin egen tablet. Det finns ju företag som inte kommer få tummen upp av google, p.g.a. de nya reglerna google har infört, och då kanske de kommer gå med en "amazon version av android".

Vad tycker ni? Amazon kan ju bara ta källkoden och hijacka android från google?

2. Skinksallad

Skinksallad Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    160
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Platta:
    Surface Go 2
    Må bäste man vinna skulle jag säga!

3. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Tror inte google är direkt oroade, sålänge Amazon inte kommer med eget OS.

4. Vandergrift

Vandergrift Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Välkommen till forumet och kul att du har ägnat lite tankeverksamhet kring ekosystemet iaf.

Några punkter att tänka på dock.
    Open source är en bred skala från vitt till svart där det finns lika många nyanser av open source som det finns färgnyanser. Även om Amazon implementerar en egen "variant" så sitter Google fortfarande längst uppe i näringskedjan och drar i trådarna.

Amazon har inget direkt mål i att skapa en egen och "stängd" plattform. Amazons huvudsyssla är att sälja produkter från tredjepart via så många och smidiga kanaler som möjligt. Skulle de skapa sitt eget stängda ekosystem så skulle hela idén om att nå ut till så många som möjligt fallera.

Apples främsta mål har alltid varit att sälja sin egen hårdvara och har därför byggt upp ett stort, fint och fullständigt vidrigt ekosystem där tjänster som musik, ebooks etc säljs som en form utav mervärde till den egna plattformen. Tjänsterna drar in pengar och ger mer anledning till folk att låsa in sig i Apple-ekosystemet, cirkeln är sluten.

Amazon å andra sidan är inget annat än en handelsplats för andra producenters varor och skulle på nolltid konkurreras ut av andra handelsplatser ifall de skulle skapa någon form av liknande ekosystem.
    Snackar enbart om eget operativsystem nu, självklart har det här inget att göra med ifall de gör som majoriteten av hårdvarutillverkarna och svänger ihop en egen "variant" av Android med eget tema, lite extra funktioner etc (vilket förmodligen är vad som kommer att ske iom deras Androidplatta).