Amazon stjäl dina pengar

Diskussion i 'Off Topic' startad av Mjölk, 5 jun 2024.

1. Mjölk

Mjölk Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68

MINA ENHETER

Hej!

Någon som är insatt i Svensk konsumenträtt?

Kortfattad historia:

+ Beställde ett bilbatteri av Amazon.se
    + Paketet skickades men försvann i posten enligt fraktbolaget
    + Pratade då med Amazons kundtjänst som kunde returnera pengarna eller om jag väntade tills fler kom in i lager. Jag valde att vänta på ett nytt batteri. Amazon skickar aldrig ett nytt batteri och jag glömmer av detta, det beställdes 2022.
    + De har inte betalat tillbaka mina pengar och kommer absolut inte betala tillbaka några pengar till mig enl kundtjänst och de lär knappast skicka mig nåt.
    + Kundtjänst hävdar att efter 30 dagar är pengarna deras oavsett vad som än händer, oavset om jag får paketet eller inte och jag kan glömma få några som helst pengar tillbaka.

Helt normalt?

Last edited: 5 jun 2024
  2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 090
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Lite knepigt. Jag tror att det faller på dig att reklamera inom en viss tid om du inte fått en vara, men jag vet inte exakt hur det ser ut. Nu har det dock gått närmare två år (?) sedan batteriet i fråga skulle ha skickats, och eftersom ingen reklamation kom in antar jag att Amazon har rätt i den här frågan.

Jag tvivlar på att andra företag agerat annorlunda, utan det hade nog också betraktat det som ditt ansvar att reklamera saken inom en viss tid. Har det dock gått så lång tid som två år eller mer blir utsikterna förmodligen mycket små att göra något åt saken.

Hos tex Postnord kan man inte längre reklamera en försändelse efter sex månader, bara som ett exempel: https://www.postnord.se/siteassets/pdf/villkor/pav-och-pakn/pakn-2024-januari.pdf

Kristy och R3b0rn gillar detta.
  3. Mjölk

Mjölk Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68

MINA ENHETER

De hävdar att de har rätt efter 30 dagar. Har säljare inga som helst ansvar? Fraktbolaget har info om att paketet förlorades och att det ej levererades, enl kollinummer/fraktbolaget.

Vad händer med 3 års reklamationsrätt t.ex. kan någon säga mig vart det står i lagen att efter 30 dagar om inte paketet kommit fram tillfaller alla pengar företaget som säljer oavsett vad.
    Jag var i kontakt med Amazon då det försvann.

4. bernard

Mottagna gillanden:
    47 090
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, men därefter kom du ju överens med Amazon om att de skulle få ett nytt försök på sig. Uppenbarligen misslyckades de även med detta försök av någon anledning, men eftersom saken sedan aldrig reklamerades och det nu gått två år, så återstår förmodligen inte möjligheten att reklamera längre, då det helt enkelt gått för lång tid.

CABBAN05 och MultiMan gillar detta.
  5. Mjölk

Mjölk Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68

MINA ENHETER

Jo men skit i att det gått 2 år. De hävdar 30 dagar.
    Helt orimligt att vänta 30 dagar för att de ska få in fler i lager o låta de försöka leverera igen? Varför inte betala pengarna åter istället om de vet att de ej kommer få in fler batterier som ett normalt företag? Jag kan ju inte vara den första människan på denna planeten som beställt där varor som tagit slut och företaget väntar på att de ska komma in fler i lager.
    I så fall har jag en ny affärside att lura alla där de gått över 30 dagar för att ta alla pengar och inte skicka ut någon produkt.

6. bernard

Mottagna gillanden:
    47 090
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, nej, 30 dagar låter i minsta laget. Det kanske någon lagkunnig kan titta närmare på för att avgöra om det är förenligt med konsumentköplagen. Jag vet inte hur det ser ut där utifall en vara inte anländer, dvs om det håller att företaget frånskriver sig ansvaret efter redan 30 dagar från att köpet ägde rum, utifall köparen inte heller hör av sig inom denna tid och man kommer överens om en åtgärd vill säga.

Kristy gillar detta.
  7. Mjölk

Mjölk Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68

MINA ENHETER

Varför ska jag hållas ansvarig om inte deras leverantör väljer att leverera eller om de väljer att köpa in fler. Jag har redan "reklamerat" till Amazon efter min order inte kom fram. De kan inte ha 0 ansvar att leverera det jag betalat för. Hur ska jag som kund veta hur många dagar företaget har på sig att köpa in fler varor för att leverera till kund innan de lagligt kan stjäla mina pengar. Förlängs mina 30 dagar att hålla koll på om företaget får in fler eller inte efter jag reklamerar första gången eller från början...

