Jag har också varit med om att en enstaka butik har kontaktat mig och haft misstankar om att saker inte stod rätt till. Då handlade det om att jag löste in ett presentkort och hade registrerat en adress som inte var min folkbokföringsadress (men fortfarande med mig som mottagare). Det löste sig efetr ett mejl som förklarade situationen.
Dock har jag aldrig haft problem med kortinnehavare vs. adress angiven i butik. Vad jag vet så kan butiken i normala fall adrig få ut den informationen. Betalningen i sig brukar ske helt endast hos de som sköter betaltjänsten, utan att någon betalinformation skickat till butiken (mer än om betalsumman gått igenom eller ej). Det gäller både tjänste som Checkout och PalPal, men också DIBS mfl.
Banken lär nog inte bry sig alls. Dock har jag hört att vissa mindre seriösa restauranger och butiker ibland tar betalt via någon form av webbtjänst istället för att ha "riktiga" kortterminaler. Det håller nere kostnaden om man inte har så många kunder som betalar med kort. Då behöver företaget CVV-koden för att genomföra köpet.
Jag skulle bli sur om ett företag gjoprde så med mitt kort, eftersom jag förväntar mig att de använder en fysisk terminal och således inte antecknar min CVV-kod. Om jag verkligen vill betala på det sättet så kan jag ju säga CVV-koden själv, eftersom jag memorerat den.
Jag personligen har aldrig varit med om det här problemet. Dock har ett par kompisar varit med om problemet i södra europa.
-
... Men! För att återgå till topic så kan jag tänka mig att det är ett problem för vissa personer med att man kan köpa enkelt om man kommer åt telefonen. För relativt vuxna personer så är det sannolikt inga större problem. Men för en persons som exempelvis går i grundskolan fortfarande så kan det nog definitivt vara ett problem när elaka ungar vill dumma sig lite med en telefon.
Last edited: Feb 14, 2011