Android eller.....nåt annat?

Discussion in 'Allmänt' started by Opto Prime, Aug 14, 2010.

1. Opto Prime

Opto Prime Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej på er alla! Vill/ska köpa mig en ny mobil. Det står mellan Android eller Iphone - om man ska tro butikssäljarna. Hur ska man veta vad som passar när man aldrig haft/provat något av det? Nåja, jag försöker hänga med i vad som skiljer och kan nog det fundamentala. Så som jag använder mobilen idag skulle jag säga - 1.samtal 2.SMS 3.MP3 4.GPS 5.Foto Är det så att bägge ovanstående är overkill till det bruket? Har ej haft ngn touchmob förut. Har använt SE/Nokia - senast N95 8Gb. Har några funderingar ang. Android ; Måste man ha Googlemail/-konto? Är surfabb. "ett måste"? Hur betalas t.ex "Tryandbuy" apps? När det gäller musik - är samtliga lika bra/dåliga som uppspelare - vill gärna ha ett komplement till min IAudio D2? .......många frågor och jag har, OM det blir Android, nog en favvo - HTC Legend.
    Kan det vara så att jag ska stanna på "traditionell" mobil typ C5/E72/W995??
    Kikade även på en HTC HD Mini och den gillade jag också - dock WinMo 6.5:ehm: .....vad tycks om den? Varken Android eller Iphone där iofs. Känner folk med både Iphone och HTC/Samsung men det blir mest pajkastning mellan lägren vid jämförelse. Vad har ni för åsikter/rekommendationer? (edit - kanske skulle ligga under köpråd?)

Last edited: Aug 14, 2010
  2. dek

dek Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Du måste inte använda ett googlemail-konto, såvida du inte vill köpa applications eller ladda ner applications gratis. Men att göra ett gmailkonto tar några få minuter och jag kan faktiskt rekommendera gmail över hotmail/msn.

Tryandbuy apps, finns ju både demos som antingen funkar i ett par dagar, applications med reklam eller så är det funktioner som saknas i själva appen och då måste du betala för att bli av med detta.

Du kan även, om du med marketenabler, simulator eller köper ett utländskt simkort så kan du köpa applications. Då kan du prova dem i 48h och sedan välja att avinstallera dem och då får du pengarna tillbaka.

Nackdelen med android, i min mening är android market. Tycker det är förjävligt rent ut sagt att man inte kan köpa applications utan att roota telefonen eller hålla på och fippla med utländska simkort.

Det var väl vad jag kunde inflika med, hoppas att jag gav någorlunda svar på dina frågor. Hoppas att flera fyller in med det jag har glömt / inte kunde svara på.

-dek-

3. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

MINA ENHETER

1.samtal
    Ja båda kan ringa och ta emot samtal. iPhone4 har ju sitt problem med sin antenn vilket massvis har klagat på. Men visst kan båda systemet ringa!

2.SMS
    Jepp, detta kan båda telefonerna.

3.MP3
    Även detta är inget problem för vilket av systemen.

4.GPS
    Jarå alla telefoner har GPS.

5.Foto
    Ja alla mobiltelefoner har kamera.

Har du aldrig använt en mobiltelefon med touch förut, och vill ha det fundamentala, skall du ha en iPhone. De är enkla. Du kan inte misslyckas. Skulle du velat ha en mobiltelefon som kan göra betydligt mer skulle jag däremot rekommenderat en Android-telefon. T.ex. en Galaxy S.

Men som sagt. Vill du ha en telefon som bara kan/har ringa samtal, skicka SMS, spela MP3, har GPS och kan ta foton är iPhone rätt för dig! Tycker du dessutom att ovanstående är värt 7000:- är det bara att slå till!

4. Pasulj

Pasulj Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Vill du hålla allting enkelt och användarvänligt köp då en iphone, vill du kunna göra lite mera avancerade saker så välj android.

Själv föredrar jag nummer 2.

5. Etienne

Etienne Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Fast det där stämmer ju inte helt. Man kan inte köpa apps på Market i sverige utan lite ful-mekk, visst...

Däremot kan man i många fall köpa apps direkt från tillverkaren, utan någon som helst geografisk begränsning. Många som kör med särskilda appar för navigering och stöldskydd har exempelvis införskaffat sig dessa apps på den vägen.

Ett annat alternativ är att gå via en annan "marknad", exempelvis SlideME. Det enda man behöver föra för att komma åt den är att tanka deras app.

