Android Market PIN-kod

Discussion in 'Allmänt' started by blitz, Feb 13, 2011.

1. blitz

blitz Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

För ett tag sen så reggade jag mig på google checkout och använder det från och till för att köpa appar, men något som oroar mig är att jag inte behöver ange någon kod för att bekräfta köp, utan det räcker man att klicka buy och sedan välja kortet jag skrev in när jag registrerade mig.
    Finns det möjlighet att göra denna inställningen någonstans? Har letat men inte hittat något.
    Någon som vet?

2. android3.0

android3.0 Bannlyst Bannlyst

MINA ENHETER

du vill det ska bli säkare ?

Top 20 Android Security Apps

http://www.esecurityplanet.com/views/article.php/3901686/Top-20-Android-Security-Apps.htm

Mobile Internet Security

http://us.norton.com/mobile-security/

Mobile Downloads

Norton™ Mobile Security
    Protect your mobile device and the information on it

Norton™ Smartphone Security
    Keep your private information secure with anti-theft and threat protection.

Norton™ Connect
    Mobile access to data backed up with Norton 360 or Norton Online Backup

ladda ner det via mobilen

http://www.norton.mobi/products

Last edited: Feb 13, 2011
  3. blitz

blitz Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Precis, som det är nu så kan vem som helst som lånar min telefon köpa appar hur som helst. Inte för att jag tror att någon skulle göra det men ändå.
    Vet att det finns appar som man kan sätta lösenord/pinkod på olika program så att de inte går att öppna. Men anser att google bör ha denna funktionalitet inbyggd i deras system för checkout.

4. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

enkelt, du låser telefonen antingen med pinkod eller det andra sättet när man för över fingret.
    Jag ser det som värre att folk kan skicka mail,sms i mitt namn/läsa mina mail osv med telefonen än köpa en app eller 3.

5. AndreasLjung

AndreasLjung Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Säger du nog inte när någon köper 100kr appar och det enda du kan göra är att spärra ditt kreditkort :ehm:

6. mikma

mikma Adult Droid Medlem

Telefon:
    Sony XZ2 Compact

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    blitz, om mobilen är rootad så kan du använda DroidWall. Med den kan du ställa in vilka program som har tillgång till internet, och därmed hindra användningen av Market, om man inte anger lösenord.

7. Etienne

Etienne Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Ja, framförallt nu när de tycks ha ändrat om i sitt system så att man inte kan betala med (nyregistrerade) E-kort längre.

Det hade ju blivit mycket säkrare om de krävde att man anger sitt lösenord på nytt vid varje köp. (fast de kasnke har ändrat det i Market nu också? Det måste man ju göra om man köper appar via datorn)

8. blitz

blitz Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Det låset har jag redan på telefonen. Givetvis gillar jag inte att folk kan läsa mina mail o grejjer hur som helst heller, men tycker det känns lite oroväckande att man kan ta använda mitt visakort genom bara mitt lösenord till mailen.
    Känns bara som om det borde finnas någon mer säkerhetsfaktor i google checkout systemet än vad det finns tydligen.

9. PatrikS

MINA ENHETER

om någon köper 100kr appar genom min market så är den personen inte bara korkad, jag stoppar det enkelt genom att ta bort mitt kreditkort mot market.
    Det som blir mitt stora problem är om personen kommit åt mitt lösenord till gmail, har han handlat med min telefon är det ju än mer korkat och onödigt.

Det sista, om man har en pin-kod på TELEFONEN så kan ju personen inte handla, eller hur har du tänkt den personen ska göra?

Jag förstår inte vad ni tror att man kan använda checkout till, har ni försökt få fram ert visakortsnummer den vägen?
    Någon som lyckats?
    Risken är betydligt större att ni ger bort ert visakort varje gång ni handlar i en butik eller tankar i en bensinstation, för att inte prata om när man ger bort kortet på en restaurang, att vara orolig för market är löjligt i jämförelse.

