AMOLED vs. IPS

Discussion in 'Allmänt' started by Droid55, Oct 12, 2012.

1. Droid55

Droid55 Guest

Vad är det för skillnad på Samsungs AMOLED och LGs IPS (skärm)? Tänk att du ska förklara för en glad amatör! :D

2. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    De mest uppenbara skillnaderna är väl att amoled skärmar har mycket bättre svärta. Man kan spara lite ström genom att köra amoled och en väldigt mörk/svart tema. Men solida färger speciellt grått kan upplevas som "brusigt". Inte helt jämn färg. Amoled är oftast pentile skärmar, alltså inte lika skarpa. Vit får ofta nyanser av rosa, blått eller whatever. Inte helt jämn färg. Amoled skärmar kan även få temporära eller permanenta inbränningar, spår från sådant som visats konstant eller ofta på skärmen. Man bör vara lite försiktig med ljusstyrka.

En IPS skärm är mer vanlig traditionell LCD. IPS är typ den bästa LCD tekniken. Du får en skarpare skärm som visar vitt på ett helt korrekt sätt... jämnt och fint. Färger är mer naturliga på en IPS skärm. Inte överdrivna eller så. Du få dock sämre svärta som blir mer grå/blåaktig. Speciellt från vinkel. De har en bättre livslängd då dess pixlar inte "slits" som på en amoled.

Vad som är bäst finns inget svar på. Det är helt och hållet en smaksak. Själv föredrar jag svärtan som en amoled kan ge och lever hellre med dess andra brister.

Droid55 likes this.
  3. brodiniozo

brodiniozo Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Amoled>ips alla dagar i veckan

4. Droid55

Droid55 Guest

Då behöver jag inte oroa mig för att Nexus 4 får IPS skärm. Tänkte mer om det var någon dålig skärm eftersom det skrivs så mycket om AMOLED :) jag inbillar mig att det är det som gäller).

5. J0AR м√§

J0AR м√§ Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jo, AMOLED- skärmar är väldigt fina. Det är AMOLED på de flesta av Samsungs telefoner och IPS på bla a iPhone, om jag inte misstar mig?
    Men det där om att bilder kan brännas in i amoled- skärmar låter ju inte speciellt bra, borde det inte innebära att man kan få en inbränning av ex ens bakgrundsbild om man har telefonen tänd utan att använda den för ofta?

6. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Staff Member

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Många inbränningar går att lösa med att ha skärmen tänd och en vit bild på full ljusstyrka ett tag. Men vissa är tyvärr värre inbränningar.

Men jag skulle inte vilja klassa det som ett problem, jag har aldrig varit med om att något bränt in på någon av de telefoner jag har haft med AMOLED skärm :)

7. io53

io53 Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Så länge de envisas med pentilematrix i AMOLED skärmar så vinner IPS alla dagar i veckan i mina ögon.

Tangz likes this.
  8. dannejanne

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Det är inte så vanligt med inbränningar. I alla fall inte om man inte misshandlar skärmen. Det är svart mot vitt typ, mestadels extrema kontraster som kan synas spår efter men oftast tillfälligt. Brukar gå bort efter någon sekund/minut. Man kan som nämnt "tvätta" skärmen med helvit bakgrund.

Sen så tycker jag det där med skärpa inte är så stor issue numera på pentile skärmar. Betydligt värre förr när tekniken var ny. Visst kan man se det men då måste jag typ leta efter det.
    Tapatalked

9. J0AR м√§

J0AR м√§ Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Bilden efter mjukvaruknapparna (eller vad det nu heter) borde väl fastna ganska rejält och synas när man vrider skärmen?

10. dannejanne

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    En möjlig kandidat men de är faktiskt inte helt vita. Säkerligen har de haft inbränningar i åtanke

11. Rebeljoe

Rebeljoe Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Note 2 har en AMOLED skärm utan pentilematrix!