... Givetvis hade det varit mycket bättre om Market hade fungerat även i sverige, men situationen är inte alls så problematisk som många tror.

Förresten, baserat på det TS skriver så får jag intrycket av att en iPhone är det rätta valet! Om prislappen på ~7K känns lite jobbig så kan man ju utan problem fortfarande leva med en 3Gs.

Last edited: Aug 15, 2010
  6. D2N2

D2N2 Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Som du skriver nu låter nog android som det bäst valet. Mest för att du förmodligen får en bättre kamera till din telefon. Även om du rankar foto på plats 5. Iphone har ingen vidare kamera(även i den nya). Ett tips om du inte ska köpa mobil direkt är att vänta till Q4. Då kommer ny android modeller med 2.2 samt mobiler med windows 7 och Meego. Då får du klart större valmöjlighet att hitta vad som passar dig bäst.

7. Opto Prime

MINA ENHETER

- Tackar för responsen! Hmm, verkar som Iphone ändock skulle vara det som passar mig. Färdig "out of the box". Den negativa biten är dock hur hårt knuten man blir till Apple..... på gott och ont. En annan negativ sak - fast minne i den - mycket smidigare att plocka med sig/swappa minneskort. Men som sagts - vill/behöver man inte modda mobilen kanske det är vägen att gå. Får fundera en runda till på det här.
    Innan jag lägger så mycket pengar på t.ex en Iphone4 så måste jag nog kolla in hur Nokia N8 känns/fungerar. Den känns dock lite klumpig samt frågan är hur OS'et förbättrats och tas emot av kunderna.
    Hade det varit frågan om att köpa en mobil för 1-1,5K så hade det bara varit att köpa på "feelingen" av den men ska man slanta upp kanske 5-6K (kanske mer) så "måste" det bli rätt. Verkar även som att det kommer en hel del nya modeller/teknik i höst - kanske lönar sig att avvakta....... - Dave, ska nog göra som du tycker - avvakta.

Last edited: Aug 15, 2010
  8. PhR34k

PhR34k Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Har haft 3gs och nu Nexus, hade det inte varit för att de inte gick att ha tele2 med iphone hade jag behållt min. Nu tror jag det funkar. Men jag skaffade en nexus one. Tycker telefonen i sig är bra. Men Appsen som finns till Iphone är ju grymma jämfört med Android. Däremot gillar du massa pussel spel, kort och sudoko spel så finns det typ 40000 på android market! Jaja, finns säkert några bra spel till android också men går inte ens att jämföra med iphones. Typ Call of duty zombie spelet e ju grymt!

9. skruven

skruven Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Hur kul är det att krångla in sig på en hemsida för att köpa en App? Skriva in kontonummer varje gång man köper en App. Patetiskt...

På iPhone går man in i app store och alla appar är tillgängliga utan att skriva in kontonummer varje gång man köper en app. Bara klicka köp och sen är det klart. Att skriva att det inte är ett problem med android är rent skitsnack. Om han står i valet mellan iPhone och Android ska du inte lura han.

Sen skrev nån att man har mycket fler valmöjligheter med Android. Vad tänker du på då? Att kunna installera appar som tränger in alldeles för mycket på systemet som suger batterier på en eller två timmar?

Jag hade en Samsung galaxy s. Nu har Jag min iPhone 4 som fullständigt äger ut min förra sgs.

10. D2N2

D2N2 Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Vad snackar du om? Trådskaparen skrev ju ingenting om att spela.

11. Smack

Smack Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Man kanske vill ha en widget? :) Det finns MASSOR av exempel.

12. osmium

osmium Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Hm.. finns nog stor risk att den här tråden kommer spåra ur i pajkastning men men..

Att tänka på är ju att iPhone är väldigt hårt knuten till iTunes. Så för mig som kör Linux har den aldrig varit ett alternativ.
    Vad jag förstått måste allt man vill föra över till eller från mobilen (appar, musik, film, bilder) gå via iTunes och dessutom med en iPod-kabel. Detta tycker jag är ett jättestort minus till Apple. I Android är det ju bara att plugga in en USB-kabel (som ofta är en vanlig micro- eller miniUSB) i vilken dator som helst och den dyker upp precis som ett USB-minne.
    iTunes funkar säkert bra för dom som inte känner sig så hemma i en filhanterare men det är väldigt oflexibelt.

Sen har vi ju priset. iPhone är DYR!

