Ska det inte komma ut en stor ny version av Android till Jul som innebär att det krävs ny hårdvara för att köra den? Har för mig att jag hört det. I så fall väntar jag med att köpa en smart-phone.
Ingen vet vilken hårdvara som kommer krävas. Det går ett rykte som säger att 3.0/Gingerbread kommer kräva hårdvara från toppsegmentet, men det är inte bekräftat och jag tror personligen inte att det är sant. Det sista Google vill göra är att bidra till att segmentera marknaden igen, efter att de har arbetat sedan 2.0 (1.6 till och med, delvis) för att motverka segmenteringen.
Köper du en lite coolare telefon så fixar du Googles rekommenderade systemkrav (som inte är helt bekräftade, tydligen). Kortfattat: 1 ghz CPU samt 512 MB RAM. Dock är kompatibel hårdvara ingen garanti för att man verkligen får uppdateringen. Det enda sättet du kan vara säker på att få den är att köpa en telefon som har Android 3, när det släpps. ... Men, återigen så fattar jag inte det här med att folk ska vänta på nästa coola grej hela tiden... Ska man alltid vänta på nästa grej så får man vänta hela livet. Det finns alltid något bättre på G. Innan Android 3 är ute så lär det vara snack om Android 3.x, och då får du vänta igen om du vill ha det senaste...
Minns att jag läst att google kommer att fortsätta att utveckla 2.x för de telefoner som inte lever upp till hårdvaruspec för 3.0 och då kommer det att finnas två branches, en 2.x för budgetmobiler och sedan en version av Android för topp-mobiler.
Ja, det cirkulerar en del rykten, men inget är bekräftat av Google såvitt jag vet. Jag kan tänka mig att de kan tänkas utveckla 2.x vidare vid sidan om 3.0, men det skapar fragmentering, och förr eller senare så kommer 2.x-branchen dö ut också, till förmån för något nyare. Jag kan tänka mig att den rekommenderade RAM-mängden ökar till 512 MB med Android 3.0, men övriga krav om skärmstorlek (vad f-n nu skärmens fysiska storlek har med saken att göra), skärmupplösning och processorhastighet på 1 GHz tror jag inte på. Det vore fånigt att nämna "1 GHz" med tanke på hur olika effektiva mobilprocessorer är per klockcykel. Skillnaden är mycket större än processorer till persondatorer.
Det finns grader i helvetet. Nästa coola grej är en ganska rejäl uppdatering och jag vill inte bli sittandes i en "branch" som det inte kommer att skapas appar för... därav att jag kan vänta till Jul för att köpa en telefon som garanterat fungerar med 3.x.
Snackar vi om det som kom från mobile-review? Som sedan någon hyffsat höjdare inom Google/Android-teamet som twittrade något i stil med "Det är otroligt vad folk tror på rykten/påhittade saker" eller har jag missat något?