Android gör ändringar på appar...?

Diskussion i 'Allmänt' startad av geobjork, 1 augusti 2024.

1. geobjork

geobjork Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.263

MINA ENHETER

Ibland får man ett meddelande om att det är gjort ändringar på ett antal appar som inte har använts på en viss tid.
    Detta är en "automatisk barnvaktstjänst" som jag inte kan fatta att Android törs tillhandahålla! Göra ändringar på någons appar utan att veta varför användaren inte har öppnat den på en viss tid!
    I dag fick jag en sådan lista med bl a Northmill appen var ändrat.
    Jag har Northmill på mobilen för att få meddelande varje gång någon dragning görs på kortet. Northmill kontot administrerar jag via datorn vilket medför att appen på mobilen sällan/aldrig öppnas. Nu plötsligt fungerar den inte alls på mobilen efter Androids ändring!

Hur törs dom utan att veta konsekvensen med ändring av appen?
    Det här är för mig en komplett obegriplig tjänst! Låt mig själv administrera mina appar!

pirum gillar detta.
  2. jnsson

jnsson Operatörsnörd Staff Member

Mottagna gillanden:
    20.280
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det är en funktion som går att stänga av. Denna funktion har funnits i flera år nu, är ingen ny funktion och har även kommit till äldre Android enheter. Verkar dock numera som att man måste inaktivera denna funktion individuellt per app. Så du kan stänga av den för appar du inte vill att den ska ta bort behörigheter ifrån.

Kristy gillar detta.
  3. Nicole

Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    1.551
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Huawei P20 Pro, Sony Xperia XZ1C
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Det har med säkerhet att göra, om en app stoppar in skadlig kod och Google tar bort den från GP, så ska den också tas bort från din enhet.

4. geobjork

Mottagna gillanden:
    1.263

MINA ENHETER

Jag är medveten om att funktionen har funnits i flera år, och att man måste inaktivera den app för app. Men om man missar det när man installera appen är det för sent efter man får meddelande om att Google har inaktiverat den.
    Vore bättre om dom presantrar en lista över appar som står för tur att "förstöras" så man får en möjlighet att förhindra det.
    Det här har diskuterats på Swedroid för flera år sedan.

Nej det har inget med säkerhet att göra. Google tycker inte man använder appen tillräckligt ofta. Alla apparna Google har ändrat finns fortfarande på GP.

Jag har flera appar som jag aldrig öppnar, typ appar för smarta enheter för att dom ska fungera. Inte ok när Google ändrar dom så det inte fungerar. Skapar mycket extra arbete att fixa till.

5. Nicole

Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    1.551
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Huawei P20 Pro, Sony Xperia XZ1C
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Jo, det säger Google själva att det har.

6. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4.909
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Hmmmm... jag FÅR en varning innan mina "inte använda på länge"-appar ändras. Och kan då förstås avstyra det. Men det kan ju vara något Xiaomi lagt till fast jag trodde det var Google. Hmmm... (Hummas en del här. :D )

katho och MultiMan gillar detta.
  7. jnsson

jnsson Operatörsnörd Staff Member

Mottagna gillanden:
    20.280
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag har för mig att jag också fått någon varning. Kan dock inte komma på när jag fick det

Asawi gillar detta.
  8. geobjork

Mottagna gillanden:
    1.263

MINA ENHETER

Jo men det stämmer. Jag hittade det nu, inställningar > appar > oanvända appar > en lista på appar. Här kan man avstyra ändring av apparna.
    Det här är ett område man sällan rör sig i, i mitt fall inte för det var för sent. Undrar hur många som är medveten om detta?
    Hursom, jag tycker Google skulle aktivt meddela innan dom "förstör" apperna.
    Min lur är en Pixel 6a.

Jag är fortfarande av den uppfattning att det här är en värdelös tjänst!

stelex och Kristy gillar detta.
  9. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4.909
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Ja, inte tycker jag att den tillför något!
    Jag har ganska många appar som används väldigt sällan (t.ex. lokaltrafik på diverse orter jag besöker då och då, men kanske länge emellan). Men det har som sagt inte ställt till något för mig då jag har fått förvarning innan något ändrats.

geobjork gillar detta.
  10. geobjork

Mottagna gillanden:
    1.263

MINA ENHETER

Jag har lust att administrea mina appar själv, utan inblandning av tredjepart. Då har man koll...

