Kul utvekling, helt klart. Man ser ju tydligt att Android inte är optimerad för netbooks på diverse videos som har släppts, men det handlar främst om grafiska tweaks som behövs göras för att layouten på mer högupplösta skärmar skall fungera.
Jag ser mest att det är något som är intressant att demonstrera att man kan göra rent tekniskt. Men jag tycker en sådan plattform är överkvalificerad för Android. För den som lanserar netbooks med Android gäller det att känna sig säker på att konsumenten skulle nappa på det. Och det är långt ifrån säkert. Det var många returer när folk hade köpt Eee-datorer med Linux och kroknade när de inte gillade Xandros Easy Mode. Ett tag verkade det nästan kört för Linux på netbooks pga importörerna tvekade pga dålig lönsamhet. Samma skulle kunna hända med ev Android-netbook. Det som i grunden avgör framgången är vilka recensioner en sådan produkt får. Nog kör jag hellre Ubuntu Jaunty, Windows XP eller liknande på en netbook och hoppas tillverkarna har vettet att hålla Android där det verkligen är lysande; på en mobiltelefon.
Det var inte fler returer på netbooks med Linux än med XP. Detta är en myt som motbevisats gång på gång. Att lönsamheten var dålig har heller aldrig bekräftats utan är taget rakt ur luften. Det stora problemet för importörerna var snarare att netbooks åt upp hela marknaden för små bärbara som innan Asus eeePC 701 kostade 15 000 och uppåt. Genom att lägga till mer och mer saker i netbooks håller man nu på att pressa upp priset igen till så hög nivå som möjligt. Vad gäller Android så är inte målet "netbooks" utan ett mellanting mellan en bärbar och en mobiltelefon, typ PDA. En liten device med ett tangentbord, en mindre skärm på runt 5" och lång batteritid. Där passar Android rätt bra redan idag och kräver inte sådär jättemycket jobb för att passa perfekt. Begreppet netbooks är idag inte vad det var från början när det betydde just ovanstående. Idag är netbook en helt vanlig seg och underbestyckad bärbar dator.