Android 2.2.1 i emulatorn?

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av Nerderer, 29 nov 2010.

  1. Nerderer

    Nerderer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2010
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER

    Är det någon som vet hur man kan få in Android 2.2.1 i emulatorn, om det ens är möjligt?

    Den senaste versionen som finns att ladda hem från SDK och AVD managern är 2.2, API 8, revision 2, men jag skulle behöva testa med 2.2.1. Det verkar ju vara den senaste versionen för Googles egen Nexus One, så det är konstigt att den inte går att ladda hem för att testa mot.
     
  2. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Vad är anledningen till att ha 2.2.1 i emulatorn vad jag vet så är det enda som skiljer sig lite bugg rättningar för nexus one och säkerhets fixar.
     
  3. Nerderer

    Nerderer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2010
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER

    Jag får ett fel i min app, som endast verkar visa sig i Nexus One 2.2.1, så av den anledningen känns det ganska viktigt att kunna testa i en miljö som är så lik den som möjligt.
     
  4. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Aha okej då förstår jag. Vad är det för app. Jag har en fullt uppdaterad nexus one. Hade kunnat plocka fram en log till dig om det hade hjälpt.
     
  5. Nerderer

    Nerderer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2010
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER

    Det är Bensinpriser, som jag släppte för ett par dagar sedan. Tyvärr så har jag inte hittat någon lösning, så jag har tagit bort stödet helt för 2.2 tillsvidare. Av de tre som har kontaktat mig så har alla använt Nexus One, så kanske är det bara där det inte vill fungera.

    Av vad jag har läst så hade det kanske ändå inte hjälpt om jag hade fått in 2.2.1 i emulatorn. Tydligen är det flera som har problem med att program funkar i emulatorn med 2.2, men inte sedan på en telefon med 2.2. Troligen hade samma sak ändå hänt med 2.2.1, där det funkar när jag testar men inte på en riktig telefon. Jag tackar därför för att du vill hjälpa till med en logg, men om jag ändå inte kan testa på ett vettigt sätt så känns det lönlöst.
     
  6. asperon

    asperon Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2009
    Inlägg:
    586
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6
    Skicka mig ett PM med vad som är problemet så kan jag fixa en logcat åt dig.
     
  7. b.lindahl

    b.lindahl Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2009
    Inlägg:
    350
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Jag har fått samma problem. En användare har rapporterat att min app inte fungerar på Desire HD under Android 2.2.1 men jag har själv kört det på en Desire HD med 2.2. Så jag skulle vara intresserad av om någon vet om det är möjligt att skapa en AVD med 2.2.1.
     
  8. Nerderer

    Nerderer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2010
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER

    Jag själv googlade runt ganska mycket, men hittade inget sätt att få en fungerande version av 2.2.1 i emulatorn. Det fanns vissa tips på hur man kunde få in vilken rom som helst, men jag fick aldrig det att funka.

    Testa annars med 2.3. Själv fick jag (lyckligtvis) samma fel där, så det var lite lättare att felsöka. Det betydde dock inte att jag kunde lösa problemet...

    Problemet för min del var att med 2.2.1 och över så kan man inte längre kommunicera mellan javascript och java, och då min app till stor del består av webviews så går det inte att lösa på ett vettigt sätt. Är det så att du också använder dig av webviews?
     
  9. b.lindahl

    b.lindahl Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2009
    Inlägg:
    350
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Nej jag använder inga webviews så det är något annat för min del. En ledtråd till är kanske att jag för första gången fått en krash/felrapport i market med ett fel som verkar ha med SQLLite att göra. Man blir dock lite osäker på om det är något att bry sig om när man bara har en person som fått ett problem (kan iofs bero på inte allt för många användare ännu, samt att många inte rapportera ev krasher). Det hade ju varit fantastiskt smidigt om man kunde kommunicera med användaren som rapporterat problemet för att säkerställa orsaken till det.

    Åter till ämnet för tråden. Jag ska testa att köra appen i en AVD som kör 2.3, tack för tipset.
     
  10. b.lindahl

    b.lindahl Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2009
    Inlägg:
    350
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Att köra 2.3 i emulatorn hjälpte inte. Det fungerade felfritt där precis som med 2.2 gör både i emulatorn och i en HTC Desire. Nu försöker jag hitta en ROM till HTC Desire som kör Android 2.2.1 så jag kan reproducera felet tidigare än jag får tag på en telefon som kör samma Android-version.