Android Market/Checkout: Publicera betalappar som svensk

Diskussion i 'Allmänt' startad av Gr3ger, 4 jan 2011.

1. Gr3ger

Gr3ger Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har läst en hel del på nätet nu och det verkar som om en del svenskar hittat ett sätt att kunna koppla sin bank till Google Checkout trots limitations.

Jag har Swedbank men hur jag än vrider på det så lyckas jag inte klura ut hur jag ska koppla min bank till det så att jag kan börja sälja mina appar. Så det jag undrar är, har någon med Swedbank lyckats med detta, och isåfall hur?

Jag ligger rätt brunt till för jag har redan kopplat mitt bankkort och köpt en android market licens, vore rätt surt om det var helt i onödan nu.

2. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 239

MINA ENHETER

Fungerade bra för mig. Har till och med fått en dollar för ett köp. :-)

Minns inte riktigt vad kunde ha varit problem. Men sök lite så tror jag du hittar en tråd med tips.

3. Gr3ger

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Udda :P
    Jag får upp två rutor som ska fyllas i.

Sort Code och Account Number.
    Tror det egentligen är för brittiska konton (eftersom man endast kan välja USA och UK för merchant konton)
    Account number är ju 8 digits, mitt kontonummer är 11, så jag vettefan hur man ska lösa det :P

Jag har mailat swedbank om det men har inte fått nåt svar än.

Men tack för svaret iaf ^^ vi får väl se om det är nån annan som droppar in här och vet något mera :P

4. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Sort code, menas clearingnumret?
    Jag har försökt miljarder med gånger fast har Nordea. Google skyller på Nordea och Nordea skyller på google.

Jag har bara bank code och account number.

Last edited: 4 jan 2011
  5. Gr3ger

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Bara bank code och account number? Då måste det ju vara nåt som diffar. Har du valt US? jag har ju UK.

Men hur ska man lösa skiten då?
    Vad är det för mening med att göra det möjligt att sälja apps från sverige om det är nästintill omöjligt att ta emot pengar från google checkout? Det är ju helt efterblivet.

Det är ju uppenbarligen folk som lyckats med det eftersom det finns ett par apps på android market som är svenska, och de jag frågat har sagt att de bara skrivit in sina uppgifter och att det fungerat.

Det hade vart bra med en confirmation på vilken bank/banker som fungerar och hur de löst det, är ju synd att det ska vara så krångligt :/

6. Buzz

Mottagna gillanden:
    2 239

MINA ENHETER

Låter det som det gått fel redan där. Kan du ha ett ip# som google tror är UK eller någon kaka på pekar fel? Bevisligen så är det inte bara i USA/UK som man kan vara säljare numera.

I mitt fall kanske det var lättare eftersom jag redan hade ett google checkout konto som köpare så det var bara att utöka det till säljare också.

7. Gr3ger

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det låter väldigt udda indeed.
    Ska man kunna välja sverige när man skapar kontot alltså? det är väldigt märkligt.
    Kanske ska ta och testa att skapa ett helt nytt konto och se vad som händer, för man kan uppenbarligen inte ändra det nånstans.

det är väl checkout.google.com man ska vara inne på?

8. Buzz

Mottagna gillanden:
    2 239

MINA ENHETER

9. Gr3ger

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hittar inte något "speciellt" checkoutkonto enbart för android :/
    Det vanliga checkout för köpare går att få på svenska, men på loginsidan står det
    Och när man går in där och ska regga så får man bara alternativet USA och Storbritannien som plats.

EDIT:
    Sverige står ju med som valid merchant:
    http://www.google.com/support/androidmarket/bin/answer.py?hl=en&answer=150324

trots det så kan man bara välja UK/US som land när man registrerar :< jag bryter ihop snart, haha.
    Men jag förstår fortfarande inte hur ni andra bara kunde få fram bank code och account number, men varken US/UK ser ut sådär. Jag har gjort nytt konto och testat men fortfarande bara UK/US.
    Har ställt in så gmail och resten av kontot är på svenska to no avail. Har ingen aning om vad jag ska göra med skiten :P

10. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Det har inget med IBAN nummer att göra?
    När jag sålde en sak till norge och hon skulle sätta in pengarna fick jag ge henne ett sk IBAN nummer.

Från swedbank:::
    När du ska få betalt från utlandet:
    Uppge alltid ditt IBAN och BIC till dina utländska betalare, då ökar dina möjligheter att få pengarna snabbt och säkert. På fakturor och liknande ska IBAN anges i grupper om 4 siffror, t ex
    SE28 8000 0832 7900 0001 2345. Swedbank och Sparbankernas BIC är SWEDSESS.

http://www.swedbank.se/privat/kort-...utlandet/iban-och-bic-rakna-ut-iban/index.htm

11. Gr3ger

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

det har inte med IBAN att göra då max antalet siffror är 8 på det fältet :P

Enda chansen är väl om jag hittar där man kan skriva in de svenska bankkontona (om de nu finns kvar) som de flesta verkar ha lyckats hitta.

12. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Står tydligt nu att man ska använda för inrikes-överföringar. Dvs clearingnumret och kontonumret.

13. Johnny

Johnny Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Jag hade inga som helst problem att regga mig som utvecklare och regga mitt konto, fick hem en liten fin insättningslapp ett par dagar senare på hela 0.95 kronor

14. Gr3ger

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hur såg det ut när du skulle regga dig då?
    Kunde du välja sverige från mängden länder när du skulle lägga till merchant på ditt checkout konto?