Problem: Android messanges crashar

Diskussion i 'Frågor och support' startad av Salvion, 22 jun 2023.

Taggar:
  1. Salvion

Salvion Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 257
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 9 pro 256 GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Info:
    Färg: Hazel
    Platta:
    Google Pixelbook
    Hej

Helt utan orsak får jag upp "crash" meddelanden vid varje sms/mms, vissa meddelande tar jag emot 3 ggr och telfonen är nyinstallerad sedan 1 månad.
    Jag antar att jag får installera om messages och min fråga är förlorar jag alla konversationer då?
    Finns det något annat jag kan göra?

2. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 069
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Då man kan byta sms app så lagras inte smsen i sms appen utan någon annanstans annars hade du inte kunnat byta sms app och se sms i den

Kristy, katho och Salvion gillar detta.
  3. Salvion

Mottagna gillanden:
    1 257
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Info:
    Platta:
    Google Pixelbook
    Ja jag har ingen koll på att byta app, har haft samma länge.
    Tack för hjälpen och svaret!

4. Fractalogic

Fractalogic Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Heter appen Android Messages? För i så fall är det Messages appen från Google eller "Messages by Google" som de senast har valt att döpa om den till. Vilken telefon är det? Är det Google Pixel 7 Pro som står i din användarinfo? Det här är en app som använder "RCS" meddelanden som standard, och inte "SMS". Är du säker på att du har ställt in den på att enbart använda SMS? För det kan man göra. Men så är den inte inställd från början. Och om det är RCS meddelanden och telefonen är en Google Pixel 7 Pro så är de krypterade, och då finns det en risk att du förlorar dessa eller att de blir otillgängliga från andra appar som stödjer RCS, eftersom det finns mycket politik och pajkastning även här, då de olika aktörerna länge har vägrat samarbeta. Men det borde rimligtvis finnas en central plats i telefonen där meddelanden sparas, så att mer än en app kan komma åt dessa, och så har fallet varit med SMS och MMS, men jag är osäker när det kommer till RCS. Behovet av att kontrollera användarnas data är stort, och rivaliteten i plattformarnas tid är stor.

Om du är rädd att förlora dina meddelanden, ta det försiktigt då, och ta reda på vad som gäller. Börja med att besvara några av dessa frågor (för dig själv eller för oss alla). Jag har inte testat själv, men som jag förstått det så är det inte så enkelt att ta säkerhetskopior på dessa RCS meddelanden, de är inte lika portabla som på gamla tiden när man bara hade SMS och MMS och kunde köra en app som tog kopior och sedan köra samma app för att återställa från kopian.

Att du får två eller tre kopior av samma meddelande kan bero på att du har en korrumperad datastruktur sedan tidigare. Det kan ha introducerats om du har bytt meddelandeapp fram och tillbaka, eller om du har återställt meddelanden från en säkerhetskopia för 1 månad sedan när telefonen blev nyinstallerad. Hur blev den nyinstallerad, vad betyder det? Är det en helt ny telefon och du har migrerat data från en tidigare modell? Har du gjort en fabriksåterställning bara? Oavsett vilket, så kan det vara så att säkerhetskopian inte togs väl emot på den nya telefonen (eller på den återställda telefonen). Och det kan bero på bl.a. vilken app som användes tidigare (på den tidigare telefonen eller före återställning) jämfört med vilken som används nu (på den nya eller återställda telefonen). Det finns hur mycket som helst som kan gå fel, och som användare är man i princip helt bortkopplad idag när det finns "moln" och "artificiell intelligens" som ska ta hand om allt åt oss på ett automatvis. Det kan vara att du ser två meddelanden, men är det verklign två som kommer in när du ser det? Det kanske abra visas så. Du kan ju köra några tester om du har en till telefon, prova att skicka till dig själv och se vad som händer.