På musikfronten lär nog iPhone vinna. Själv gillar jag inte HTCs musikspelare som känns väldigt seg på min Hero. Kanske är bättre på en Desire.
    Jag har heller inte hittat någon musikspelare som kan synka spellistor med HTCs musikspelare utan bara som kan hantera Vanilla. Fördelen med Android är ju att hittar man en bättre variant på market kan man ju alltid byta. Det gäller ju även för SMS, telefon, tangentbord, m.m.

Sen ska vi ju inte glömma det här med widgets. :) Det är väldigt kul att göra sin Android personlig.
    Olika widgets och launchers gör ju att det går att få till den precis som man vill. Bara titta i den här tråden.
    Iofs. kan man ju byta bakgrundsbild på den nya iPhonen. Det är ju skithäftigt! :P

13. Herrolsson

Herrolsson Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har inte hängt med i tråden men jag har haft min sgs i 2 veckor och jag är för alltid androidare.

14. Opto Prime

MINA ENHETER

-osmium; verkar bli snudd på pajkastning varje gång man nämner Iphone kontra vad som helst. Sorry, det var inte min mening att starta sådant.
    - Herrolson; tanken är att jag också ska "bli xxxxx-användare" men att det känns svårt att avgöra genom att klämma på mobiler i en butik kontra använda den ett tag. Det gör inte saken lättare att dessa är ganska dyra så ett "felköp" känns inte bra. Den "traditionella"/gamla typen av mobiler verkar ju stå stilla i utveckling så då kan jag ju lika gärna behålla min nuvarande känns det som. Nej, jag vill ha nytt men vet ej vad.
    Jag kan väl tillägga att av de jag känt/klämt på i butik så känns Iphone4 i en klass för sig - snabb/snygg/formatet OK/stabilt byggd - MEN... att det automatiskt gör det till en mobil som passar mig; det vet jag icke. Angående apps m.m; jag betalar hellre en slant för kvalitets apps/program än väljer från högar av freeapps......hur är Androidmarket(-betal) på den fronten?
    Tack för era åsikter och ett bra forum.

15. PhR34k

MINA ENHETER

Andledningen till att jag nämner spel o apps är att man kommer ju hamna i market varesig man vill eller ej. Svårt att ungå. Och om man av nån anledningen inte gör det så varför ens skaffa sån telefon? Jag menar de senaste Ericsson lurarna har ju bättre kamera, man skriver snabbare sms, går att ringa med, har mp3 funktion samt radio och gps.

16. PhR34k

MINA ENHETER

Här kommer många försvara innehållet på Android market. Men det är rent utav skit, de bra programerna och spel som finns där är kopierade från iPhone. Och det är oftast bättre på iPhone. Sen som det sagts tidigare har man i sverige inte tillgång till Android pay market vilket redan det är rent utav skit.

17. skruven

MINA ENHETER

Det du sa Nu kan ingen försvara. Att android inte har betalapps är ett skämt. Det går inte att försvara. Så vill man ha en telefon med apps (vilket alla har) så är iPhone det bästa alternativet. Att säga att Apple stänger in användarna är rent skitsnack. Som vanlig användare (vilket den har killen är) är det bara en fördel då man vet att alla apps är virusfria och är hyffsat stabila.

18. nonajme

nonajme Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Hur kan man veta att alla appar är virusfria? Det är väl ändå lite att ta i. För så vitt jag vet så får inte Apple se källkoden till apparna innan dom godkänner dom för AppStore. Sen har det faktiskt smygits in lite tvivelaktiga program i AppStore också, innan Apple reagerat.

19. PhR34k

MINA ENHETER

Du är bra rolig, har jag sagt att det inte finns betal apps? Nej! Mupp! Skrev "ar man i sverige inte tillgång till Android pay market " Kan du säga att det är fel? Då äre tur att du inte är en figur gjord av trä. För det är helt korrekt. För att få tillgång till pay market måste du antingen roota luren och köra market enabler kommer ej ihåg deras nya namn eller köra med utlänskt sim kort i luren varje gång du ska köpa en ny app!

20. skruven

MINA ENHETER

Dom få program som Apple tagit bort har inte haft virus i sig. Dom har trängt in sig på Apples regler. Med andra ord inte farligt för användaren. Dom få program som Apple tagit bort har bara funnits ute i några fåtal timmar. Med andra ord väldigt svårt att få tag på det.

Att Apple inte får reda på källkoden förns appen ligger ute på app store är bara rykten. Det har skickats in många program med virus i sig som Apple nekat.

Att hålla på och aldrig acceptera att app store är bättre än market är bara barnsligt.