11. geobjork

Mottagna gillanden:
    1.263

MINA ENHETER

Nu har jag fått igång Northmill appen igen. Inte att det var svårt, men det här gör man inte ofta, så jag har inte en susning vad som drog igång den.
    Har gått genom alla apparna, och disabled de viktiga från denna oönskade service. Google appar finns det gott om på listan. Dom har jag ignored.
    All tiden man fick spendera på den här skiten var ungefär lika värdefull som att få punka på alla fyra däcken på bilen. Inget blev bättre på bilen efter det va lagat.

12. MultiMan

MultiMan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.767
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Jag får alltid avisering när Android tycker att gamla appar ska ha inaktiverade rättigheter och om man trycker på den aviseringen får man upp en lista på vilka som påverkas och kan ändra tillbaka. För övrigt har jag stängt av det på alla viktiga appar och det gjorde jag nästan direkt jag fick nuvarande telefon efter att första varningsaviseringen dök upp. Svårt att missa, iaf för mig.

Heleg, maRRtin och Kristy gillar detta.
  13. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    471
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    För tydlighets skull, även om du är och var medveten om det, å flera andra, kan det vara värt att upprepa vad @jnsson@jnsson nämnde, att det handlar om att (vissa) behörigheter (permissions) nollställs. (Och ja, det verkar ha funnits sedan Android 11 2020/2021.) Android Developers Blog: Making permissions auto-reset available to billions more devices

Jag förstår precis din fråga, i så motto att det kan finnas appar som man de facto aktivt väljer att installera i visst syfte, men använder sparsamt av en anledning. Och det ställe som du nämnde (Inställn. > Appar > Appar som inte används/Oanvända appar) är nog rätt ställe att leta på i första hand, om man nu inte skulle få upp en varning om att behörigheter är på väg att återställas, men det är också en sanning med modifikation. Min lista är tom (0), trots att det finns appar som jag ej använder (men inte valt att avinstallera). Om jag som alternativ väljer att kolla via Files (by Google) > Appar > Appar som inte används, finner jag bl.a. (vilket jag förstås vet): Dokument, Kalkylark, Presentationer (aldrig körda, behåller utifall behov, men dessa har dock en egenhet att vara med vid start av Android ...); Fitness, Podcasts, Nyheter, Hitta min enhet etc.

(Diskrepans mellan dessa "listor" förvånar väl inte när det gäller Google, t.ex. uppgifter om "skärmtid" kan överensstämma under Inställningar > Appar resp. Digitalt välmående, men skilja sig från den emellanåt lite råddiga rapporteringen under Batteri. Att sedan flera av deras egna appar för mig inte finns i listan under oanvända, men väl motsvarande lista i Files tyder väl på att de "motionerar" sina egna appar ibland vid start. Det faktum att aktuell mobil "bara" är 3-4 månader in i användning kan även bidra.)

Rent generellt håller jag med dig, man vill själv administrera inställningar, men det är ju inte så det ser ut i de stora grupperna av användare. Som alltid vid dessa typer av auto-funktioner är det väl ett minimum att användare aviseras.

14. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2.043

MINA ENHETER

Jag håller helt med dig att denna funktion är jobbig och onödig. Jag har också stört mig på precis samma sak.

Men det räcker ju att öppna appen, så "nollställs" denna funktion för den appen (iaf några månader framåt, sex månader eller vad det står). På dina inlägg låter det som att appen blivit "förstörd" och inte alls går att använda. Det förstår jag inte. Det är ju bara att öppna appen och fortsätta använda den.
    Har du lust att förtydliga, menar du bara att dina inställningar sabbas, dvs vilka behörigheter du gett appen och att den får skicka notiser till dig? Eller är det något annat som förstörs?

geobjork, MultiMan och maRRtin gillar detta.
  15. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.191

MINA ENHETER

Tvärt emot många andra tycker jag denna funktion är ganska bra.
    Som sagt får man en varning innan tillstånd för appen att accessa gps tas bort (som exempel). Detta gör att man får en heads up att en app ligger kvar (reser en del och behöver diverse landspecifika appar), att en app har access man inte önskar, att en app ligger och drar batteri samt lagringsutrymme (aviseringar samt tillfälliga filer). Om man har en app som man bara använder för aviseringar får man undanta denna från att inaktiveras.
    personligen tycker jag detta är en positiv funktion då man kan ha appar liggande som man vet man endast behöver nån gång om året, alternativet vore ju att avinstallera dessa appar efter varje tillfälle man använder dem och installera igen nästa gång. jag skulle dock önska att funktionen var ännu mer aggressiv och deaktiverade appar redan efter säg en månad.