Last edited: 6 jul 2023
  5. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 069
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Den SMS backup app jag använder kan backa upp RCS meddelanden från Google Messages appen
    Denna är det https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.android.apps.messaging&hl=en_US

6. Salvion

Mottagna gillanden:
    1 257
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Info:
    Platta:
    Google Pixelbook
    Jag ber om ursäkt att jag inte uppdaterande med hur det gick...
    @Fractalogic@Fractalogic En avinstallation omstart och en ny installation löste problemet
    Så nu funkar allt igen!
    p.s jag använder samma app som @jnsson@jnsson

Kristy och Fractalogic gillar detta.
  7. Fractalogic

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Gör den lokala kopior eller går det till något moln? Vilken app är det?

Tack för uppdateringen! Jag använder samma, och jag har fått ett helt unikt och roligt problem med den. Jag ska prova att byte meddelandeapp till Samsung Messages istället och se vad som händer. Men jag måste göra kopior först innan det.

8. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 069
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Kristy och Fractalogic gillar detta.
  9. Fractalogic

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Jag kommer väl ihåg namnet Ritesh Sahu (numera SyncTech Pty Ltd). Den appen använde jag för mer än 10 år sedan. Den har jag använt många gånger innan molnet kom och tog över. Kul att se att appen lever kvar. Det är inte många Android appar som lever så länge, speciellt inte verktygsappar av den här sorten. Jag hade den installerad på min nya telefon utan att jag visste om det. Den måste ha följt med när jag återställde data från min numera döda telefon.

Mycket riktigt, det går att spara allt lokalt, om man inte vill lagra i molnet. Det var lite omständligt att ställa in det tycker jag, med flera "men bara om" och "i fall du gör så här så blir det så där". Det är några villkorssatser som styr var det lagras. Men huvudsaken är att det går att ställa in, och man kan lagra på mer än ett ställe samtidigt (om man vill).

Det stämmer också att appen numera stödjer RCS meddelanden. Men det finns ett stort "men". Men! Det står att den bara kan ta kopior på den typen av meddelanden, och att dessa återställs som SMS och MMS när det väl är dags att kopiera tillbaka. Alltså fungerar RCS backup i den här appen bara åt ett håll. Den kan exportera ut RCS, men vid import sker det en konvertering till SMS/MMS. Enligt vissa källor (se Reddit länken nedan) så är det så Google Messages fungerar internt (RCS är SMS/MMS i det dolda).

Den här appen verkar vara den mest rekommenderade, men den vekar inte kunna återställa RCS meddelanden till dess ursprungliga format (som jag har fattat det som).

Reddit - How to create a backup of RCS messages?
    Techwiser - How to Save and Export Text Messages From Android
    Jag gjorde i princip exakt så som det beskrivs i Techwiser artikeln. Men jag har bara kopierat, jag har inte provat att återställa än. För att kunna testa det måste jag vara bättre förberedd, i fall det inte fungerar så som jag vill. Jag vill t.ex. kunna återställa bilder i meddelanden i ursprunglig storlek och kvalitet.

10. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 069
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Ja, när den har återställt RCS meddelanden så visas det som att meddelandet är ett MMS i konversationen när det var RCS egentligen. Men meddelandena ser precis likadana ut efter en återställning som innan.

katho och Kristy gillar detta.
  11. Fractalogic

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Men bilder behåller samma storlek och kvalitet? De blir inte komprimerade så man inte kan urskilja ansikten för alla pixlar? Det är framför allt det jag är rädd för ska hända. Begränsningen ser ut att vara 3 MB för bilder i MMS (per bild antar jag).

12. Fractalogic

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Tack för tipset i alla fall! Jag får undersöka vidare.

Jag vet att RCS inte har samma status som SMS och MMS. I jämförelsen med SMS och MMS så bleknar RCS som en tidig Beta på en experimentell teknik, det är inte alls samma vedertagna standard som SMS och MMS.

Inte för att det är förundransvärt, men Apple stödjer fortfarande inte RCS. Skickar man "jag kommer om 5 minuter" som RCS från en Android till en iPhone, och iPhone använderen reagerar på det med "tummen upp", så får man tillbaka "Gillade 'jag kommer om 5 minuter'" (egentligen med Apples speciella citattecken) istället för att se en "tummen upp" emoji.

