Andelar och antal...

Diskussion i 'Off Topic' startad av SuperNova, 20 mar 2015.

1. SuperNova

SuperNova Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!
    Det här är kanske väldigt off topic men tänker att det sannolikt borde finnas någon här som kan hjälpa mig ändå:

I min c-uppsats gjorde jag en regression där nedanstående variabler ingår:

antal sålda ddd per 1000 kvinnor 15-44 år
    pris i kr
    antal subventionsberättigade kvinnor
    antal kvinnor 15-44 år
    medianinkomst i kr
    andel förgymnasialt/gymnasialt/eftergymnasialt utbildade

Som kommentar på detta fick jag sedan att jag behövde ändra enheter så att det inte är blandat antal och andelar.
    Det känns inte som att det borde vara en svår grej och kanske är jag bara trött men efter att ha försökt reda ut detta utan att komma någon vart känner jag mig totalt dum i huvudet.

Är "antal sålda ddd per 1000 kvinnor 15-44 år" en andel i o m att det är antal x per y?
    Kan jag i så fall bara ta ändra så att "antal subventionsberättigade kvinnor" istället är "antal subventionsberättigade kvinnor per 1000 kvinnor 15-44 år" och helt enkelt ta bort variabeln "antal kvinnor 15-44 år"?

Jag antar att det andra alt. är att göra om "andel förgymnasialt/gymnasialt/eftergymnasialt utbildade" till "antal förgymnasialt/gymnasialt/eftergymnasialt utbildade" och "antal sålda ddd per 1000 kvinnor 15-44 år" till "antal sålda ddd"(genom att multiplicera med antal fertila kvinnor och dela med 1000?)?

Tänker jag helt fel?
    Det kanske är en dum fråga men hur gör jag detta på lättast sätt?!

Otroligt tacksam för hjälp!

2. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jag tycker du har klippt bort för mycket information för att man ska kunna uttala sig om vad du ska ändra till.

Vad är det du vill få fram av din analys? Vilka värden jämför du?
    Min gissning är att du vill se hur försäljningen påverkas av priset och medianinkomsten och andra variabler.
    Vill du se hur ålder påverkar? Då är åldern variabeln med begränsningarna kvinnor i åldern 15-44 år. Variabeln är inte "antal kvinnor 15-44 år".
    "andel förgymnasialt/gymnasialt/eftergymnasialt utbildade" förstår jag inte. Vill du se hur utbildningsnivå påverkar. I så fall är variablen utbildningsnivå i tre steg: förgymnasialt, gymnasialt och eftergymnasialt.

Jag kan ju ha missuppfattat det helt så beskriv gärna lite mer vad du försöker göra och vilken regressionsanalys du gör.

3. SuperNova

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Din gissning är korrekt! Dock är jag inte intresserad av hur åldern påverkar utan just antalet kvinnor i den åldersgruppen. Utbildningsnivåerna har jag uppdelade var för sig, jag var bara lite lat och drog ihop dom på samma rad när jag skrev.
    Det jag har problem med är just att variablerna är angivna i blandat antal och andelar. Enligt min handledare behöver jag ändra så att alla är antingen det ena eller det andra för att det ska bli lättare att förstå resultatet av regressionen. Det är det jag inte kommer på hur jag enklast gör!

Jag vet inte om det var tydligare förklarat?

4. e7andy

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Antalet kvinnor i den åldersgruppen är konstant så länge du inte ser över en längre tid. Du har säkert löst det på något sätt. Det var ju inte problemet.

För att skilja på antal och andel:
    Antal just är det faktiska antalet. Andel anges i procent eller motsvarande. Utifrån de värden du använder så kan du direkt se om det ska vara antal eller andel. Är det 73 kvinnor så är det antal. Är det 23% eller 5 av 45 så är det andel.

"antal sålda ddd per 1000 kvinnor 15-44 år" är inte andel utan just antal. Det hade varit andel om du hade variabeln "antal sålda ddd av totalt x ddd per 1000 kvinnor 15-44 år".

Om du ställer upp vilka värden som ingår i varje variabel så kanske det blir lättare att förstå vad variabeln ska kallas. Det verkar ju bara vara namngivningen som är problemet.

5. SuperNova

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Okej!
    Det var just det med "antal sålda ddd per 1000 kvinnor" som förvirrade mig. Jag blev osäker på om det var antal eller andel eftersom det är uttryckt som antal x per y. Men det är alltså antal då?

6. e7andy

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Japp, det tycker jag. Andel skulle bli konstigt.
    Ex. Andel sålda ddd per 1000 kvinnor är 10%. 10% av vadå? Att säga "Andel kvinnor som köpte ddd är 10%" fungerar.

7. SuperNova

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tusen tack för hjälpen!!! :)