andLess, äntligen en FLAC-spelare till Android!

Diskussion i 'Liquid/Liquid E' startad av calle_d, 24 februari 2010.

1. calle_d

calle_d Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23+

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23+
    ROM:
    Stock
    Stötte på en intressant apk-fil i Evil Eclair 1.44 och framåt. En lossless-spelare. Har ännu inte provat den på FLAC-filer men den spelar i alla fall mp3 :P

Ska prova att lägga in lite FLAC-låtar när jag kommer hem.

Här finns en länk till filen: http://hem.passagen.se/aapa/andless.zip

Packa upp, kopiera in den till SD-kortet och kör filen från mobilen (med tex AndroZip). Välj Install.

2. johnnyponny

johnnyponny Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hur många FLACs får man plats på ett 32 GB minneskort då?

3. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Mottagna gillanden:
    47.294
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  4. Oskar

Oskar Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Bra att utvecklingen går framåt :)

Har dock testat och egentligen är denna app helt överflödig för Liquid. Ljudet är aaaaalldeles för dåligt. Kravet för att det ens ska vara möjligt att höra skillnad mellan bra kodade mp3or och flac är liquid inte ens i närheten av.

Detta sett från en väldigt objektiv synvinkel då jag är den första som skulle betala en rejäl slant för bättre ljud än vad den kan prestera.

5. Pajn

Pajn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Jag har testat appen med en flacskiva och den fungerar mycket bra dem första låtarna sen får jag dock "Initialization error". Gillar inte heller layouten.

Stort tack för att du tog dig tid att ladda upp den!

@oskar
    Jag kan hålla med om att telefonen lämnar en hel del att önska i ljudväg men att det inte skulle bli bättre med en flacplayer är lögn. Hårdvaran och mjukvaran (mp3/ogg codec) förstör ljudet på olika sätt.

@johnnyponny Har du hittat 32GB mikroSD kort? Vart då?

En flacskiva brukar vara runt 400-500MB vilket blir 32000/500=64 skivor eller 64*12=768 låtar (ungefär)

EDIT: För att lösa ovan nämnda fel klicka ur "Direct hardware access"

Last edited: 24 februari 2010
  6. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Jag har inte använt flac men har för mig att. Cyanogen har haft med sådant stöd ett antal månader nu, eller är det inte samma sak?

7. Oskar

Oskar Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Vill inte låta otrevlig, men nu vet du inte vad du pratar om. Jag är fullt medveten om att ogg/mp3 m.fl är så kallade "lossy"-format och att flac/ape/wv är "lossless", och att bit-datan i dessa filer är identiska med den ursprungliga PCM-strömmen osv.

Prova att lyssna på BRA komprimerade mp3/ogg-filer (320 kbit/s) i en RIKTIGT BRA anläggning och jämför sedan med samma låtar i flac eller annan lossless codec. (Ingen sony/panasonic el. liknande stereo för nån tusenlapp, bättre grejer). Detta ska självklart göras blint, för att vetskapen att du lyssnar på flac inte ska påverka omdömet.

Skriv sedan vad du tror om att en mobiltelefon, som du själv erkänner lämnar mycket att önska vad gäller ljudkvalité, tjänar nåt som helst på att köra med flac.

Placebo och önsketänkade spelar betydligt större roll än vad man tror. Mp3/ogg kan räcka otroligt långt, och påstå att flac låter märkbart bättre än bra kodad mp3 när ljudet är kasst från början är bara att ljuga för sig själv.

Många som ska komma och ha åsikter i detta ämne har väldigt begränsade kunskaper och har endast lärt sig att "flac är mycket bättre än mp3" och baserar sedan alla sina uttalanden på just detta, utan att ens ha testat ordentligt själv. Det är inget som är pekat direkt mot dig, men då jag varit med i många liknande diskussioner har jag märkt att detta är ofta kommer upp.

Menar inget illa med detta inlägg, trots att jag låter som en j*vla besserwisser :P take care :)

8. Pajn

Pajn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Du behöver faktiskt inte ha en bra anläggning för att höra skillnad på en mp3 (320kbit/s) och en flac fil, på höga toner hörs det tydligt.
    Men att det låter bättre med en bra anläggning(eller en medelmåttig också för den delen) och mp3 320kbit/s gentemot telefonen + flac är sant.