I USA är det också vanligt att olika operatörer kör egna ringar/nätverk av RCS servrar, så att två Android användare inte kan kommunicera med varandra genom RCS om de har olika operatörer, trots att de har samma telefonmodell. Så det är både tillvekrare och operatörer som försöker hålla RCS för sig själva. I Europa känner jag inte till något exempel på att operatörerna håller på och motarbetar adopteringen av en ny standard på det här sättet, men det beror väl mest på okunskap, att de inte vet om att man kan göra så här. Här är det framför allt tillverkare som Apple som sätter käppar i hjulet.

13. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 069
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Ja, här har du ett exempel på en bild som är återställd från RCS
    Screenshot_20230711-095917718.jpg

Som du kan se på bilden så är det bra kvalité. Så här ser det ut om jag går in under "Visa mer information"
    Screenshot_20230711-100032136.jpg

katho och Fractalogic gillar detta.
  14. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 069
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Inte längre vad jag förstått. Google valde att gå över till att använda Jibe Mobile för många år sedan just pga operatörerna i USA och då kringgå godkännande från operatörerna i USA

katho och Kristy gillar detta.
  15. Fractalogic

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Glassen såg god ut! Alltså är bilden av tillräckligt bra kvalitet. :D

Så kan det vara. Jag minns inte hur det slutade, men jag minns att Google köpte upp något företag som hette Jibe Mobile. De skulle på något sätt börja använda det för att kunna bygga vidare RCS. Jag minns inte detaljerna, men jag vet att det var en del diskussioner om det.

16. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 069
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Jag kommer ihåg diskussionerna. Men sedan slutet av 2019 (om jag kan minnas rätt) så har RCS funnits tillgängliga i Sverige via Jibe Mobile

17. Fractalogic

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Betyder det att all RCS trafik i Sverige går via Jibe Mobile? Den går alltså inte genom några RCS nätverk som ägs av Telia, Telenor, Tele2 eller Tre? Utan allt går genom ett globalt RCS nätverket som ägs av Jibe Mobile, som i sin tur ägs av Google/Alphabet?

Har inte svenska operatörer implementerat RCS ännu? Eller om de har gjort det, vem används deras RCS servrar av, om alla Android användare i Sverige med RCS aktiverat och med Google Messages appen som standardapp redan använder RCS nätverket som ägs av Jibe Mobile?

Jag såg just en video från 2019 som förklarar hur RCS funkar. Bra video!

Nu minns jag! Det har sagts att Samsung skulle samarbeta med Google för att ta fram RCS till sina telefoner. Det betyder i princip att Samsung Messages skulle fungera på samma sätt som Google Messages, och eftersom de skulle använda samma RCS nätverk (Jibe Mobile) istället för att bygga eget, så skulle det gå att migrera mellan de två apparna. Det här har relevans för trådskaparen och den här tråden! För som jag förstått så är det just därför man kan byta app och återuppta tidigare konversationer i den nya appen, i form av RCS alltså, utan att det har blivit konverterat till SMS/MMS bara för det. Så om man har problem med ena appen så kan man byta till den andra, förutsatt att det är en Samsung telefon (Samsung Messages finns inte till en Google Pixel telefon). Jag som har en Samsung telefon kan verifiera det här, jag har redan bytt från Google Messages till Samsung Messages och tillbaks igen flera gånger, när jag felsökte mitt "Google Messages tror att CSN är Horoskop" problem.

Kristy gillar detta.
  18. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 069
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Ja, det går via Jibe Mobile. Det kan du se genom att när du går in Google Messages appen -> Din profilbild i höger hörn -> Inställningar -> RCS-chattar så står det längs ner "RCS från Google tillhandahålls av Jibe Mobile
    Fram tills att Google började använda Jibe Mobile kunde man inte aktivera RCS i Sverige, mig veterligen. Jag kunde iallafall inte göra det, jag använder Tele2. Vad jag vet så har ingen svensk operatör använt någon egen RCS utan det är Googles RCs som används.
    Sedan S22 så skickar Samsung med Google Messages i OneUI (dock så har de kvar deras egna också) och den är, vad jag minns det till också standard app från start.

