Android behöver omstart

Diskussion i 'Allmänt' startad av pal8, 27 jun 2011.

1. pal8

pal8 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Efter en tids användande tycker jag att Android (HTC Legend) blir lite seg och behöver en omstart för att bli pigg igen. Någon som upplever samma sak? Är Android inte helt moget? Känns så.

2. -WR-

-WR- Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    117

MINA ENHETER

Är det inte bara så att Legenden har en processor på 600mhz och att appar kräver mer av telefonerna? Eller?

felixdroid gillar detta.
  3. xclusiv8

xclusiv8 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

+1

plus att sense sölar ner som fan.

4. Adam2

Adam2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Jag brukar hinner med ett par hundra timmars uptime innan jag startar om (oftast av helt andra anledningar). Android har en ganska bra garbage collector så det bör inte behövas omstarter.

Sent from my Nexus S using Tapatalk

5. Dreamtears

Dreamtears Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    Info:
    Action Launcher 3
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 8.0
    Info:
    Action Launcher 3
    alla mobiler blir sega efter ett tag och behöver omstart precis som alla datorer blir sega och behöver omstart, jag misstänker att det är så med all elektronik

men min poäng är att mobiler, speciellt smartphones, är som små datorer och om man låter en dator stå på nonstop i en vecka med mycket användning så blir den rätt så seg

6. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Min Blade hade 42dagars tid igång innan jag igår startade om den pga att jag hade installerat så mkt saker, bytt launcher mm. Ville kontrollera att launchern fungerade från omstart.

Annars tycker jag inte det behövs, omstart alltså.

7. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Min Nexus One blir inte segare med tiden, startar ytterst sällan om den. :) Antingen har du en eller flera dåliga appar installerade och/eller så är det ett problem med HTC Sense (alltså HTCs version av Android).

8. PatricF

PatricF Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Skulle inte vilja påstå att det är så med all elektronik, det är så fall mer användaren som lyckas sega ner det. Min rekord-uptime på min stationära är 7 månader helt utan omstart (inte min server). På min server har jag rekord på nästan 2 år innan strömmen gick och UPS'en stejkade helt. OSB det är ingen serverhårdvara alltså en helt vanlig PC som är igång 24/7

Mina telefoner startar jag aldrig om förutom när jag uppdaterar. Uppdaterar jag inte så kan jag gå flera veckor utan att starta om.

Jag tror det här med omstart är något folk som använt Windows för mycket i sina dagar har fått för sig att det skulle fixa allt och startar om så fort ett YouTube-klipp inte laddar tillräckligt snabbt eller en installation går lite segt..

9. -WR-

-WR- Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    117

MINA ENHETER

Rent spontant låter sju månader som något relativt osunt för datorer. Att det konstant går ström genom kretsarna och att rörliga delar ständigt arbetar kan inte på något sätt vara bra. Jag stänger alltid av burken innan jag lägger mig eller om jag går ut en längre stund. Inte för att att det behövs, utan för att "spara" på datorn.

Dock så har jag aldrig, varken med min Desire eller Desire S (som jag förvisso inte använt så länge), känt att jag behövt starta om för att den segar ner sig. Den Hero jag använder nu är dock seg redan från start. Fattar inte hur M3 utsåg den till Årets Pryl 2009...

10. Adam2

Adam2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Jag undrar vad som sliter mest, en fläkt som är igång konstant på 1000rpm eller en som stannar, fylls med damm för att sedan startas... Att kretsarna inte skulle tåla att vara igång köper jag inte heller. Jag skulle tro att det förhåller sig på ungefär samma sätt som med en fläkt ("rörlig del"), det är vid uppstart som strömpikar mm förkortar kretsen livstid...

11. -WR-

-WR- Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    117

MINA ENHETER

Men vänta nu. Menar du att dammsamlandet sker när det står stilla? Det kan ju inte vara helt sant, eller?

Hur som helst, jag vet inte, känns bara inte helt bra att ha på nåt så länge bara. Jag kanske har fel. Dagens datordelar kanske är byggda för såna ändamål?

12. Adam2

Adam2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Jag menar bara att lager etc troligtvis slits mest när fläkten varvar upp/ner.

Ja, skulle tro att alla produkter görs för att användas.

Sent from my Nexus S using Tapatalk

Last edited: 28 jun 2011
  13. Sleepwalk

Sleepwalk Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

har aldrig märkt att jag behöver en omstart av min HTC Desire Z ,

Likas min Linux burk , den har vart på i snart 8 månader i sträck.

Elektronik mår bra att vara igång.

14. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Om du har Windows kan det mycket möjligt vara så. Men med lite mer utvecklade OS som t.ex UNIX/Linux kan dom lätt rulla på i flera år utan att bli slö.

15. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Väldigt sant. Även Windows 7 kan klara sig länge om man håller den förhållandevis ren. Är när man börjar installera massa halvdåliga program som det blir sådana problem vad jag märkt. Äldre versioner var det också mer vanligt.

Linux/BSD brukar väl dock kanske mer allmänt rulla på längre. Brukar ändå alltid få starta varannan vecka eller så pga. uppdateringar.

16. Akillles

Akillles Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    413

MINA ENHETER

Där sa du något riktigt bra.

Min Win7 burk startas bara om när den absolut måste (uppdateringar etc). Upplever aldrig att datorn blir slö, dock så tänker jag alltid efter innan jag installerar någonting och installerar aldrig några "skit" program.
    Jag använder hibernate på natten då jag inte kan sova annars :)

För att gå tillbaka till topic så startar min sgs2 om flera gånger per vecka och detta beror alla flashningar :P

17. Goldstar

Goldstar Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Startar i princip aldrig om min mobil, märker inte att den blivit slöare heller, tror jag startat om den 3ggr sen jag installerade CM7 för snart 2 månader sen.

18. pal8

pal8 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Säkert. Det interna minnet är inte stort. Men jag tror det handlar om dålig design i apparna eller brister i Android vad gäller minneshantering och dylikt. Som sagt, efter en omstart är det ok. Jag har inte så många program och de jag använder är oftast de samma, mail, webläsare, sms, kalender, och några till.

19. pal8

pal8 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Mac OS klarar det ganska bra, att inte behöva omstart. Upplever nog samma sak med Ubuntu 11.04.

20. Mikey

Mikey Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Nån gång då och då kan det väl vara nåt program som ballar ur och segar ner telefonen (behöver inte nödvändigtvis vara skitprogram, har märkt att både Spotify och Dolphin har gjort det på min Nexus S) och att en omstart då kan vara behjälplig för att starta om programmen. Själv använder jag en app som heter Fast Reboot för att simulera en omstart. Den startar då om, eller stänger ner program vilket tar några få sekunder istället för den längre tid det tar att helt starta om telefonen.