Heleg, BrorSnor, stelex och 1 annan gillar detta.
  16. geobjork

Mottagna gillanden:
    1.263

MINA ENHETER

När jag skriver "förstörs" så siktar jag specifikt till bankappen Northmill. Den fungerade inte alls efter jag fick meddelande om ändring av oanvända appar. Den är viktig för mig, så jag blev något stressad. Efter jag försökte få igång den igen fungerade den plötsligt och jag vet ej varför.

Jag fattar inte varför det är så viktigt för Google att göra ändringar på sällan använda appar i o m man manuellt kan deaktivera den funktionen, app för app...?
    Själv har jag installerat 12 appar, alla är nu deaktiverat från den här funktionen, och jag kommer inte spendera mer tid på detta.

Hoppas Google inte "förstör" några av dessa 12, Mobilt BankID, MinID (Norsk, hadde ett helvete att aktivera den i Sverige), Freja, Kivra, Northmill, Deltaco, Comviq, Wifog, Nova Launcher, ICE, AccuBattery, Analog Clock.

Appar som ICE, Analog Clock, Nova Launcher och Deltaco är ju inte något man öppnar bara för "hälsa på" ibland. När de är färdig konfigurerad så är det inget behov att öppna dom. Vad jag kommer ihåg har alla varit på Googles "shitlist".

Appen MinID används en gång i året, när jag ska hämta ut info från Norska Skatteverket till min svenska deklaration. Jobbigt att bekymra sig om Google ändrar den pga oanvänd app.

17. keyser

keyser Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13.097
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Att kalla apparna förstörda är ganska långsökt då det räcker med att starta upp dem igen för att få bekräfta rättigheterna igen. Funktionen är ju tänkt att skydda din integritet, så inte oanvända appar ligger kvar och har full tillgång till dina uppgifter, position etc. Det förklaras ju ganska tydligt i notifikationen.

Heleg, BrorSnor, Gorgeous och 5 andra gillar detta.
  18. MultiMan

MultiMan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.767
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Google ändrar inga appar. De stänger av rättigheterna, samma rättigheter som man måste godkänna vid installationen av appen, så det är knappast något nytt och konstigt. Som keyser (och andra) skriver räcker det att öppna appen så får du frågorna på nytt om du vill godkänna t ex GPS, aviseringar osv, beroende på appens behov.

Asawi och jnsson gillar detta.
  19. geobjork

Mottagna gillanden:
    1.263

MINA ENHETER

@keyser@keyser och @MultiMan@MultiMan
    Ja, jag vet det är enkelt och långsökt och allt det där när man bara vet hur det funkar, men jag fick en en överraskning när min Northmill var helt död. Hadde inte en susning om varför!

Btw, vet ni vad som händer med den norska appen MinID om den blir ändrat?
    Jag höll på i flera timmar med att få den aktiverad med svenskt telefonnummer, och bevisa att jag är jag som folkbokförd i Sverige, och har dual medborgarskap. Det tog flera telefonsamtal till Norge.

Jag hoppas att jag nu har det säkrad med att jag har deaktiverad alla mina appar från denna funktionen, oberoende av vad ni menar.
    Nu är jag färdig med att diskutera den här saken.

20. pirum

pirum Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    210
    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21
    Telefon 2:
    Galaxy S4 i9506
    ROM:
    DeHawks debloatade och rootade 5.01
    Platta:
    Barnen har Amazon Fire HD8 Kids
    ROM:
    Stock; Googlifierad
    Övrigt:
    Google Chromecast gen 2. Bra till allt utom Viaplay.
    Krångligt när man står vid tunnelbanan ock ska dra igång appen för biljetten. Dels har den tappat rättigheter, dels har den inte uppdaterats. Osv. Åker inte tunnelbana mer än enstaka gånger per år.

geobjork gillar detta.