Kristy gillar detta.
  19. Fractalogic

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Intressant! Men är inte det problematiskt ur ett konkurrensperspektiv? Är det verkligen en gemensam standard då? Ett nytt protokoll för meddelandetjänster? Om det är endast Google och deras operatör som använder det (implementerar standarden), och de andra bara kopplar in sig på det? RCS blir bara en synonym för Jibe Mobile.

Kanske är det bättre så, med tanke på att Telia inte finns i USA eller Thailand till exempel. Om det inte finns några "federerade" RCS servrar i Thailand som hypotetiskt ingår i ett globalt RCS nätverk, och man befinner sig i Thailand på semester, så skulle ju RCS sluta fungera under tiden man vistas där. Med Googles världsomfamnande grepp så kan man garantera att RCS fungerar, genom Jibe Mobile, oavsett var i världen man befinner sig.

Som sagt, RCS verkar vara en synonym för Jibe Mobile och Google. Av allt att döma så är det världens största sociala mediaplattform, och alla har det i sina telefoner nu utan att man vet om det. Den enda konkurrenten är iMessages från Apple, och mer traditionella SMS/MMS från diverse operatörer.

Telia släppte något som hette "SMS+" redan 2017, och Android 4.4 hade redan stöd för RCS (enligt länkad artikel nedan).

Telia först i Sverige med RCS – kallas SMS+

Det stämmer nog det du säger, att det är Google och Jibe Mobile som stod bakom även Telias "lansering" av RCS. Om man tänker logiskt, det hade inte funnit anledning annars för Google att "bekräfta" vad Telia, en operatör i Sverige, ägnar sig åt.

Frågan är vad "lanseringen" bestod av egentligen, tekniskt sett. De har på något sätt kopplat sina kunder till Jibe Mobile RCS, något som andra operatörer inte kunde eller inte ville göra? Och kunderna har uppdaterat sina appar? Själva appen som användes var Google Messages eller Android Messages som den hette då, och det är något som alla kunde installera på sina telefoner, men bara de med Telia som operatör kunde dra nytta av RCS. Men RCS var inte en universell standard (RCS Universal Profile) förrän 2018 (enligt videon ovan).

Den här formuleringen känns svävande: "RCS-tekniken är inte begränsad inom teleoperatörer". Det får de andra operatörerna att se dåliga ut. Hur ska de kunna implementera RCS om det inte har blivit universell standard vid det här laget och Telia ges exklusivt avtal med Google för att utnyttja deras RCS nätverk genom Jibe Mobile? Man kan undra.

Men jag tar tillbaka det jag skrev innan:
    "I Europa känner jag inte till något exempel på att operatörerna håller på och motarbetar adopteringen av en ny standard på det här sättet, men det beror väl mest på okunskap, att de inte vet om att man kan göra så här."

Telia vet hur man gör! :P (Telenor visste inte.)

Sedan vet jag inte vem som bär störst skuld till att det gick så trögt att adoptera RCS i Sverige. Som koncept (enligt videon) så kläcktes iden om RCS redan 2007. Samma år som första iPhone släpptes, intressant nog. Att det sedan har tagit hela 10 år att färdigställa en standard är för mig svårbegripligt. Kanske har Apple mutat GSMA för att hålla tillbaka Android? Det är en tanke bara. I USA är "textande" (SMS eller "messande") enormt populärt (enligt videon, från 2019), trots att det finns rena "chatt" (IM) appar som Facebook Messenger och WhatsApp.

Jag använde en Galaxy S7 vid den tiden, med Android 7.0. Så tekniskt sett hade jag kunnat använda RCS. Om det inte var för att jag använde Comviq/Tele2 som operatör. Plus att jag använde Samsung Messages som app.