10. Etienne

MINA ENHETER

Nja, kortnumret i sig är nog i rätt säkert förvar. Men kan ju köpa betydligt mycket mer via Google Checkout än appar på Market. Det finns många onlinebutiker som accepterar att man betalar varor och tjänster via Google checkout. Om någon kommer åt ens Googlekonto, och man har ett bankkort registrerat där, så kan bedragaren köpa grejer från massor av butiker på nätet.

Jag själv köpte ett kikarsikte för ett tag sedan och betalade via Google checkout, här: http://www.opticswarehouse.co.uk .

Vilket är ganska riskfritt om man man filat bort CVV-koden från kortet, och samtidigt inte har det "öppet" för onlineköp.
    När man handlar online så använder man exempelvis ett E-kort istället (tills nu då, när google började krångla med det...).

11. PatrikS

MINA ENHETER

Var hamnar varorna Etienne, och var hamnar varorna om någon ändrar adress och namn?
    Jag kan säga att google är stenhårda med det, har haft måånga ofullständiga köp p.g.a felaktiga uppgifter från köpare.

Så om man filar bort cvc-koden så kan inte kortet kopieras likt det görs idag i bensinstationer och terminaler i butiker?

google tillåter inte precis vilka butiker som helst att använda checkout.
    Jag säljer en app på nätet och mig kollade de upp ordentligt.

12. PatrikS

MINA ENHETER

Jag förstår rädslan att någon ska köpa något i ens namn, men det går alltid att byta visakortsnummer och eller få tillbaka sitt googlekonto eftersom man då blivit av med även det.
    Pröva med att få erat personnummer kapat, då kan man prata om ett rent j*vla helvete, när någon sitter och beställer massa varor på nätet på faktura, du får fakturan, den andra personen hämtar ur varan från ditt mindre nogräknade postombud.
    Att sitta och försöka kapa någons gmail och eller visakortsnummer är svårt i jämförelse.

13. Etienne

MINA ENHETER

Varorna hamnar där man anger leveransadressen. Den kan man ändra om man vill (tryck på knappen "change delivery adress"). Det är inga problem. Har beställt saker till brorsan på andra sidan landet, inga problem!
    En leveransadress är givetvis spårbar, men är man lurig så kan man få ut saker ändå, utan att man själv bor på adresser.
    Diverse tjänster av olika slag har dock ingen leveransadress...

Kortet kan givetvis kopieras, men utan CVV-koden kan det inte användas online och utan PIN-kod kan det inte användas i butiker och uttagsautomater.
    Man kan givetvis använda falsk legitimation i butiker i kombination med en jävligt övertygande duplicering av kortet, men snackar vi såna bedrägerier så hade man nog varit rökt i vilket fall som helst då bedragaren lika gärna kan köpa saker på avbetalning i ditt namn med sitt falskleg, utan att ens bekymra sig om det kopierade bankkortet.

Huh? Det är ju inte butiken som bedrar dig, det är den person som fått access till ditt Googlekonto som är bedragaren. Butiken kan vara hur ärlig som helst och har ingen aning om att den som beställer en vara eller tjänst egentligen är en bedragare och inte den riktiga ägaren av Googlekontot....

Dock är den typer av bedrägerier jag nämner här lite svårare att komma undan med eftersom det förutsätter att man har access till Googlekontot. Man måste alltså ha lösenordet. Detta till skillnad från problemet Market som ursprungligen behandlades i tråden, där du inte behöver något ytterligare om du får tag på kontohavarens telefon. Men då kan man ju bara jävlas med folk och köpa appar, utan att bedragaren vinner något ytterligare på det.

Personnummer är ingen ID-handling. Det är offentlig information som vem som helst kan få tag på (kolla exempelvis på http://upplysning.se ). Det är hur lätt som helst att få sitt personnummer "kapat". Jag medger att det är ett problem eftersom vissa företag verkar tycka att det är en ID-handling, men så är det inte... Det är väldigt enkelt att bestrida "ID-kontroller" som sker med personnummer.

Last edited: Feb 14, 2011
  14. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Vet inte vad som egentligen ska gälla men den gången jag skulle vara lite snäll och beställa lite saker från en känd nätbutik eftersom jag hade rabatt där så var jag tvungen att själv åka dit och hämta ut det åt kompisen (råkade redan befinna mig i den staden just den dagen, vilket var lite tur), trots att han stod som C/O och det var addresserat till honom.

