Android kräver hur många resurser sen begynnelsen?

Diskussion i 'Allmänt' startad av alexoid, 12 nov 2011.

1. alexoid

alexoid Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Jag vill veta sen själva början vad var kraven för varje Android version sen cupcake.

Det jag menar är att folk som kan den här info skriver här på denna tråd för varje version
    Hur mycket storlek den tar
    Hur mycket ram den använder
    dedikerat grafiskt minne till respektive processor

Detta gäller enbart vanilla

Anledning varför jag frågar är att ha en uppfattning vart är Android på väg.
    Jag tror om det stämmer som jag tror att det gör så kräver Android ganska stora resurser.
    Det är många processorer som jobbar på samma tid att det är egentligen löjligt.
    Med andra ord finns ingen anledning för Google att göra så resurskrävande os om dom inte spelar tillsammans med tillverkarna.
    Jag vill helst veta hoppet från gingerbread till ics. Skillnaden i resurser.
    Om låt oss säga att ics använder 70 procent mer resurser än GB
    så vad spelar det för roll om en tillverkare kommer ut med en telefon med 2 gb ram när nästa version kommer att vara ännu mer resurskrävande
    och nu snackar vi om en ursäkta språket jävla mobil.
    2 gb ram minne till telefon. det är absurt.
    2gb- 4gb räcker gott o väl för windows och det är en PC.

Och om jag tror som jag tror då är Android en stor Sk*t.

Vilken telefon i dagsläget är stabil.
    Det vill jag också veta.
    Asså inga omstarter, inga frysningar, ingen lag osv.
    Snälla vilken modell finns ute som är felfri och då menar jag Android.
    Att någon ska säga jo men inget är perfekt det hjälper inte.
    Dagens konsumenter är inte forskningskaniner.
    Du betalar stora pengar för det du vill ha.
    När du som konsument köper en fjärrkontroll och trycker på knappen.
    Det ska hända saker. Ingen behöver veta hur? Det ska helt enkelt HÄNDA.
    För du betalar pengar för den produkten som du vill att dom saker ska utföras.
    När du köper en mixer du vill inte att den ska flyga iväg. Den har sin funktion.
    Du ska vispa något osv och inte laga bilen med den. Det är solklart.
    När du köper en vanlig dumbphone så ska den utföra följande.
    Ringa, sms-a, mms-a. ta bild och surfa allt annat är överskattning.
    När du köper en smartphone då köper du telefon som kan utföra saker som en pc och dumbphone, men inte allt.
    Så varför ska konsumenter stå ut med skit att samtalet bryts osv.

Nu har jag gått lite för långt men om Android är i själva verket resurskrävande OS sätt oin då windows i telefonen och sluta komma med MASSA ursäkter. 4 gb ram och saken är klar.
    Det räcker med ursäkter, det räcker

Last edited: 12 nov 2011
  2. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Wow mycket text.
    Kanske kan svara på några av dina frågor.
    Android behöver inte så mycket minne som man trycker in i värsting telefonerna utan den största anledningen till att man gör detta är för att sälja fler telefoner.

Det finns ingen telefon android eller någon annan som är helt buggfri och det kommer heller aldrig finnas. Det är en så komplex produkt att det vore helt omöjligt.

Rensar även tråden så vi håller oss till topic!

3. alexoid

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Men pc är också en ganska komplex produkt men den funkar.
    Det är ingen ursäkt.
    Jo för Google är det men inte för tillverkarna.
    Så då kan dom sätta in Windows os och få problemet löst.
    Annars finns det alltid risk att vi konsumenter kommer att bli drabbade i framtiden.
    Är det själva Linux som ställer till med problemet.
    Nu säger jag det för att även på Linux pc kan man inte göra vissa grejer.

4. Larss00n80

Larss00n80 Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    186

MINA ENHETER

Det finns telefoner med windows OS. Om du nu har tröttnat på Android så kan du testa en av dem.:)

(Jag lovar de är inte heller buggfria)

5. Reconnnn

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Windows är långtifrån bugg fritt. Sen är det även så att Windows har väldigt många års utveckling bakom sig vilket gör det mer stabilt. Men testa en Windows Mobile 7 dem är stabila och fina. Men du tappar en del som android har.

Valet är ditt.

6. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 282

MINA ENHETER

Har inte haft problem med hängningar,lagg eller omstarter på någon av mina 7 Androidtelefoner. Jag har haft alla mina telefoner som jobbtelefon och kört både gmail och exchangemail osv på dom och jag pratar mellan 1-2 tim/dag i telefon. Kör inga spel eller liknande på telefonen men har en hel del nytto appar installerade,alla telefoner har haft LPP som Launcher

Jag "tror" dom flesta problem med Android är handhavande fel eller allafall användarrelaterat. Man installerar saker hej vilt på sin telefon,man ger sig in på root utan att ha koll på läget osv osv.