Det stämmer att båda ingår i Galaxy S22. Men jag minns inte vilken som var inställd som standardapp, men jag har för mig att det var Google Messages. Mitt första intryck var i alla fall allmän förvirring, eftersom båda använde samma ikon. En blå pratbubbla med streck, på en vit bakgrund. Jag visste inte ens att det var RCS jag använde förrän jag började felsöka varför folk inte kunde skicka meddelanden till mig i tid, och varför alla kom på en gång först när jag kommer hem och har WiFi där.

Eftersom du ser ut att använda en Xiaomi telefon så vill jag passa på och fråga, upplever du problem med att skicka RCS till andra användare? Jag har haft problem både med att skicka och att ta emot meddelanden från en vän som använder en Xiaomi telefon. (Och det var jag som fick honom att konvertera från Motorola till Xiaomi när Poco F2 Pro släpptes.)

Han har en Xiaomi 12T Pro just nu, och han hade en Mi 11 tidiagare. Jag har en Galaxy S22, och jag hade Galaxy S7 tidigare. Innan jag skaffade Galaxy S22 kunde jag inte ens använda RCS, eller jag brydde mig inte om det rättare sagt (använde en gammal version av Samsung Messages som inte stödde RCS, istället för att byta till Google Messages). Så det är mellan min Galaxy S22 och hans Mi 11 jag har upplevt problem.

Ibland har det inte gått att skicka eller ta emot meddelanden, och ibland har jag fått vad som såg ut som en varning. Jag minns inte texten nu, men det stod något om kryptering. Har Xiaomi kanske ett eget RCS nätverk? Får de inte använda Jibe Mobile för att de är ett kinesiskt företag? Måste det skickas okrypterat då eller som SMS/MMS? Jag har provat både utan och med RCS aktiverat. Ibland har det funkat, ibland inte. Som bäst har det funkat om det skickades som SMS/MMS, och om det skickades som något annat (RCS) så kom det fram en varning, jag har för mig att det var ett litet hänglås i öppet läge och man kunde trycka för att läsa mer. Men sedan han bytte till 12T Pro så har jag inte upplevt några såna problem.

På tal om SMS/MMS, vad är operatörernas "fria" mess värda idag? Det brukar ingå en stor mängd "fria SMS" i ett abonnemang, eller så finns det ingen begränsning i hur många man får skicka, mot att man betalar en fast månadskostnad. Men när alla meddelanden går via RCS och använder datatrafik (mobildata/surf) så finns det knappt några pengar att tjäna på SMS/MMS för operatörerna. Det är väl därför Telia rider på RCS vågen och lanserar "RBM (RCS Business Messaging)" för att sälja in verktyg till marknadsföringsföretag som ska lättare kunna hitta vägar in till våra inkorgar.

Telia lanserar ny meddelandetjänst baserad på Googles RBM-lösning

Om det blir mer av den varan så går jag nog tillbaka till gammal hederlig SMS, eller också säljer jag min själ till Apple. :money: Jag ser hellre enkla länkar i inkorgen än "interaktiva" meddelanden från okända företag (eller från kända företag). Det är en riskfaktor jag inte är beredd att acceptera bara för att någon ska kunna vara mer övertygande och sälja något till mig framgångsrikt. (Men de lär väl komma runt det genom att lansera en anpassad iMessage version av samma lösning, om de inte redan har gjort det.)

Last edited: 12 jul 2023
  20. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 069
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Telia har inte haft SMS+ på fler, flera år.
    Jag kör inte med officiell ROM, utan med custom ROM, men för mig har det, när jag väl fått igång RCS (haft lite problem med det, men det är nog mer custom ROM än RCS som är problemet) så har det fungerat utan några problem för mig.
    Xiaomi använder Googles Messages app samt telefon app på telefoner som säljs med globala versionen av MIUI och nej, det är inget eget RCS.

Fractalogic gillar detta.