Android Market

Discussion in 'Allmänt' started by worldwide, Mar 7, 2011.

1. worldwide

worldwide Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag skulle vilja dela med mig några tankar angående Android Market, d.v.s. angående app-försäljningar osv.

För det första undrar jag: hur kan det vara möjligt att försäljningen av Android appar inte ens är i närheten av App store's inkomster? Android har gått om iPhone flera gånger, kvartal efter kvartal. Men ändå så tjänar inte utvecklare på Android market i närheten lika mycket som utvecklare för iOS.

Jag har fått höra att Android's marketplace's bussiness model är just appar som sponsrar av reklam. Detta går mycket bra, om spelet du/ditt företag har kodat är mycket populär, låt oss säga... Angry Birds.

Men en självständig utvecklare med en okänd app har knappast någon chans att tjäna räknar så att han/hon kan betala räkningar med detta sätt att "sälja" sin app.

Så länge Google strävar efter att enbart samla in information via ads, och skita i att utveckla "vägen" för alla premium appar, så kommer utvecklare som utvecklar för Market aldrig att tjäna lika mycket pengar som iOS.

Det kan finnas många orsaker till att inkomsterna inte är höga i Market. Exempel är att reklam-baserade appar har en majoritet och att människor har mindre intresse att betala för premiumappar så att säga, d.v.s. som kostar pengar.

Plus, så tror jag inte att Google är särskilt intresserade av betal-appar, då jävligt många länder fortfarande inte har någon chans att betala. Redan nu så tjänar WP7-utvecklare pengar, och WP7 har knappt någon marketshare. Om Google fortsätter att skita i att fixa problemet, så kommer stora utvecklare att gå över till WP7, eller stanna kvar hos iOS. Vi kommer knappast se program som Garage Band för Android under en lång tid. Såna utvecklare har inget intresse för reklam-baserade appar.

Vad tycker ni? Tycker ni att Google skiter i problemen som finns, bara de säljer jävligt många enheter så att de kan samla in info?

2. the_slain_man

the_slain_man Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Reklam är ju inte det enda sättet, du kan sälja din app också.

3. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

MINA ENHETER

Ett stort problem imo är att betalapps dröjde i så många länder. Därmed har folk helt enkelt blivit vana med att få saker gratis så att nu när man kan köpa så blir man lite fundersam. Det känns igen en hel del här i forumet om vi ska ta exempel. Något man kan snegla åt är om androidanvändare är mer teknikintresserade och då sysslar med mer warez. Tror mer det förstnämnda är korrekt.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk