Android med synskada

Diskussion i 'Allmänt' startad av bananscarl, 20 jan 2012.

1. bananscarl

bananscarl Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej! Har under en längre tid letat efter en androidtelefon till min flickvän som har en synskada eftersom hon upplevt ett antal problem med iPhonens förstoringsapplikation. Mitt sökande har resulterat i ett antal frågor som jag hoppas finna svar på, här är två av dem:

-Vilka apps är att rekommendera till en Android-telefon för att förstora text, bilder eller allting?

-Finns det inbyggda funktioner på förhand i alla androidtelefoner? I synnerhet undrar jag om det finns inbyggt i Sony Ericssons Xperia Pro (hittade väldigt lite information, men det kan lika gärna vara jag som är en usel googlare)

Tack på förhand!

Last edited: 20 jan 2012
  2. Nisse Järnet

Nisse Järnet Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Telefon:
    Pixel 9 pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 pro
  3. bananscarl

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

4. Nisse Järnet

Mottagna gillanden:
    125
    Telefon:
    Pixel 9 pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 pro
    Ingen aning tyvärr, läste om talkback förut och kom att tänka på det när jag såg tråden :)

5. Ramboline

Ramboline Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 009

MINA ENHETER

Har för mig att det finns en inställning med till Google Nexus,att när du går in i olika menyer så säger en röst hva du trycker på.Går även och få större text till telefonen.

6. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Stämmer.

Man kan slå på så den talar om vad man gör. Den ger alla val presenterade.
    Dessutom blippar den olika när du scrollar för att signallera om du är nära toppen, botten samt hur fort du scrollar.. Sen repeterar den alla val.

// A

7. Nisse Järnet

Mottagna gillanden:
    125
    Telefon:
    Pixel 9 pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 pro
    Det är väl Talkback som gör det? :)

8. Mikey

Mikey Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

I ICS (osäker hur det är med tidigare Androidversioner) finns det en inställning som gör all text lite större. Huruvida den blir tillräckligt stor för din flickväns behov är lite svårt att säga. Provade den en snabbis och texten blir större på de flesta ställen, dock inte i alla appar (facebook tex).

9. ChipZ

ChipZ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Annars kanske man kan ändra build.prop till ett högre värde, tror det gör allt på skärmen större :)

10. bananscarl

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack alla för svaren, vi ska åka en runda och kolla telefoner imorgon!

11. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 851
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    bananscarlbananscarl;

Jag kan tipsa om Big Launcher som i sin tur också är kompatibel med TalkBack samt har svenskt språkstöd.

Hemsida: http://biglauncher.com/

Länk till Android Market: https://market.android.com/details?...ua3VuZXMuYW5kcm9pZC5sYXVuY2hlci5hY3Rpdml0eSJd

<iframe width="853" height="480" src="http://www.youtube.com/embed/Aufj0wUhe_k" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Hoppar några gånger per termin in som lärare på en skola där det går en elev med nedsatt syn. Hon var verkligen nöjd med just denna applikation.

Om en telefon med stor skärm är att föredra bör du definitivt klämma på Samsung Galaxy Note samt HTC XL.

bananscarl gillar detta.
  12. bananscarl

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack så mycket, jag har testat den och det ser lovande ut än så länge, men det är vissa funktioner utöver de vanligaste som fortfarande skulle behöva förstoras, the search goes on. Btw kan jag nu meddela att jag sällar mig till skaran Androidanvändare, efter att ha testat ett stort antal telefoner kom suget som ett brev på posten. Nu sitter jag här och väntar i godan ro på min Xperia S

13. chucken

chucken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    318

MINA ENHETER

14. Kröll

Kröll Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Oj vad glad jag blev när jag hittade det här

Oj vad glad jag blev när jag hittade det här.Oj tänkte jag.Här kan man nog få lite hjälp. Fler tydligen som ser dåligt .Har du fått till det eller ???
    Mvh Kröll Hbg , Mobil HTC Explorer och som börjar bli tokig och Grå hårig på det här

Last edited: 18 jul 2012
  15. RobbanMurray

RobbanMurray Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej allesammans!

Även jag är synskadad och har grå starr. Jag har hittills bara haft en enda smartphone i min ägo och det var en iPhone 4 (snälla hata mig inte ;-) ) men har nu fått upp ögonen för Galaxy Nexus och Jelly Bean.

Men då kommer ju problemet att jag ser dåligt. I iOS så finns ju en skärmförstorare som man aktiverar och som man kan navigera runt på skärmen med och detta funkar ju på precis ALLA appar eftersom det inte är nåt som ändra egentligen. Såg inget direkt svar nu som kunde hjälpa mig med detta, BIg Launcher som gör telefonen till en "farfar"-mobil är inget för mig utan jag vill ha det precis som det är bara att kunna zooma in skärmen när och var jag vill.

Har det kommit nåt nytt på denna fronten eller är det någon som vet nåt om detta? Det har ju trots allt gått 3-4 månader sen tråden var rejält aktiv senast.

Jag är verkligen sugen på både Nexus'en och Android men om detta inte kan lösas är det ingen mening med det tyvärr så jag hoppas att någon har svaret åt mig!

16. Arvid719

Arvid719 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

Last edited: 19 jul 2012
  17. RobbanMurray

RobbanMurray Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det ser ju iofs bra ut men funkar det i t.ex. flödet på Facebook-appen? G+? Twitter? och andra tredjepartsappar

18. Arvid719

Arvid719 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

Funkar i alla stockappar, sms, telefon, market te.x. Facebook funkar det på vissa saker, tyvärr inte själva flödet. G+ har jag raderat(tror absolut den funkar på då det är en google stock app. Twitter använder jag mig inte heller av så kan tyvärr inte uttala mig där. De flesta andra tredjepartprogram jag provade funkar det sådär, vissa texter blir större medans andra är det vanliga tyvärr. Bästa vore kanske om du kunde fråga snällt i någon butik där du kan prova själv lite.

RobbanMurray gillar detta.
  19. faidros

faidros Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Har googlat en del på det och det verkar som att det är många som efterfrågar en zoom-funktion i android.
    Vore bra om alla låg på google så att de tar fram en sådan funktion.

I windows finns förinstallerade program för detta, har inte testat dem men jag vill ändå tipsa om ett litet program som heter zoomit.
    Det ingår i Sysinternal suite som kan laddas ner gratis hos microsoft
    Säg att du håller i en presentation, zooma in och kladda runt med ritverktygen som finns i "appen", zooma ut..
    Trevligt litet program.
    Länk om någon är intresserad..

20. freezeman

freezeman Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Även jag och min sambo söker efter skärmzoomprogram.
    Jag är Androidfrälst men har även testat iPhone lite. Tycker på sätt och vis att iPhone är en dötrist telefon förutom skärmzoomfunktionen. Vore toppen om detta kom i Android oxå!

//Freezeman