Fråga: Android kontra IOS och integritet

Discussion in 'Frågor, support och diskussion' started by FrozenWithin, Jun 15, 2024.

?

Apples eller Googles version av integritet på AI?

1. Apples

20 vote(s)
    60,6%
  2. Googles

2 vote(s)
    6,1%
  3. Bryr mig inte nämnvärt

11 vote(s)
    33,3%
  1. FrozenWithin

FrozenWithin Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Nu är ju Android 15 och IOS 18 ute som betor, AI är i ropet mer än någonsin. Hur ser Swedroids användare med (vad jag antar) preferens för Android, på skillnaden i Googles och Apples diskurs på AI och kan man tänka vad som är privat information och hur den hanteras? Ser ni mer positivt på Apples approach på Private Cloud Compute eller är det inget ni direkt bryr er om?

2. Tripod

Tripod Adult Droid Medlem

Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Lite svårt att avgöra; det kan färgas av historik (utan detaljerade kunskaper hur det sett ut på iphone över tid), där det tagit Google flera versioner att få till vissa saker. (Google har inom några andra områden skärpt integritetsaspekter, platshistorik, allt mer finmaskig behörighetstilldelning etc. men visst kan de ligga ngt steg efter vad som är önskvärt.)

De har ju någonting i Android de kallar Private Compute Services app, som kör ett antal tjänster som länk mellan Private Compute Core och "molnet", sedan några OS-versioner (11, 12), dvs sedan innan AI tog fart. Vet i stort ingenting om hur detta fungerar (och är ingen användare av molntjänster via mobil), men det är ju fullt möjligt att de jobbar med något liknande (avseende AI-biten som presenterades härom veckan av Apple vid WWDC).

Sedan lär det bli ett växelspel mellan enhetens hårdvara, molnet och typ av AI-tjänst framöver, skulle jag tro; klarar hårdvaran att hantera mycket själv blir det lättare att begränsa vad som släpps vidare.
    ---
    Edit: glömde bifoga avseende Private Compute Services & Private Compute Core.
    GitHub - google/private-compute-services
    Check your Android System Intelligence network data usage - Pixel Phone Help
    Google Online Security Blog: Introducing Android’s Private Compute Services

Last edited: Jun 15, 2024
    FrozenWithin likes this.
  3. FrozenWithin

MINA ENHETER

Jo ju mer hårdvaran klarar desto mer stannar det ju rimligtvis på din enhet. Men då får nog Google verkligen jobba på sina processorer och dess utveckling! Än så länge ligger de ju efter Snapdragon och långt efter Apples dito, så Google är förmodligen klart mer beroende av extern uppkoppling, 'moln' osv då gissar jag.

4. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 10 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 10 Pro
    Telefon 2:
    Motorola Edge 50 Neo
    Platta:
    iPad
    Jag tror i och med Apple har full kontroll över hård och mjukvara så litar folk generellt mer på dem.
    Det är svårare med android i och med att det är så många aktörer inblandade. Som med OnePlus läckan för några år sedan:
    OnePlus Confirms up to 40,000 Users Affected by Data Breach - Noticias de seguridad - Trend Micro ES

Den aktör som jag mest litar på inom android sfären är nog Google själva med deras egna Pixel mobiler.
    De har sitt Titan chip också:
    What is the Titan M2 security chip in Google's Pixel phones? (androidauthority.com)

5. FrozenWithin

MINA ENHETER

Ja dem eller Samsung. Men iaf Google är ju först ett företag som lever på information, iaf från starten, så frågan är hur de sköter den de samlar in? Däremot märken från Kina skulle jag inte lita alls på.

6. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Operatör:
    Fello

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Har inte varje tillverkare hos Android en egen lösning för säkerhet?
    Är det Google som står för säkerhet inom AI hos Samsung ?!?

7. jnsson

jnsson Operatörsnörd Staff Member

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Många funktioner i Android lämnar inte telefonen. Som exempel så måste man t.ex. ställa in Medicinskt ID igen på varje ny telefon, den informationen syncas inte över som iOS gör.
    Det beror på vad tillverkaren valt
    Samsung brukar vilja göra sitt egna så skulle bli förvånad om det inte är Samsung själva som står för den säkerheten på Samsung telefoner

mattihp and wmb like this.
  8. FrozenWithin

MINA ENHETER

Samsung har ju sitt Knox, antar det gäller maskininlärning/AI-tjänster också?

wmb likes this.
  9. Tiopental

Tiopental Senior Droid Medlem

Telefon:
    iPhone Air/Oppo Find X8 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    Nu är ju inte Apples AI-lösning släppt än, så den dagen det släpps så vet vi ju inte riktigt hur de olika alternativen jämför sig.

Tittar vi på hur Apple designat sin AI-lösning som släpps i höst och jämför med vad som finns idag på Android-sidan så är det ju ingen tvekan om att Apple har ett bättre upplägg beträffande integritet.