Just nu kör jag en Arc S och den flyter på som en dröm.

Graffen gillar detta.
  7. alexoid

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Reconnn
    jag pratar inte om WP7
    jag pratar om windows OS
    windows 7 i det här fallet och 8:an när den kommer ut.
    Om det är så att Android kan inte leverera men Windows gör det för att det finns så mycket i Windows som hjälper att det flyter bättre.
    Tekniken finns även hårdvaran även processorer, nästa intels för telefoner.
    Så varför ständigt jaga nåt som vi konsumenter ska bli drabbade av.
    Bada, Android, IOS, WP7, symbian.
    Sätt in Windows OS eller Mac OS och problemet är löst.

P.S Det här är min första Android telefon men jag hade koll på Android OS ganska lång tid nu och jag bestämde mig att handla efter hype och inget annat. Man måste testa vissa saker själv också.
    IOS är snyggt men jag kan inte smälta det där med restriktioner som bluetooth file send osv.
    Jag vet inte jag ska testa WP7 för att se.
    För mig gäller det att systemet ska vara stabilt.

Last edited: 12 nov 2011
  8. fizz

fizz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Varför skulle mac os funka bättre än android? De är ju båda unix-kloner....

Sent from my dualicious SGS2 using Tapatalk!

9. Reconnnn

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Jag förstod att du inte menade Windows Mobile 7 men eftersom Windows 7 inte ens skulle kunna köra rent teoretisk på en av dagens telefoner så vore det ganska meningslöst att stoppa in det.

Vilken telefon har du i nuläget?

Själv har jag inga problem med min telefon även om den börjar bli lite seg nu men får snart en ny Galaxy Nexus som förhoppningsviss är ännu bättre.

10. alexoid

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Jag har lg o2x men jag är inte en av dom drabbade med omstarter osv.
    Men jag tittar på mitt ram minne och ser att det går hela tiden åt fel håll fast det enda jag gör är att trycka på skärmen. Men i själva bakgrunden vem vet vilka process jobbar och äter upp ram minnet. Jag installerade en app som har koll på data trafik.
    Hur kan (samtal) funktion ha internetuppkoppling. Det är obegripligt.
    Och att massa installerade appar drar ner minnet fast dom är inte aktiva.
    Med andra ord även om du har 2 gb ram minne på en telefon. Det räcker att du installerar tiotal appar på din telefon, den kommer att vara seg.
    Så funkar inte Windows OS och ram minnet vad jag tror

11. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Vi hade en LG O2x och den krävde omstart kanske varannan dag för att fungera bra.
    Däremot så kan både jag och maken köra våra Galaxy s2 utan att starta om den.
    Hade 1000+ up-time på SGS2 utan problem, blev dock omstart pga uppdatering av mjukvaran.
    Jag har idag runt +100 appar installerade.

Vi har även Xperia mini pro, har haft ZTE blade(vanilla) samt HTC Hero utan att de krävde omstarter eller problem med att RAM skulle ätas upp.
    Ingen av dem startar om heller.

12. chompiz

chompiz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

Du refererar ganska ofta till Windows när du jämför med Android. Du skall då ha i åtanke att den första versionen av Windows kom ut i november 1985 och dom har alltså haft över 25 år på sig att förfina sin produkt. Första versionen av Android kom ut i september 2008 och Google har därmed endast haft 3 år på sig. En nätt liten skillnad på 22 år.

Sedan så är det dåliga utvecklare av appar som står för den största delen av onödiga processer som ligger och kör i bakgrunden och suger resurser och därmed orsaker diverse problem. Och det kan du ju knappast beskylla Google och Android för.

Finns för övrigt INGEN produkt som innehålle avancerad teknik på marknaden oavsett om vi pratar telefoner, datorer, bilar m.m m.m som är 100% felfri och med din logik är vi alltså alla försöks kaniner.

Och sedan så kan du inte uttala dig om hur Android beter sig innan du kört en Nexus för din O2X är anpassad av LG, SGS2 är anpassad av Samsung, precis som min arc är anpassad av SE. Och vad är det som säger att problemen inte kommer därifrån??

13. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    211

MINA ENHETER

Den typen av information brukar gå att få fram med lite googlande...

Den information som man kan få veta är hur mycket RAM som tillverkaren anser vara minimum för att köra ett OS. Hur mycket som sedan krävs i praktiken för att saker skall flyta på bra beror väldigt mycket på vilka krav användarna har och vad de skall ha apparaten till. Normalt sett vill inte användare köra ett operativsystem, de vill köra applikationer, operativsystemet är bara en nödvändig förutsättning för att de skall kunna köra sina applikationer.

Du får nog förtydliga lite hur du menar med det där?

De uppgifter som jag har hittat antyder att såväl Android 4 som Android 3 har samma minimi-krav på RAM-minne: 256 MB.

