Android mediaspelare - nätverksport?

Diskussion i 'Övriga telefoner & tillverkare (ej Android)' startad av jbend99, 11 maj 2010.

1. jbend99

jbend99 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

2. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Android har ju linux i botten och där är ju WLAN ett vanligt nätverksinterface (enda skillnaden är hur dettas upp/ner).

Men om den har en nätverksport borde det ju synas nånstans i inställningarna? Det borde ju gå att se MAC-adress och huruvida den har fått nån ip-adress...

3. jbend99

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej Nerre och tack för ditt snabba svar!

Problemet är att i Settings finns det bara inställningar för Wireless Control och för att kunna justera något överhuvudtaget i dom menyerna måste jag först välja "Turn on Wifi" vilket självklart då inte fungerar. Det kanske finns något annat inbyggt verktyg för nätverksinställningar?
    Annars antar jag att HDX har tagit en android port direkt från någon mobiltillverkare eller liknande och slängt in den utan anpassning i ett första skede.

Det jag funderar på är om linux drivrutiner för nätverkskretsen i spelaren går att installera direkt under android eller krävs det anpassning i så fall. Ska försöka forska fram vad det är för krets nu..... :)

4. jbend99

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nätverkskretsen är en Davicom DM9000CEP

5. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Som sagt var, jag pratade inte om att det ska gå att ställa in nåt, jag pratade om att det ska gå att se information.

Det BORDE ju räcka med att koppla in nätverkskabeln så fixar den ip-adress via DHCP.

Det verkar ju vrickat att de skulle leverera en burk med ethernetport utan att ha drivrutinsstöd för den?

6. jbend99

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Håller med dig att det verkar vrickat men efter en snabbtitt i deras forum nu i eftermiddag såg jag att det finns en tråd om detta där också. Eftersom burken har dual-boot med android och deras egna "media OS", så kanske det inte riktigt är genomtänkt och fixat allt i android delen. I media delen funkar både nätverk och allt annat riktigt bra, den spelar glatt upp allt jag har kastat in i den.

Så jag får väl vänta snällt på att dom löser problemet med nätverket i androiddelen....

7. rufy93

rufy93 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    432
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    Jag har själv ingen erfarenhet av just den här mediaspelaren, men jag hade en liten media maskin (dock wifi) som hade i inställningar en egen val, dvs, alla inställningar för typ skärmen, usb osv fanns med men under en egen "rubrik" så att säga.

Kanske finns på den här med?

8. jbend99

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hittar inget sådan meny eller dylikt men dom håller på och kollar på det hos tillverkaren. Det verkar vara fler än jag som har detta problemet.

9. jbend99

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

10. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 230
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah, det var ju inte fullt så smidigt. Kul att en lösning dök upp i alla fall, lämnar tråden öppen utifall det dyker upp enklare lösningar framöver.