Om det är såhär så rekommenderar jag alla till att starta företag, säga att produkten tagit slut. Efter 30 dagar säger ni att ni inte kommer in fler = ni blir lagligt rika.

Das Erdbeerkuchen gillar detta.
  8. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4 906
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Undrar om detta verkligen stämmer. Det skulle jag vilja se i någon form av villkor eller liknande. Låter som någon form av missförstånd. Möjligen kan personen i kundtjänst ha missförstått antingen något i ärendet eller i vilkkoren.

9. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 190

MINA ENHETER

det är väldigt enkelt. om du hört av dig inom 30 dagar EFTER att du valt ny leverans av batteriet så hade man då kunnat återbetalat, du fick även det valet vid första kontakten med Amazon. Att komma och gnälla om detta 2 år efteråt är inte bara dumt, det är dödfött.
    Det är dessutom inte Amazon som är felande här utan det företag som säljer batteriet på Amazon. Amazon fungerar som ett blocket åt företag. dvs en annonstjänst.

CABBAN05, katho, toobiiias och 2 andra gillar detta.
  10. Mjölk

Mjölk Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68

MINA ENHETER

Jag har sparat konversationen om personen tar bort. Jag har också sparat då jag reklamerade för första gången då jag fick alternativet att vänta på ett nytt.

Kan säga att detta inte är missförstånd då jag frågat i samma konversation på olika sätt för att bekräfta detta med 30 dagar.

11. Mjölk

Mjölk Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68

MINA ENHETER

Så du säger att jag är skyldig att ha koll på att reklamera en 2a gång och att det max är 30 dagar som gäller för 2a gången? Så om de väntar in en leverans efter 5 veckor är det deras lagliga rätt att ta mina pengar efter 30 dagar då de helt känner för att inte leverera och på så sätt spara pengar på att jag inte hörde av mig en andra gång inom 30 dagar? Vart i lagen står detta? Är det preskriptionstid 30 dagar menar du?

Det var amazon själva som sålde batteriet

12. Asawi

Mottagna gillanden:
    4 906
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Det har inget med detta att göra då reklamationsrätten handlar om problem med varor du har mottagit. Reklamation på leverans tror jag ska ske inom 30 dagar, men vad som gäller för att de ska kunna behålla slantarna vet jag inte. Man kan ju tycka att något i deras system skulle ha uppmärksammat dem på att ingen vara skickats.
    Men du har ju en del av ansvaret själv också. Gissningsvis (men förstås bara en gissning) hade det nog kunnat lösa sig om du hört av dig tidigare, även om de 30 dagarna passerats lite grann. Men nu är det ju trots allt runt två år som gått så vad som "hade kunnat hända" är ju bara spekulationer

Kristy gillar detta.
  13. Mjölk

Mjölk Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68

MINA ENHETER

Nej men Sverige har en bra konsumenträtt mot flera andra länder, låter extremt osannolikt att de ska kunna ta mina pengar efter 30 dagar o spotta på mig sen. Jag har vart med om detta 5-10 gånger tidigare av andra företag där produkten tagit slut och de inte kommer få in mer och helt enkelt kontaktat mig och gjort en återbetalning.

Låter de logiskt att ta mina pengar o dra efter 30 dagar? Varför inte bara återbetala pengarna o göra rätt för sig som ett annat normalt bolag skulle göra? Jag har inte fått det jag betalat för, hur kan de ha 0% ansvar?
    Företag har rätt att kräva betalning av sina kunder inom 5 år om jag inte missminner mig men kunder ska inte kunna få tillbaka sina pengar efter exakt 30 dagar om inte företaget kan leverera och de ska kunden ha koll på om de får in fler leveranser eller inte. Låter inte de skruvat?

I så fall har alla möjlighet att bli miljonärer rekordsnabbt på lagligt vis dessutom genom att lura folk och inte skicka ut produkten och ta pengarna från alla som hör av sig efter 30 dagar.

14. Asawi

Mottagna gillanden:
    4 906
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Håller med om att det verkar konstigt!

Mjölk gillar detta.
  15. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 218

MINA ENHETER

Kolla om det finns en konsumentrådgivare i din kommun. Amazon verkar ibland försöka följa amerikansk lag tills någon berättar för dem att den inte gäller i andra länder. Även om jag misstänker att tiden kan gått ut som andra sagt.

