Android 4.3 och framtiden

Diskussion i 'Allmänt' startad av Marooned, 22 maj 2013.

1. Marooned

Marooned Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Efter att ärligt talat haft ett rätt trist utseende i UI så ser man att Google jobbar efter samma design.

Google Play Music är ju fan skitsnyggt och Google Now, Hangout m fl i samma UI design.

Då är det väl inte så att man är en kandidat för Gökboet om man tänker att hela systemets designspråk kommer få en liknande design?

Vanilla Android i all ära, men något vidare funktionell och design är det ju inte. Sen ska vi iofs inte direkt påstå att Samsungs Touchwiz t ex är vackrare.

Någon liknande korten i Google Now i telefon/kontakt-appen, hangout design över sms-appen osv skulle verkligen göra Android ännu mer attraktivt. Tror att det satt den sista spiken i kistan för iOS. För trots att dom tappat i sin designlinje med så är trots iOS bättre designat och funktionellt. I dom appar och generella UI som systemet kommer med.

Nu är ju designgeniet Johny Ive chef för UI så iOS lär komma med en rejäl omarbetning av designen, kanske redan nu i Juni.

Sen förstår jag inte varför små enkla saker som borde vara självklart i Android inte finns. Exempel att man ser en ruta/badge på ikonen om hur många oläst sms man har t ex. Istället måste man köpa Nova Prime eller Missed it.

Är det så att Apple har patent på det?

Sen varför utvecklar inte och lägger fokus på dom sakerna Android har som inte iOS har? Ta låsskärmen t ex. Här är ju Android med hjälp av appar som widget locker ljusår före iOS.

Att inte Android köper upp widget locker eller gör något radikalt för att förbättra möjligheterna med låsskärmen i original utförande?

Många användare som ens morföräldrar och liknande som varken har tid eller intresse att leta appar och lösningar som hur olika launchers funkar osv är ju typiska användare som Apple har kvar.

Dom är ute efter enkelheten. Dom vill starta telefonen och sen installera sin enstaka appar och bara köra.

Jag skulle tro på 2 olika versioner av Android. Att man har en enkel version som riktar sig till dom som vill ha det enkelt och funktionellt.

En annan version för oss som vill köra olika lanchers, utforma och personligifiera telefonen helt.

Iaf att Vanilla Android från början är rent, enkelt och funktionellt. Standard mode. Sen advanced mode eller nåt för oss som sitter med UCCW och allt annat.

Nu känns det som att det är något mellanting...

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2

2. Ekofasc

Ekofasc Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Håller med, jag skulle faktiskt önska att apputvecklarna var tvungna att följa UI-riktlinjerna. Att det finns appar som ser ut som nedan är bara pinsamt och förstör intrycket av android.

tptlk hd

3. Sweden2

Sweden2 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 15
    Jupp, jag tror att äpplet har patenterat det med.

Min Nexus 7 Tapatalkade

4. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Japp, Apple har patent på badges.
    För Android så behövs inte badges eftersom Android har ett bra och fungerande notifieringssystem som ger en central plats för att hantera allt.
    I notifieringssystemet på iOS så ser man inte att man fått en notifiering förrän man drar ner fältet vilket gör att man ständigt missar att kolla där. Badges på appikonerna kräver att man ständigt skrollar mellan alla skärmar för att se om man har något som ligger och väntar.

5. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

det är väl nästan sant, du ser om du fått notifieringar när du använder luren och du ser dom när du tänder skärmen då dom ligger på låsskärmen.

6. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Har de seriöst patent på en liten räknare på en ikon?

Det är rätt stört hur skiten kan gå igenom. Inte för att det skall bli patentdiskussioner här kanske men ändå.

7. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Ja, patentsystemet är trasigt.

Managing notification service connections and displaying icon badges
    http://www.google.com/patents/US8135392

8. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Det enda "positiva" med patentsystemet är att man aldrig slutar bli överraskad av dess jävla idioti...

Blind_Man gillar detta.
  9. googleye

googleye Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Tror problemet med äldre som inte klarar av vissa telefoner är att de inte är lika tekniskt "begåvade" som de yngre generationerna. Människor som föds nu har sån teknik runt om sig hela tiden, och när den äldre generationen inte finns kvar, dyker något nytt upp som vi när vi är gamla inte förstår oss på :P

10. Eos95

Eos95 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5
    Platta:
    Nexus 7
    Info:
    (1gn)
    Övrigt:
    Microsoft surface 1,
    kommer i håg när min mamma som har en s4 skulle installera något och råkar installera en luncher och får typ panik över det(vilket jag kan förstå). Men ha en advance och en vanlig version kanske är rätt väg gå, men många kommer nog välja den den advance versionen och då bli missnöjda. Det finns likande funktioner på galaxy telefonerna, min pappa som inte är så teknik kunnig (fast han påstår det) så är det flera gånger jag behöver komma hjälpa honom med saker som ett enkelt mod skulle klara av få bort.

11. bjajjull

bjajjull Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Nu går jag kanske off topic, men det är intressant att Google sökte patent på notifikationsbar eller widgets (kommer inte ihåg vilken av dem) redan 2009 men det gick aldrig igenom.