Jag har visserligen inte gjort nåt blindtest med denna men med min gamla telefon (nokia e51 som även den lämnade mycket att önska i ljudväg (ljudkvalité i telefonen är inte ett prioriterat ämne för mig utan priset är viktigare ;))) + ett par koss porta pro gjorde jag det och skillnad hörs. Även om en riktig musikanläggning nästan alltid låter bättre trots ett lossy format.

Lossy format förstör och hårdvaran förstör (desto sämre skit, desto mer hörs det) men inte riktigt på samma sätt och man hör ofta skillnad om man byter från mp3/ogg (320kbit/s) till flac, även om det inte blir "bra" eller "hi-fi".

Last edited: 25 februari 2010
  9. Oskar

Oskar Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Enligt mig så är det precis vad som behövs. Fast jag håller med om att diskussionen hörbart/mätbart är väldigt intressant!

Normalt sett ska mp3 ha en bra frekvensgång förutom att det tappar information som ligger över 16 kHz (ogg är jag inte säker på), fast dessa frekvenser tappar man hörsel av när man blir äldre och behövs egentligen inte för att det ska låta bra. Vore ju hemskt att inte kunna njuta av hifi när man blir äldre ;)

Jag har mycket mycket mycket hellre en telefon med BRA ljud och lyssnar på mp3 istället för att sitta med en liquid och inbilla mig att det låter bra eller "bättre" med flac, för det gör det inte. Dom där små detaljerna som skiljer bra mp3/ogg från flac kan liquiden inte ens återge.

Nu säger jag ju inte att jag har världens bästa hörsel då detta är omöjligt att mäta, men jag har ett väldigt stort intresse och lyssnat på många anläggningar genom åren och sitter själv med en hyfsad anläggning för runt 30-35 tusen. Och säga att man "lätt" kan skilja mp3 från flac på en mobiltelefon (som dessutom låter riktigt illa) är lögn, eller så har helt enkelt bara placebon gjort sitt.

Håller med dig att ju mer negativa saker som påverkar den slutgiltiga signalen, desto sämre blir det helt klart. MEN, när liquiden inte ens i närheten har nog högkvalitativa kretsar för att få ut mp3s fulla kvalité så är flac helt överflödigt, så är det bara.

Nu har du ju en bra möjlighet att blindtesta iom denna nya app. Koda om några låtar som både flac och BRA kodad mp3/ogg och slumpa dessa i spelaren UTAN att se vilken du väljer. När låten sedan nästan är slut så kan du ju se om du hade rätt eller inte, testa upprepade gånger och kolla hur många % av gångerna du får rätt. :)

10. calle_d

Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23+

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23+
    ROM:
    Stock
    Hallå grabbar... Intressant diskussion det där. Jag har mest nytta av FLAC-spelaren bara för att jag inte orkar koda om hela mitt musikbibliotek. Inte för att det ska bli bättre kvalité i lurarna på Liquiden.

11. Oskar

Oskar Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Joo, det är ju en positiv aspekt att ta hänsyn till :)

Jag försöker bara få folk att öppna ögon (och öron ;) ) och försöka vara lite objektiv mer än att bara tro att flac är mycket bättre för att "det är så det ska vara". Och hellre rymma 500 låtar i bra mp3 än 100 låtar i flac, om det är en skillnad man själv inte uppfattar i ljudkvalité.

Jag tvingar ju ingen att tro på det jag säger, men ni kan ju testa själv (helst blint) och sen göra som ni själv vill :)

12. calle_d

Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23+

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23+
    ROM:
    Stock
    Håller med dig Oscar. Man får ha en rätt bra anläggning om man ska höra skillnad på en 320 kbit mp3 och en flac. Värre var det förr när alla skulle koda mp3 i 128 kbit... Usch :ehm:

13. johnnyponny

johnnyponny Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

@Pajn det finns ju stöd till 32 GB SD så det måste väl finnas 32 GB kort någonstans då. Hittar bara 16 GB på Prisjakt dock.

14. Jonasan

Jonasan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Varför måste det finnas? Allt tillverkarna gör är att följa SD HC standarden som är just max 32GB. Det betyder inte att det finns, dock så är 32gb på väg. Första prototyperna visades i början av året.

15. roxer2b

roxer2b Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Eller ännu mer förr när det var 28-64kbps.

16. calle_d

Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23+

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23+
    ROM:
    Stock
    Du menar på C64-tiden :P

17. roxer2b

roxer2b Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Mjah, minns att jag hittade några MP3or när jag hade en gammal (Då jävligt rykande färsk) Pentium 75. (Den fungerar för övrigt fortfarande, och kör windows 95, och har inte kraschat på 8-9 år)