Android and task killers: Don’t

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av esseven, 23 apr 2010.

1. esseven

esseven Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

2. Norpan111

Norpan111 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

3. PingviN

PingviN Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium

MINA ENHETER

Telefon:
    Xperia XZ2 Premium
    Övrigt:
    Garmin Vivoactive 3
    Intressant. Jag har inte installerat någon än, och nu funderar jag på om jag ska göra det ö.h.t.

4. Norpan111

Norpan111 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

Men varför?

5. Blashkyrk

Blashkyrk Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S22+
    Varför vad ?
    Vad är det du inte förstår ?

6. esseven

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Inga nyheter egentligen. I Nexusforumet finns hundratals inlägg om ämnet, men jag kände att det var dags att ni fick veta det här också :cool:

7. BobFleming

BobFleming Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack! Bra info! Själv använder jag task manager-appar för att frigöra minne - men det verkar ju som om jag gör det helt i onödan! Vissa tjänster som buggat ut (t ex exchange-synken) kan fixas genom task killers, men det funkar säkert precis lika bra om man fixar det under inställnings-menyn som att använda en taskkiller-app.

8. esseven

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Länken är klickbar i första inlägget.

9. drainman

drainman Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag har bara ett problem och det är att spotify aldrig vill ta bort sin notification ikon när jag har "stängt av" programmet. det är därför jag använder mig av task killer (manuellt) skulle aldrig få för mig att göra det automatiskt. Är det bara jag som har det problemet?

10. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 589
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    hoppas att detta blir allmänt känt snart.

En j*vla drös med trådar om väckarklockor, synk, force close osv handlar om dessa förbannade task-killers....

11. ktd

ktd Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Min Desire har blivit näst intill obrukbar ett par gånger. Kommer inte i i settings eller nått och den känns skitseg. Efter en kill all med en task manager är man på banan igen.
    Så om det i teorin funkar som artikeln beskriver så verkar det inte alltid som Android frigör minne när den behöver det.
    Men jag kör inte med någon TM som default och tycker för det mesta att allt verkar lira bra. Det kanske bara behövs en optimering i 2.2. :)

12. fleischer444

fleischer444 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

På min Hero fick man använda Taskkillers ett par gånger för den vart så grymt seg. när det blev ont om minne.

Annars är väl en sak att takkillers stänger ner program som annars hindrar telefonen att hamna i viloläge. Vilket verkar vara ett stort problem för android just nu.

13. Keisu

Keisu Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Man får väl konfigurera alla program som har schemalagda aktiviteter. Enklare med taskkiller men effektivare med konfiguration kanske?

14. fleischer444

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Fast det går ju inte att konfigurera program som tex batteri widget vilak är ökända för att suga batteri.
    Fördelen med taskkillers är ju att man slipper leta efter just det programmet som stökar utav dom 100 olika man har. Man väljer enkelt vilka program som ignoreras från autokill.

15. gripen

gripen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    One Plus 6
    Övrigt:
    Chromecast (Gen 1 & 3)
    Är det inte enklare att starta om bara - OM det blir alltför jävligt alltså? :) I övrigt håller jag med wmb. Såna där taskkillers krånglar bara till och frågan är om inte seghet och andra eventuella problem i vissa stycken orsakas av att man stör "naturen" s a s genom att vara inne och peta snarare än avhjälper dem...

Jag bojkottar dem iaf. Startar hellre om isf, för inte behövs det ofta inte...

Last edited: 23 apr 2010
  16. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Jo, kör man original ROM på en HTC Hero så blir det ganska segt efter ett tag. Kört en vanilla ROM nu ett tag, alltså ingen programvara från HTC, och den flyter på hela tiden. Ibland hackar det till när iofs, tex då den tar emot gmail i bakgrunden.

Och har man en app som hindrar viloläge så är det väl ändå bättre att avinstallera den och be tillverkaren att fixa problemet än att hålla på och mecka med task killers?

17. fleischer444

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kan ju vara ett problem att hitta vilken utav apparna som stökar också. Sen så ser jag inte problemet med takkillers, visst det kanske drar lite mer ström när du startat om programmet.
    Men dom apparna man vet att man använder ofta och man vet inte hindrar luren från viloläga kan man ju lägga in i ignore listan.
    Plus att man slipper "låsningarn" på ett par sekunder när systemet frigör minne.

Last edited: 23 apr 2010
  18. Asteroid

Asteroid Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag tycker att Advanced Task Killer fungerar jättebra.. Den är förinställd (till skillnad från andra) att inte stänga ner viktiga funktioner som kan strula till det med telefonen. Den stänger alltså bara ner sånt som går att stänga ner utan att telefonen påverkas negativt.

Jag vet att Android är jättebra på att hantera minne, och vet när den ska stänga ner program. Problemet är att mer minne i bruk drar också mer batteri. Därför använder jag Advanced Task Killer.

Obs! Om ni bestämmer er för att använda den så ska ni aldrig stänga ner klockan ifall nu har ställt alarm, sätt klockan på ignore. Samma gäller efterinstallerade appar som t.ex. 3g watchdog eller batteri widgets.

Push mailen påverkas inte alls av denna task killer, eftersom den aldrig stänger ner sync.

Jag tycker den är bra, för den sparar minne, och när man förbrukar mindre minne förbrukar man mindre batteri!

19. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Var har du fått detta ifrån? Jag trodde det var SDRAM som användes i åtminstone HTCs Android mobiler? Och så vitt jag vet så drar det lika mycket ström oavsett hur stor andel av minnet som innehåller information.

20. Vandergrift

Vandergrift Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jättebra, tackar som fan. Har länge undrat hur det låg till och letat efter en liknande artikel.