Banker gillar väl inte att man modifierar kortet dock.

15. Etienne

MINA ENHETER

Jag har också varit med om att en enstaka butik har kontaktat mig och haft misstankar om att saker inte stod rätt till. Då handlade det om att jag löste in ett presentkort och hade registrerat en adress som inte var min folkbokföringsadress (men fortfarande med mig som mottagare). Det löste sig efetr ett mejl som förklarade situationen.

Dock har jag aldrig haft problem med kortinnehavare vs. adress angiven i butik. Vad jag vet så kan butiken i normala fall adrig få ut den informationen. Betalningen i sig brukar ske helt endast hos de som sköter betaltjänsten, utan att någon betalinformation skickat till butiken (mer än om betalsumman gått igenom eller ej). Det gäller både tjänste som Checkout och PalPal, men också DIBS mfl.

Banken lär nog inte bry sig alls. Dock har jag hört att vissa mindre seriösa restauranger och butiker ibland tar betalt via någon form av webbtjänst istället för att ha "riktiga" kortterminaler. Det håller nere kostnaden om man inte har så många kunder som betalar med kort. Då behöver företaget CVV-koden för att genomföra köpet.
    Jag skulle bli sur om ett företag gjoprde så med mitt kort, eftersom jag förväntar mig att de använder en fysisk terminal och således inte antecknar min CVV-kod. Om jag verkligen vill betala på det sättet så kan jag ju säga CVV-koden själv, eftersom jag memorerat den.

Jag personligen har aldrig varit med om det här problemet. Dock har ett par kompisar varit med om problemet i södra europa.

-
    ... Men! För att återgå till topic så kan jag tänka mig att det är ett problem för vissa personer med att man kan köpa enkelt om man kommer åt telefonen. För relativt vuxna personer så är det sannolikt inga större problem. Men för en persons som exempelvis går i grundskolan fortfarande så kan det nog definitivt vara ett problem när elaka ungar vill dumma sig lite med en telefon.

Last edited: Feb 14, 2011
  16. geminiq

geminiq Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Det är väl bara att logga in på googlekontot på datorn och ta bort kortinformationen. Visst...det blir lite extra att knappa in när man behöver köpa en app.... att knappa in uppgifterna på nytt. Men det kan nog vara värt det besväret.

17. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Känns som att tråden hamnat lite utanför grundproblemet.

Jag kan t.ex. se att man har en platta i vardagsrummet och en unge som spelar på den. Man vill ju gärna kunna köpa appar på ett enkelt sätt, gärna med samma konto som mobilen så att man får apparna på båda ställena.

Vad man inte vill är att ungen ska kunna köpa spel för 10 000 kr när man tittar bort.

Vad man inte heller vill är att behöva lägga in sitt kort varje gång man vill köpa en app, för att sen ta bort den.

Jag tror vi alla kan konstatera att google checkout helt enkelt är bristande på det här planet och hoppas på att det kommer en bättring på det här till framtiden. Finns det någon annan betaltjänst som kan användas utan en manuell inmatning av lösenord?

Att spärra datatraffik till market är knappast en rimlig lösning då man då blir av med funktionen att autouppdatera appar i bakgrunden samt en jäkla massa skrivande av lösenord i onödan.

aneeha likes this.
  18. Etienne

MINA ENHETER

Det finns väl egentligen bara 2-3 lösningar som ligger relativt nära tillhands:

Det bästa skulle givetvis vara om Market uppdaterades så att man måste ange lösenord, CVV-kod, eller något liknande för att genomföra köp. Men där är vi inte ännu...

Annars kan man ha en säkerhetslösning på kortet som gör att man måste öppna/stänga det för onlineköp, alternativt E-kort (som tydligen inte fungerar med checkout längre, se parallelltråd om den saken). Då minimerar man skadan i alla fall.

Sist men inte minst, den mest primitiva lösningen; Ta bort kortet från Checkout efter varje köp, eller inför en egen spärr på telefonen.

Last edited: Feb 16, 2011