Huruvida 256 MB är mycket eller lite beror naturligtvis på vad man jämför med. Dock tycker inte jag mig kunna se någon tydlig trend att kraven på RAM-minne ökar.

Hur menar du nu? Att det är löjligt med flera kärnor i samma processor? Att det är löjligt att kunna välja mellan mobiler med olika processoralternativ?

På vad sätt spelar inte Google tillsammans med tillverkarna? På vilket vis tycker du att Android är onödigt resurskrävande?

Så vitt jag kunnat se var det inget hopp alls, 256 MB verkar vara kravet för både gingerbread och ics. Varifrån fick du siffran 2 GB? Att det går att köpa en telefon med 2 GB RAM är inte konstigare än att det går att köpa bilar som går i 250 km/h trots att det inte finns något minimikrav som kräver att de skall gå så fort.

Har du provat att köra Windows 7 med 2 GB RAM? Vilka applikationer körde du då under detta OS?

Du verkar tro väldigt mycket, men dina frågor och även dina påståenden antyder att du inte vet lika mycket som du tror.

Den typen av frågor får du nog bäst svar på under avdelningen "köpråd".

Menar du att Windows 7 är buggfritt? Eller vilket OS är det som du kör på din PC som du ser som buggfritt? Säkerligen har du aldrig fått ett samtal avbrutet på din PC, men det beror nog inte på att den är buggfri...

Kul ide'. Telefonens CPU-fläkt kan man även använda som hårtork och hårddisken för OS-installationen kan man ansluta via en USB-kabel! :P

Har du något exempel på något som du inte kan göra med Linux? Om det är viktigt med stabila system för dig skulle jag nog vilja rekommendera dig att byta ut Windows 7 på din PC mot just Linux eller kanske rentav FreeBSD. Sen är jag ju naturligtvis medveten om att applikationer skrivna för en viss plattform inte alltid fungerar så väl på andra plattformar. Ofta brukar dock olika plattformar ha sina egna applikationer för olika göromål.

Tugs Uptime Project : The Last Remaining Machine tävlar entusiaster i hur lång uptime de får på sina maskiner.

Guld-platsen hålls nu av Solaris-maskin med en uptime på drygt 9 år.
    Silver-platsen har en FreeBSD-maskin med drygt 8 år utan omboot.
    Brons går återigen till Solaris.

4e till 6e platsen har Linux-maskiner med uptimes på 4 till drygt 6 år.

Första Windows-maskinen kommer på 8e plats med drygt 3 års uptime, den kör Windows Server 2003. Sen är det ganska glest med Windows-maskiner men tätt med Linux-maskiner i toppen. Nästa Windows-maskin kommer först på 17e plats med en uptime på drygt 2 år, den kör Windows XP.

Windows 7? Jo, jag hittade en sådan på plats 176 i listan med en uptime på lite drygt 2 månader.

m v h Henrik

droidgren gillar detta.
  14. Reconnnn

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Okej nu förstår jag lite vad du menar med att android slukar minne. Men det är inte ett problem utan en feature. Det är nämligen så att den processen som tar mest batteri på en telefon är att ladda program till och från minnet. Den komponenten däremot som drar mest batteri är minnet. Det är även så att minnet i en telefon drar i princip lika mycket energi när det är fullt som när det är tomt.

Vad innebär då detta jo. Man vill på grund av dels prestanda och batteri tid minimera mängden läsningar och skrivningar till minnet på telefonen från de permanenta minnena som SD kort. Eftersom de drar så mycket batteri. Så det man gör är att man när du startar telefonen laddar in så mycket som möjligt i minnet och sen får det ligga där även om du inte använder det. Detta gör att det går väldigt mycket snabbare att starta dessa appar som ligger där. Men om du öppnar en app som inte ligger där eller behöver mer minne så måste man plocka bort saker vilket tar lite tid.

Så här fungerar vad jag vet alla linux versioner och jag tror även Windows har börjat med det är lite osäker på om dem har det eller ej men tror det.

Slutsats oroa dig inte över hur mycket minne telefonen använder för det är som det ska vara.

15. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 196

MINA ENHETER

Jag är ganska övertygad att det ligger väldigt många fler programmeringstimmar i WP7 om man inkluderar tidigare versioner av Windows än vad man jämför med Android. Det sker utveckling hela tiden.

För att få lite kontrast, hur stabilt var nu egentligen Windows 95? ME var väl också ganska känt att vara fyllt av buggar.

Precis som människor så finns det inga som inte felar tyvärr.

Den jämförelsen är ju inte direkt relevant men tanke på hur mycket utveckling det är över kärnan så att säga.

16. Bobby83

Bobby83 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    358

MINA ENHETER

Problemet med ditt resonemang är att du verkar tro att Android fungerar likadant som Windows. Det vill säga att ledigt minne gör att det flyter snabbare och många processer i bakgrunden gör att det blir långsamt

bombay gillar detta.
  17. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Precis. Tack.