Android/Androidtelefoner i framtiden [Diskussionstråd]

Diskussion i 'Allmänt' startad av Borglin, 8 jan 2011.

1. Borglin

Borglin Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Hej! tänkte att vi skulle diskutera Android i framtiden och vad vi vill se i de kommande versionerna.

Hur krävande vill ni att Android ska vara gentemot hårdvaran? Bör man stoppa utveckling som kräver starkare mobiler och satsa på funktioner istället ?

Som sagt det hade varit intressant att diskutera runt detta och även komma med fler funderingar etc.

Själv har jag tänkt att det hade varit smidigt och intressant om man kunde byta Tema och UI utan att behöva roota eller gå in i mappar och ändra filer.

Last edited: 8 jan 2011
  2. droidgren

droidgren Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Det är ju ingen mening med att att krävande hårdvara om man inte har krävande mjukvara? Då skulle man ju lika gärna använda gamla dumtelefoner.

Bör man stoppa utveckling som kräver starkare mobiler och satsa på funktioner istället ?
    Först så är det är inte Android som bestämmer hur hårdvaran ska se ut. Men nej.. Utveckling ska man aldrig stoppa.

Android ska i grunden se till att den senaste hårdvaran fungerar optimalt och robust. Sen ska systemet vara finslipat, optimerat. Sen kommer fler funktioner kommer på köpet, men generellt tycker jag att Android ska verka för själva grunden och låta telefontillverkarna stå för funktioner. (Som tex byta teman) Android får inte dra hela lasset och bli en iphone i framtiden.

Det är det som är en del av charmen med Android, att telefontillverkarna kan differentiera sig på andra sätt än det hårdvarumässiga, vilket ju beror på att Android är en öppen plattform. Samtidigt så ska Android verka för att grunden hållas gemensam så att man kan dela på fördelarna (användargenererat innehåll som appar etc). För att det ska funka så måste fragmenteringen hållas nere (jätteviktigt).

Därför var det rätt smart drag av Google att dela upp Android i två grenar (Tablet 3.X och mobiltelefon-Android 2.X). Den mobila grenen av Android kommer "dras" med 2.X tills dess att fragmentering har minskat och sedan kan de migrera i samma gren igen.

3. infexis

infexis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Jag tror att själva öppenheten med Android gör att tillverkare öppnar upp för kraftigare hårdvara för att utmärka sig och vara bättre än andra. Android i sig har absolut inget systemkrav ju, så det har inget med saken att göra.

Ett exempel: HTC Hero lanserades med Android 1.6 om jag inte minns fel?
    Den hade HTC Sense ovanpå, vilket höjer kraven lite grann. Men om vi nu ser på detta i dagens läge märker vi att Hero kör Gingerbread romar utan några problem som helst, och supersnabbt är det också!

Det jag vill se av Android OS i framtiden är främst optimering av systemet, så att det flyter på bättre och ser trevligare ut. GPU accellering är också något som skulle uppskattas väldigt mycket! Förutom det skulle jag vilja att Google fixar något slags layer system där olika tillverkare inte behöver implementera skins i själva android, utan att de lägger på det som ett lager. Detta tror jag skulle bidra till bättre prestanda, samt göra det lättare för tillverkare att anpassa och uppdatera sina skins/tema.

4. Borglin

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Visst har Android en liten del i vilken hårdvara som krävs då Gingerbread inte hade funkat på varken Wildfire eller X10 mini/pro?

5. droidgren

Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Jo, det hade nog fungerat utmärkt. Android programmerar inte drivrutiner utan det gör telefontillverkaren. Dessa kan behöva uppdateras vid uppgradering av android + alla applikationer som följer med systemet..Det är alltså en ekonomisk fråga för att telefontillverkaren. Sen så vill dom ju naturligtvis att användaren ska köpa nya telefoner. Sen så är det ju inte lika "värt" att uppgradera en gammal telefon till ny mjukvara eftersom mycket av den nya mjukvara inte kan supportas pga hårdvarubegränsningar.. och då kan man ju ifrågasätta nyttan.

Tänk att lastgamla HTC magic (Google ION) har fått en uppdatering till 2.2. Ingra problem där.

6. Borglin

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Ah ok :). Då är jag med på noterna!

Men om vi säger så här du vad skulle man vilja ha i sin androidlur som inte finns idag ? (Ändrar Topicnamnet)

7. Borglin

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Hur man nu gör det...

8. droidgren

Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Tja.. Det är ju mycket gott på väg nu.. Men detta är saker som jag ännu inte har sett.

- PicoProjektor. (Med Virtuellt tagentbord)
    - Riktigt lång batteritid.
    - Riktigt bra kamera
    - Usb host (Finns på tablets)

Trådtiteln duger väl alldeles utmärkt för ämnet? :)

9. Toneloc

Toneloc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Klicka på redigera i det första inlägget, klicka sedan på gå till avancerad så borde du kunna ändra rubriken.

Borglin gillar detta.
  10. Borglin

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

PicoProjektor hade varit jäkligt häftigt :). Får vänta tills någon gör en lur av Mozilla's "Seabird"-projekt.

11. Poptot

Poptot Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    74

MINA ENHETER

Nyare verisoner av Android Är vÄl bÄttre optimerad fÖr telefoner. HTC Legend fick ju en rejÄl prestandaboost nÄr den fick Android 2.2. FÖrstÅr inte varfÖr 2.3 inte skulle fungera pÅ budgetmobilerna.

Skickat från min Desire Z med Tapatalk PRO

12. Borglin

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Jag har ju egentligen ingen aning om de skulle funka bara hört från folk att de högra versionerna inte skulle fungera bra på budgetlurar då de krävs mer prestanda. Men antagligen är det inte så :P