Analogt ljud till Android dator

Diskussion i 'Allmänt' startad av AnaMP3, 6 jul 2014.

1. AnaMP3

AnaMP3 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej på Er Alla
    Det är första gången jag är inne på detta forum. och jag hoppas det finns någon som kan hjälpa mej.

Jag skall föra över analoga kassetband och MD-ljud till en HP-Slate dator. Någon kanske tycker det låter lite knäppt men tanken är att försöka ändå.

Har någon stött på en converter som man kan koppla mellan analoga källan och Android- enheten. (HP el. Smart-Ph). Och programmässigt finns det program som klarar av att föra över analog el. MP3 fil till hårddisk i realtid, för en HP-dator med Android klarar nog inte av lagringen eller har jag fel.

Om ni förstår problemet, hör av er.

AnaMP3

2. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 242

MINA ENHETER

3. Pliind

Pliind Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    368
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Fold 7 1TB

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Fold 7 1TB
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Garmin Epix Pro Gen2
    Nope lösningen ovan fungerar ej.

Enda möjliga lösning skulle kunna vara att spela in över mikrofonens ingång men då blir musikkvalite dåligt.

Alltså att man då använder sig av en adapter me 4polig i ena änden och varsin 3.5mm kontakt som om man skulle ansluta ett dator headset till mobil.

Men som sagt det är inte en bra lösning.

4. Buzz

Mottagna gillanden:
    2 242

MINA ENHETER

Får jag fråga varför?

5. AnaMP3

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Analogt ljud HP

Tack för uppmärksamheten.

Jag har varit i kontakt med Kjell&Co och de menar att det är gjort för Windowsbaserade program. Jag vet inte om det skulle ha någon betydelse. Men det är så billiga grejer så man kan prova ändå.

Men om vi tittar på datorn då: HP Slate 21 : Skulle den fixa överföringen tror ni.
    Man kan sätta in 64 GB i den. Hur stor blir en RÅ-FIL på 1 timme i MB.

Med vänlig hälsning Bengt

6. Buzz

Mottagna gillanden:
    2 242

MINA ENHETER

7. Pliind

Mottagna gillanden:
    368
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Fold 7 1TB

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Fold 7 1TB
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Garmin Epix Pro Gen2
    Då Android är linux och windows är windows. Sedan i en surfplatta så är det ex. antal drivrutiner du behöver om du nu verkligen vill att det ska fungera. (mao du ska hitta dessa drivrutiner för linux och få in dessa i plattan)

Vi tar 3G-modem som exempel, tror det bara finns en handfull (china-crap made mind you!) som klarar av 3G-modem, resterande av kända märken har inte det inlagda stödet, vissa plattor saknar OTG funktion öht och då är man rykt redan ur startgropen.

USB grejor som fungerar i både din dator och surfplatta är *trumvirvell* håll i hatten! Usb minne, mus, tangentbord. Sedan var det slut på det roliga.

Samma sak gäller TV-apparater. Bara för att dom har USB betyder inte att man kan hej vilt koppla in USB-tillbehör i den och anta att allt ska fungera.

Lyssna på Kjell :3 och ursäkta min ton, har precis slutat snusa.

8. Buzz

Mottagna gillanden:
    2 242

MINA ENHETER

Jag tror iofs att den inlänkade appen klarar de där bitarna med drivrutiner, åtminstone står det så i beskrivningen. Men jag har inte provat själv så vi får se om någon annan vågar. Den inlänkade appen har förresten en sida med testad hårdvara som fungerar och inte fungerar: http://www.extreamsd.com/USBAudioRecorderPRO/. Just Kjells pryl är väl svår att hitta i listan eftersom man inte vet vem som tillverkar den egentligen.

Det är lugnt. Men bara för att produkten officiellt inte stödjer Android så betyder det inte att den absolut inte fungerar, det betyder bara att man ska läsa på mer (eller chansa om man tycker det är värt pengarna).

9. Buzz

Mottagna gillanden:
    2 242

MINA ENHETER

Om du provar eller hittar någon annan lösning så berätta gärna resultatet här sedan.

10. Seade

Seade Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Det är precis vad det betyder, såvida du inte är en väldigt skicklig programmerare som kan skriva egna enhetsdrivrutiner anpassade för Android och har sjuka reverse-engineering skills.

Inte för att vara sån, men Pliind har rätt i att det inte kommer funka.

Pliind gillar detta.
  11. Seade

Seade Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Vad du däremot kan göra är att rippa musiken på en PC och föra över till en Android-enhet.

Det går med ovannämnda utrustning. Du kan lämpligen konvertera wav-filerna till något annat filformat som inte är lika stort, typ AAC eller 320Kbps Mp3:or. Googla efter "wav to aac" eller "wav to mp3"

12. Buzz

Mottagna gillanden:
    2 242

MINA ENHETER

Konstigt, jag har massor med prylar som det står "fungerar med Windows och Mac" på förpackningen men sedan fungerar alldeles utmärkt med Linux...

Det jag menar är: Det står i appens beskrivning att den fungerar med de flesta prylar av den typen och alltså innehåller de enhetsdrivrutiner du tycker är så avancerade. Däremot framgår det inte att den fungerar exakt med Kjells eftersom det är Kjell som satt sitt namn på en generisk pryl.

Last edited: 30 jul 2014
  13. Pliind

Mottagna gillanden:
    368
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Fold 7 1TB

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Fold 7 1TB
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Garmin Epix Pro Gen2
    Nu må Android vara byggt på Linux, men det går inte att dra ett rakt streck mellan dom.

14. Buzz

Mottagna gillanden:
    2 242

MINA ENHETER

Nej, det var inte så jag menade. Jag försöker en gång till: Jag har prylar som det står på förpackningen att de fungerar med Windows och alltså officiellt bara har stöd för Windows men ändå fungerar i Linux. Alltså betyder inte nödvändigtvis att de inte fungerar i Linux bara för att de officiellt bara har stöd för Windows. Analogt så betyder det inte att de absolut inte heller fungerar med Android bara för att det på förpackningen står Windows.

Alltså när det endast står Windows på förpackningen så kan man undersöka saken vidare och inte bara anta att det inte fungerar i Android.

I just detta fallet så hävdar appen att den lägger till stödet för usb audio-enheter till Android och därmed så bör adaptern från Kjell&co fungera även om jag inte kan garantera det. Men jag tror att ljudprylar (till skillnad mot 3g-modem som nämndes tidigare) är såpass standardiserade att den troligen kommer fungera eftersom så många andra nämns uttryckligen på appens hemsida.

15. AnaMP3

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej, det var ett tag sen sist
    Jag har nu skaffat en HP Slate 21. Vilken skärm....Kanon, men tangentbordet kan du använda med boxhandskar(stort).
    Nu till problemet, jag har en Kjellgrej audiosaver inkopplad med ett kassettdäck samtidigt som jag har laddat ner VLC,android - version.Det kom upp en cirkel som snurrade med en pil vid första inspelning. Men jag fick ingen fil sparad någonstans? Audiosavern lyste när den den blev inkopplsd på HP Sl.Vet någon om det finns inställningar som kan underlätta inspelningen.
    Vet någon hur det är med användet av Play Musik? Läggs musiken ut på nätet el. i ett moln.