Android med Wifi utan data via telenätet

Discussion in 'Allmänt' started by coredev, Feb 24, 2010.

1. coredev

coredev Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej!

Funderar på att köpa mig en Androidlur, men har en fundering. Jag kör inte en plan med fast datakostnad, utan ett riktigt billigt teleabonnemang. Däremot har jag tillgång till Wifi på flera platser (jobbet, hemma, etc)...

Kan man confa telefonen så att den inte försöker skicka / ta emot data via telelinan, utan bara via Wifi. Om ingen uppkoppling mot Wifi finns skall den alltså inte skicka nån data alls.

Vore även bra om det gick att slå på om man vill kolla nått på nätet på bussen, etc.

Mvh Robert

Last edited: Feb 24, 2010
  2. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

MINA ENHETER

Ja, det går. har inte nåt dataplan själv.

3. coredev

MINA ENHETER

Cool. Är det i originalconfigen eller måste man ladda ner någon app?

4. henca

henca Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

För syftet kan jag rekommendera en applikation som heter APNdroid. Med den kan man lätt stänga av (och slå på) data-trafik via mobil-nätet.

Nu vet jag visserligen inte hur det är idag när man köper en android-lur, men då jag köpte min HTC G1 var jag tvungen att gå via mobilnätet när telefonen första gången konfigurerades mot mitt konto på google. När väl detta var gjort kunde jag gå över till wifi.

m v h Henrik

5. henca

henca Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Det som APNdroid gör är att den ändrar dina inställningar för APN. D v s det är fullt möjligt att göra detta manuellt, men APNdroid gör det mycket smidigare om man vill hålla på och ändra fram och tillbaka.

Dock kan jag verkligen rekommendera dig att skaffa dig någon form av datapaket till fastpris. Att ständigt vara uppkopplad, inte bara när man råkar befinna sig i något wifi-nät är väldigt trevligt, särskilt när man har en android-lur.

m v h Henrik

6. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Det är inga problem att stänga av mobildata men du tappar ju lite av det roliga med Android.

Jag föreslår att du skaffar det billigaste data-paket om du vill hålla ner kostnaderna. Tele2's billigaste kostar bara 29kr/månad och för det så får du 200MB. Det är mindre än 1kr/dag och 200MB kommer du långt med om du inte tittar på film eller strömmar musik. För att spara på datamängden är det ju bara att använda wifi vid sånna tillfällen. Den enda nackdelen med data-paketet för 29kr är att efter 200MB så kostar det att surfa. Visserligen inte i närheten av lika mycket som utan datapaket men det är ändå värt att tänka på. Nu finns det flera appar som håller kolla på datatrafiken så man behöver inte vara orolig.

Det finns en annan fördel att använda mobildata och det är att wifi drar betydligt mer batteri.

7. Skywriter

MINA ENHETER

Jag vet inte hur det är i andra Androider men i Heron så finns det inbyggt. Det finns även en widget där du kan slå av och på mobildata.

8. coredev

MINA ENHETER

Tackar och bugar för bra och utförliga svar :) 29 pix per månad är inga pengar. Förväntade mig summor på 150 och uppåt.

9. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

MINA ENHETER

Själva synken i appar går ju att kontrollera i allra flesta fall. Men det går ju dessutom att stänga av mobildata i alla Android-telefoner jag haft.

Och då du kör på wifi går ju så vitt jag ser nästan allt via wifi. 3G-symbolen försvinner helt och den laddar ner apps, surfar och så vidare på wifi. Så när du är uppkopplad på ett wifi kan det väl inte vara så mycket kvar till att dra på datatrafik?

10. Skywriter

MINA ENHETER

Tele2 har 3 olika paket och den dyraste kostar 159kr

http://www.tele2.se/tillagg-tjanster-datapaket.html

Jag valde Medium för trots att jag för det mesta skulle klara mig med Small så slipper jag fundera på det. Fördelen med Medium och Large är att när man har kommit upp till maxgränsen så stryper dom bara hastigheten och det kostar inget mer.