Telia släppte något som hette "SMS+" redan 2017, och Android 4.4 hade redan stöd för RCS (enligt länkad artikel nedan).
Telia först i Sverige med RCS – kallas SMS+
Det stämmer nog det du säger, att det är Google och Jibe Mobile som stod bakom även Telias "lansering" av RCS. Om man tänker logiskt, det hade inte funnit anledning annars för Google att "bekräfta" vad Telia, en operatör i Sverige, ägnar sig åt.
Frågan är vad "lanseringen" bestod av egentligen, tekniskt sett. De har på något sätt kopplat sina kunder till Jibe Mobile RCS, något som andra operatörer inte kunde eller inte ville göra? Och kunderna har uppdaterat sina appar? Själva appen som användes var Google Messages eller Android Messages som den hette då, och det är något som alla kunde installera på sina telefoner, men bara de med Telia som operatör kunde dra nytta av RCS. Men RCS var inte en universell standard (RCS Universal Profile) förrän 2018 (enligt videon ovan).
Den här formuleringen känns svävande: "RCS-tekniken är inte begränsad inom teleoperatörer". Det får de andra operatörerna att se dåliga ut. Hur ska de kunna implementera RCS om det inte har blivit universell standard vid det här laget och Telia ges exklusivt avtal med Google för att utnyttja deras RCS nätverk genom Jibe Mobile? Man kan undra.
Men jag tar tillbaka det jag skrev innan:
"I Europa känner jag inte till något exempel på att operatörerna håller på och motarbetar adopteringen av en ny standard på det här sättet, men det beror väl mest på okunskap, att de inte vet om att man kan göra så här."
Telia vet hur man gör!

(Telenor visste inte.)
Click to expand...