Problemet är ju att även om Snapdragon 8 Gen 3 och Apple A17 kan hantera relativt stora datamodeller för maskininlärning/neural networks så tar det ju inte så lång tid innan modellen blir för stor för att köras on-device. Det blir också ett problem när det gäller allt som kräver en datamodell som kan saker utöver vad du lärt den (world knowledge).

Apples upplägg med servrar som auditeras objektivt av oberoende part är ju en smart lösning på detta. Då finns kraften från de större modellerna lättillgänglig och man kan vara någorlunda säker att datat inte innehåller någon personlig information som den inte behöver. Och att det inte används för fel saker.

Att ChatGPT eller andra tjänster inte kan användas utan att du uttryckligen ger ditt tillstånd varje gång är också en bra lösning (att det inte är för enkelt att säga "always allow" utan man måste ta beslutet varje gång).

Mycket kan hända hos konkurrenterna innan Apple Intelligence är live. Dock har vi ju fortfarande problemet med att företag som exemplevis Google tjänar pengar på dina personliga data (reklam) medans Apple tjänar sina pengar på hård- och mjukvara. Det ger ju såklart en viss intressekonflikt när det kommer till integritet på Android-sidan vilket jag personligen tror kommer göra att Apple fortsättningsvis är det starkaste kortet här.

FrozenWithin likes this.
  10. FrozenWithin

MINA ENHETER

Tror så jag med, däremot kanske Apples lösning både gällande integritet OCH utförande kommer gynna utvecklingen från Google och i slutändan våran räkning också.

11. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

MINA ENHETER

Jag kanske minns fel eller blandar ihop det, men var det inte någon nyhetsartikel bara för ett tag sedan där det lät som att Apple och Google skulle ingå avtal om att Googles AI-lösning skulle komma inbakad på Iphone i framtiden, eller iaf att det fanns något sådant samarbete inom horisonten?

12. FrozenWithin

MINA ENHETER

Var väl att Apple tittar på möjliga samarbetspartners, men att det än så länge endast här och nu är OpenAI som gäller.

13. Tripod

Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Som jag nämnde inledningsvis (om Private Compute Core) verkar de ha fortsatt på det spåret. Hur det sedan kommer att fungera, och i jämförelse med andra lösningar, är väl kanske lite svårt att svara på.
    Android Developers Blog: A New Foundation for AI on Android
    Google AI Edge SDK for Gemini Nano  |  Android Developers

(Det vore korkat av Google att köra rakt ut i molnet, och sannolikt ineffektivt, och utöver det verkar de arbeta med att anpassa efter "förmåga", "Gemini was designed for flexibility, so it can run on everything from data centers to mobile devices. It's been optimized for three different sizes: Ultra, Pro and Nano". Men visst kan det bli komplicerat att förstå vad som händer, och var; förr var det enkelt att förstå att en av användaren lokalt skapad ordlista gav bättre förslag eller användes i efterhand vid stavningskontroll av dokument etc. Nu kan det bli förvirring på en helt ny nivå.)

FrozenWithin likes this.
  14. FrozenWithin

MINA ENHETER

Nu verkar dock inte Apple Intelligence komma till Europa i första taget, vilket dock kanske är lite märkligt när det inte ser ut som att Google har problem med att få Gemini (just nu) att fungera inom EU med gällande Europeiska lagar.

15. Tripod

Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Tyngdpunkten avseende varför det inte introduceras samtidigt i Europa, eller någorlunda kort efter, kanske ligger mer åt tvist kring Digital Markets Act (DMA) än integritetslagstiftning. I det förstnämnda har väl Google/Alphabet inget direkt problem med EU.

(Går det ens att installera olika webbläsare på en iphone, har inte en susning och bryr mig egentligen inte. :) Med Apple är det som "måndag hela veckan" - idag blir exakt samma som igår, vi kommer att servera precis samma mat, och du kommer att vara glad. :D Å andra sidan, på andra sidan stängslet, i Androidland, kan Google köra i diket, starta upp något för att sedan lägga ned det, och under dess relativt korta levnad har de flyttat menyn minst tre gånger, samtidigt som de har bytt namn på produkten.)

FrozenWithin likes this.
  16. FrozenWithin

MINA ENHETER

Hahaha, ja bra beskrivet av Google minst sagt! :cool:

17. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Det verkar vara rätt många som använder Chrome på IOS, skulle tro att även Firefox är rätt vanligt.

Det ska ju t.o.m. gå att byta tangentbord så vitt jag förstår (har inte testat på någon av mina gamla ärvda enheter).

18. Tiopental

Tiopental Senior Droid Medlem

Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Problemet har varit att Apple krävt att alla webbläsare använder WebKit, dvs det är bara Safari i ett annat skal. Det är vad jag förstår inte längre ett problem inom EU så nu kan alla webbläsare använda valfri egen renderingsmotor.

FrozenWithin likes this.
  19. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 10 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 10 Pro
    Telefon 2:
    Motorola Edge 50 Neo
    Platta:
    iPad
    FrozenWithin likes this.
  20. FrozenWithin

MINA ENHETER

Om inte annat kanske det gynnar Androidsäkerheten i längden.