Ett exempel är väl presentkort man köper i butik. De gäller i 10 år om inget annat står skrivet på dem. Men jag vet inget som hindrar att de bara gäller i 24h om det skrivs ut.

På sidan Preskriptionstid för skulder – vad gäller? | Konsumentverket står lite om olika preskriptionstider men inget av det passar nog i ditt fall.

Kristy och Mjölk gillar detta.
  16. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 022

MINA ENHETER

3 kap 4 § tredje stycket konsumentköplagen (KKL):
    Konsumenten förlorar rätten att kräva att näringsidkaren fullgör köpet, om konsumenten väntar orimligt länge med att framställa kravet.

3 kap 5 § tredje stycket KKL:
    Om konsumenten har krävt att köpet ska fullgöras utan att ange någon tilläggstid, får konsumenten häva köpet om varan inte avlämnas inom en skälig tid efter det att kravet framställdes.

3 kap 6 § första stycket KKL:
    Har varan avlämnats för sent, får konsumenten häva köpet på grund av dröjsmålet endast om konsumenten inom skälig tid efter det att han eller hon fick kännedom om avlämnandet meddelar näringsidkaren att köpet hävs. [...]

Lagtexten ovan.
    Du har förlorat rätten att kräva att näringsidkaren fullgör köpet (dvs skickar en sån vara du beställt) eftersom två år får anses vara "orimligt länge".
    Det som då skulle kunna återstå är att "häva köpet" (häva avtalet), vilket innebär pengarna tillbaka. Frågan är då, finns det någon liknande regel i konsumentköplagen om när man senast måste meddela att man häver köpet? Ofta står det "inom skälig tid" eller liknande i såna lagtexter.

Notera att den sistnämnda bestämmelsen (se ovan) gäller när du faktiskt mottagit varan (men att du mottagit den efter tilläggstiden som satts ut) - då måste du häva köpet inom skälig tid.
    Bestämmelsen i mitten är istället relevant i denna situation - notera att begreppet "skälig tid" i denna bestämmelse gäller den tid näringsidkaren har på sig att leverera varan, inte den tid du har på dig att häva köpet.

Jag har gått igenom KKL och inte hittat någon annan bestämmelse som innehåller någon tidsbegränsning vad gäller hur lång tid man har på sig att meddela att man häver köpet i denna situation som du råkat ut för. Min bild är därför att någon sådan tidsbegränsning inte finns, och att sedvanlig preskriptionstid om tio år ska gälla. (Konsumentfordringar, dvs fordringar mot konsument preskriberas efter tre år men i detta fall är det tvärtom, en fordran mot en näringsidkare, varför tio år).

Du har krävt att köpet ska fullgöras utan att ange någon tilläggstid. Du har inte fått varan inom skälig tid. Du har därför rätt att meddela att du häver köpet (och vill ha pengarna tillbaka). Är nog 95 % säker på att jag inte missat något när jag gjort ovanstående analys.

bernard, MultiMan, Mjölk och 3 andra gillar detta.
  17. statik

statik Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Be och få tala med någon högre upp.
    30 dagar som de yrar om lär gälla om det varit ett paket på väg.
    Nu har ju inget skickats. Därav har du en fordran på dom. Den lär väl vara 3/10 år innan den preskriberas. (Om man inte håller den levande)

Dagens support är ju helt uppåt väggarna dålig. Men så är de väl inhyrda o får betalt per case. Ljuger hej vilt för o få tyst på en.

edit: Hur betalade du? Kortköp? Reklamera den vägen med.

Mjölk och Kristy gillar detta.
  18. Mjölk

Mjölk Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68

MINA ENHETER

Tack så mycket!
    Tacksamt med faktisk information mot tyckanden och känslor. Återkommer, ska tala med en jurist.

19. Mjölk

Mjölk Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68

MINA ENHETER

De lämnar tydligen ej ut kontaktinfo till chefer, det är inte heller möjligt på något sätt att få prata med någon chef, få deras efternamn, anställningsnummer eller att de själva pratar med sin chef.

Ska kika detta, bra tips.

20. Mjölk

Mjölk Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68

MINA ENHETER

Ville bara berätta att era känslor går emot svensk lag så ni har fel @drzap@drzap och @Kristy@Kristy @jnsson @toobiiias
    Nu vet ni det om ni råkar ut för det själva framöver. Tack för visat intresse.

Det var dock en person här inne som inte tänker med känslor utan tänker med logik och tar fram fakta, tummen upp för det.

Last edited: 27 jun 2024