Problem: Android Beam och stora filer

Discussion in 'Xperia S - Allmänt' started by prograde, Jul 26, 2012.

1. prograde

prograde Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej!

Jag har börjat inse att NFC/Android Beam är ett fiffigt och enkelt sätt att föra över saker från en sak till en annan. (För den som inte redan vet, så kan man genom att låta telefonerna nudda varandra föra över information: en länk till en webbsida eller youtube-klipp, en fil, en bild, inställningar et.c.)

Problemet är att om jag försöker föra över en bild från kameran i min Galaxy Nexus till min SXS, så säger den "the receiver's device does not support large file transfer via beam".

Vari sitter den begränsningen? Finns det nåt sätt att komma runt det? Nån app som överbryggar problemet eller så?

(Btw, NFC kan bara överföra några få kb, men det som sker i normala fall är att Beam initierar en bluetooth-överföring i bakgrunden för att skicka över filer.)

2. calletrumma

calletrumma Youth Droid Medlem

Telefon:
    Honor 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Honor 8
    Info:
    Nova Launcher
    Varför inte göra så beam sätter igång wi-fi direct istället? Borde ju gå snabbare än bluetooth.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

3. prograde

MINA ENHETER

De pratar om det nånstans i slutet av det här föredraget: https://developers.google.com/events/io/sessions/gooio2012/125/. Jag hängde inte med riktigt, men om jag uppfattade det rätt, så kommer det kanske i framtiden.

4. prograde

MINA ENHETER

Kanske ska uppdatera denna tråd med vad jag lärt mig :)
    Stödet för att överföra stora filer på ovan beskrivet sätt kom först med JellyBean vilket jag hade missat. På Nexusen hade jag JellyBean med på SXS:en såklart bara ICS.