Android Market API skrivet i PHP: Någon intresserad?

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av miii, 7 jan 2012.

1. miii

miii Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej!

Det här kanske är lite fel forum för en sådan här sak, men jag ger det ett försök ändå.

Jag letade häromdagen ett API till Android Market skrivet i PHP men kunde dessvärre bara hitta denna som jag aldrig fick att fungera så jag bestämde mig för att skriva ett eget. Detta har jag alltså pysslat med idag.

Nu har jag gjort det möjligt att hämta en hel del information om apparna (vad jag anser som viktigast), men givetvis kan listan fyllas på efter önskemål.
    Det här är vad den kan plocka ut just nu:

• Skärmdumpar
    • Beskrivning
    • Appens snittbetyg
    • Aktuell version
    • Namn på appen
    • Utvecklare
    • Ikon
    • Eventuell banner
    • Rättigheter som appen kräver
    • Pris
    • Kategori (på Android Market)
    • Senast uppdaterad
    • Eventuella nyheter i nyaste versionen
    • Eventuella videoklipp

Scriptet ligger lite i betastadie men bör fungera bra.
    Mina egna tester på olika appar har i alla fall gått prima.

Jag har satt upp en liten testsida för att demonstrera det hela:
    http://jacob-andersson.com/android-market-api.php?app=com.hbwares.wordfeud.free

Ni kan givetvis testa runt på olika appar genom att ändra com.hbwares.wordfeud.free till valfri app.
    Värt att tillägga är att det även går att byta språk på innehållet (rättigheter etc.), dock är det inget ni kan styra via testsidan (svenska är default).

Scriptet kräver inget speciellt mer än php-modulen CURL aktiverat.
    Det är skrivet i PHP och uppbyggt via OOP.

Och nu till egentligen meningen med den här tråden...
    Är det någon som är intresserad av ett sånt här script?
    Om så är fallet sätter jag mig ner och börjar städa koden och lägger upp det någonstans.

*EDIT*

Och för de lata så har jag samlat ihop lite appar att testa med:

http://jacob-andersson.com/android-market-api.php?app=com.dasur.slideit
    http://jacob-andersson.com/android-market-api.php?app=com.ea.deadspace_row
    http://jacob-andersson.com/android-market-api.php?app=com.ea.spymouse_row
    http://jacob-andersson.com/android-market-api.php?app=com.gameloft.android.ANMP.GloftM3HM

Last edited: 7 jan 2012
    DroidStop gillar detta.
  2. SwedBear

SwedBear Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge
    Telefon 2:
    Samsung S6 Edge
    Telefon 3:
    iPhone 6s
    Platta:
    Nexus 9
    Platta 2:
    Nvidia Shield Tablet
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV. Samsung Gear S2 Sport.
    localhost är din lokala dator och inget vi kan komma åt. Om du vill öppna upp för någon att testa måste du peka in en port, t ex port 80 genom din router till din dator där du kör servern och sen ge oss ditt ip-nummer.

EDIT: Duh, sorry. måste varit väldigt trött då jag inte såg dina länkar på slutet som du la till som har rätt länkning.

Innan Google fixade till Marketplace på webben så funderade jag själv på att skriva något för att bygga en app-sida men la ner det senare. Skulle vara lite kul att se ditt skript för att se hur du gjort.

/B

3. miii

miii Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Självfallet, var lite snabb i allt och länkade fel. Tack för upplysningen i alla fall!
    Ska se till att dra ihop en liten dokumentation och lägga upp den imorgon så kan du få ta en titt.

Om du bara är ute efter hur jag löst det rent teoretiskt så har jag helt enkelt gjort så att den hämtar källkoden från Android Market och söker efter mönster (bilder, titel etc.) med hjälp av regular expressions.

Har funderat på att implementera någon slags cache-funktion i klassen för att spara ner informationen den plockar fram.
    Är det något användbart tycker ni?

4. SwedBear

SwedBear Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge
    Telefon 2:
    Samsung S6 Edge
    Telefon 3:
    iPhone 6s
    Platta:
    Nexus 9
    Platta 2:
    Nvidia Shield Tablet
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV. Samsung Gear S2 Sport.
    Ahh, du skrapar alltså Android Market. Det innebär att det finns risk att det slutar fungera om de gör större förändringar ....

Om jag använde det till en site skulle jag definitivt spara ner all info i databas eller liknande så man har den lokalt och låta den skrapa en app-sida endast om infon i databasen är äldre än ett specificerat tidsspann. Dessutom skapa statiska html-sidor för varje app. Hmm, vore visserligen kul att göra men känns inte som det egentlien finns så stort behov idag. men tittar gärna lite på koden. Jag avskyr regex :) så jag tar alla möjligheter att se hur folk skrivit dem för att lära mig.

5. miii

miii Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hehe, sant.

Men precis, det som är nackdelen med metoden jag använder idag, att det slutar fungera om google gör några större förändringar på webbplatsen.
    Ser dock ingen möjlighet att lösa det på något annat sätt tyvärr.

Att dra in allt i en databas och hämta info ifrån cachen inom ett visst antal dagar låter bra, nackdelen är väl att det aldrig kommer bli "färsk" data då. Det beror ju helt och hållet på vilket ändamål man ska ha scriptet till!

Gör man till exempel en apprecensionshemsida så kanske man vill använda api't till att hämta version, bilder etc för att spara ner och visa vilken appversion man har testat.

Men jag ska kika på databassystemet som du nämnde, det ska nog inte vara jättesvårt att klämna in!

6. DroidStop

DroidStop Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Hej!
    Det här skulle vara enormt användbart för mej.
    Jag höll faktiskt på med exakt samma sak för några dagar sedan, men fick prioritera andra saker i första hand.

Det jag är intresserad av att hämta, baserat på paketnamn är
    - Appens Titel
    - Nuvarande Version
    - Senaste Ändringar
    - Kategori
    - Ikon
    - Beskrivning

Helst också, apputvecklarens hemsida/epost

Finns det någon körbar kod man kan ladda hem, och har du några användarvilkor?

Tack

Last edited: 12 jan 2012