Android 2.0 - önskelista

Diskussion i 'Allmänt' startad av jokrsolutions, 1 okt 2009.

1. jokrsolutions

jokrsolutions Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Nu är ju 1.6 på intågande, min personliga uppfattning är att det finns en del att önska till nästa version.

Här är min önskelista för 2.0 - vad saknar ni?

• Multitouch
    • Bluetooth transfer
    • Väckarklocka som fungerar från bios (fungerar trots avstängd telefon)
    • Flash

2. Frojd

Frojd Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Flash kommer väl först när adobe lanserar sin version 10?

3. jokrsolutions

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Antar det, det känns som den borde komma med för 2.0.

4. sandos

sandos Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Allt som sagt innan, plus:
    • Möjlighet att med intents byta ut svarsapplikationen

5. doktorn

doktorn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    115

MINA ENHETER

Tyvärr så kommer ju väckarklocka från avstängd telefon inte att fungera i android. Enda sättet är att telefontillverkaren lägger in ett program som stödjer detta med kompatibel hårdvara. Känns inte som det kommer hända, och är inte heller Androids problem.

Multitouch och flash känns som det hetaste. Men Flash får absolut INTE sega ner telefonen bara för att ha funktionaliteten. Då ser jag hellre att alla webbsidor går över på en standard som inte är lika processorkrävande.
    Sen skulle jag vilja se en bättre google-calendar med stöd för födelsedagar och start på måndagar. Svenska menyer hoppar jag gärna över, men fullt stöd för svensk ordlista och tangentbord (om det inte redan finns med i 1.6).

Tethering out-of-the-box.
    Flaggor för applikationstyper! (Som i alla andra linuxdistar) för applikationer så de sorteras och struktureras enligt typ av applikation i app-listan (helst undermenyer). Genvägar till applikationer kan man ha på skrivbordet. Överallt annars ska det vara strukturerat (man kommer ju inte alltid ihåg vad programmen heter som man letar efter, men ofta vet man vilken funktion man vill använda).

6. jokrsolutions

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Doktorn: att veckan ska börja på en måndag kan du ändra via webben.
    "Inställningar - Veckan börjar på"

7. Galaxy

Galaxy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

# Bättre låsskärm ala Lock 2 eller rotate to unlock, alt komma till pattern efter bara 1 knapptryck.
    # Skicka och ta emot filer med Bluetooth

# Bättre Browser som känner igen adresser och tele nr etc i webbsidor.

# Multitouch

# Kunna bekräfta om man vill ringa ett samtal i tex samtalloggan istället för att den ringer direkt.

# Flash så klart

# Sortera efter rating i market.

# Bättre mailapp där man tex kan markera flera mail och deleta eller markera som lästa..

# Bättre kalender.

# kunna scrolla i Galleriet istället för den där tråkiga pilarna.

och en hel del annat som man inte kommer på.. tycker google ska vartefter baka in en hel del nödvändiga funktioner som man nu tar till apps för att klara av så att man slipper ha 70 apps installerade från okända källor.. som tex, RSS läsare, File Explorer, Taskiller, On&Off widgets, Notepad, timer & stop ur mm..

Last edited: 1 okt 2009
  8. ehnvis

ehnvis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Korrekt DUN och PAN för blåtand resp wifi inte denna hackade tethering variant man kör idag.

9. kigurai

kigurai Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Enligt kommentarerna på http://code.google.com/p/android/is...rm&colspec=ID Type Status Owner Summary Stars så skulle jag inte vara så säker på det.

Vad jag skulle vilja se är:

* en bättre scheduler. Om jag navigerar i UI:t vill jag antagligen inte att bakgrundsprocesser ska få så mycket CPU-tid att UI:t hackar.

* Möjligheten att ta emot kontakter som SMS eller via Bluetooth, för det funkade inte när min sambo skickade en kontakt från sin SE-telefon.

10. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 294
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    *Ett gränssnitt som till fullo drar nytta av grafikprocessorn.
    *Bättre multimediastöd, fler ljudformat och videoformat samt Flash 10 och även här vore stöd för hårdvaruacceleration genom grafikprocessorn fantastiskt.

11. mrbowmore

mrbowmore Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jo det är väl där apple har ett övertag med sin iphone. Skulle va kul att få det att kicka med android då det, såvitt jag förstår faktiskt finns en gpu i alla qualcomms plattformar, samma gäller ju DSP.

12. doktorn

doktorn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    115

MINA ENHETER

Jag har inte fått det att funka på min svenska Magic i orginaltappning, med Googles Calendar-app....
    Trots att jag har lagt in i kalendern på min webb-google att veckan ska börja på en måndag. Har provat omstart och allt möjligt...

13. sandos

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Det enda som verkar hjälpa är att byta till en locale som har måndag som första dag i veckan. Tex. UK har detta. I min htc-orig ROM kunde jag iofs bara välja USA tror jag, men med CM så fanns åtminstone UK. Sweden finns men ger fortf söndag, jag gissar att den profilen helt enkelt inte var färdig.

14. sandos

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Allra bäst vore ju att lockscreen var helt utbytbar. Tyvärr lär det dröja:

Förbannat synd att google verkar ha målat in sig i ett hörn med vissa grejer.

Och det allra viktigaste som jag helt hade glömt:

SNABBARE ROTATION AV SKÄRMEN!

Last edited: 4 okt 2009
  15. mixxno

mixxno Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a
    ROM:
    Android 11
    Kanske inte platsar här, men jag fattar inte varför volymkontrollen byter riktning när man skiftar från porträtt till landskap. Det tycker jag är förvirrande. Jag vill ha den åt samma håll hela tiden, dvs högre ljud uppåt.

16. Galaxy

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

en helt ny media spelare vara grym med equalizer och kanske kunna byta låtar mha nån av knapparna utan att behöva låsa upp luren o byta.. tex just genom att hålla i volymknapparna en längre stund. Där man tex kan byta taggar på sina låtar.. mm.

17. Frojd

Frojd Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

tror de försökte vara smarta och göra så att det är åt samma håll som stapeln går i landskapsläge. Tyvärr var det nogi nte tillräckligt många som testade det i praktiken (de borde dessutom ha gjort volymstapeln vertikal i porträttläge).

18. mixxno

mixxno Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a
    ROM:
    Android 11
    Byta låt eftersökte jag för ett tag sedan. Fick inte det att funka. Det gör det nu. Jag kör med standardspelaren och kan dubbelklicka på svarsknappen för att byta till nästa låt, pausa med enkelklick samt shuffle med långklick :-).

19. Galaxy

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

hehe tack för tipset.. fungerade ju utmärkt.. och jag som lekte med alla knappar utom dom knapparna... då återstår bättre equalizer & kunna redigera taggar ;)

20. jokrsolutions

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Nu händer det saker..
    http://androidandme.com/2009/10/news/android-about-to-get-a-lot-sweeter/

<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/X-Jvn6n-v50&hl=sv&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/X-Jvn6n-v50&hl=sv&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>

<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/5nwENZ388XY&hl=sv&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/5nwENZ388XY&hl=sv&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>