Android mobil, runt 3000-4000kr

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av quelli, 25 aug 2015.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. quelli

quelli Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Nu när min oppo find 5 börjar kurka ut så går jag i tankarna på en ny telefon. Och det finns såklart massor som marknaden har att erbjuda. Och jag vill ha lite hjälp.

Saker jag gärna ser att telefonen har är:

Bra batteritid
    gärna en bra kamera då jag använder den ofta

Jag är nöjd med oppo hittils, tycker inte om Samsung telefoner av någon anledning. Kan tänka mig att gå kinesiskt igen.

Jag ser gärna att telefonen kommer att hålla i minst 1-2 år framåt i tiden utan att vara helt värdelös.

Vad rekommenderar ni?

EDIT: Kan lägga till att jag väldigt sällan spelar grafikkrävande spel, jag läser mest forum och knäpper kort, använder sociala medier osv. Använder även sällan högtalarna som är inbyggda i telefonen. Utan jag lyssnar mest på musik via hörlurar.

Last edited: 25 aug 2015
  2. Carre_80

Carre_80 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    284
    Telefon:
    Mate 20x

MINA ENHETER

Telefon:
    Mate 20x
    Telefon 2:
    Mi max 2
    vilken storlek vill du ha? 5" som find 5 eller kan du tänka dig 5.5+"?
    räcker 2 ram för dig? hur viktig är 4g för dig, är 800mhz frekvensen ett måste?
    vill du ha det senaste som finns ute, eller räcker en "bra mobil"?

Drag gillar detta.
  3. quelli

quelli Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Storleken spelar inte så stor roll, har väldigt stora händer och använder oppos 5" one handed. Så en 5.5" skulle fungera.

Jag bor "ute på vischan" så 800mhz frekvensen är väl viktigare då om jag fått allt rätt. Jag klarar mig bra utan 4g. 2gb ram räcker nog för mig, då jag oftast bara använder telefonen till sociala medier, fotografering och väldigt lite filmtittande.

Det senaste är alltid roligt men absolut inte ett krav.

4. Carre_80

Mottagna gillanden:
    284
    Telefon:
    Mate 20x

MINA ENHETER

Telefon:
    Mate 20x
    Telefon 2:
    Mi max 2
    stämmer! men om inte 4g är viktig spelar det ingen roll om du har 800mhz frekvensen. då är det ju bara bonus ;)

men det finns ju några:

Jiayu S3 tror jag mycket på! har det mesta förutom touch-id

Lenovo K3 Note grym mobil! billig! men bara 2gb ram, 800mhz saknas och den har en del bloatware .

Meizu M2 Note samma som Lenovon: grym mobil. 2gb ram inge 800mhz. men är låst till flymi-rom och har en ovanlig "one butten"lösning.

Elephone p8000 har inte funnits länge men verkar vara bra. p7000 har tydligen också fått ordning på sitt elände.

Xiaomi Redmi Note 2 är väldigt ny men Xiaomi har än så länge inte misslyckats med nått (har 1:an själv ;) )

en Oneplus One begagnad är också ett alternativ men har inte 800mhz

det va de relativt billiga alternativen

de dyrare:

finns en del fina Huawei modeller som också går att köpa i Sverige (honor 6, mate 7 etc.)

quelli gillar detta.
  5. Mrhoyt

Mrhoyt Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 325
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Huawei Ascend Mate 7, bästa mobilen jag haft, så sjukt nöjd.

6. quelli

quelli Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Vilken av dessa rekommenderar du mest om du har i åtanke att jag kommer vilja använda telefonen ett tag framåt.

Har kollat mest på Elephone p8000 innan, finns stor risk att det blir den iaf

7. quelli

quelli Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Känns som att 6 tum kommer bli för stort, tyvärr

8. quelli

quelli Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

9. Carre_80

Mottagna gillanden:
    284
    Telefon:
    Mate 20x

MINA ENHETER

Telefon:
    Mate 20x
    Telefon 2:
    Mi max 2
    tänker du angående uppdateringar? tror att man klara sig bra på 2gb ram i vanligt bruk i 1,5-2år till. men om du ska ha den längre är det kanske lika bra att satsa på 3gb ram ändå.

p7000/p8000 (3gb) är rätt hypade och de har sålt rätt bra så att det finns en stor community=costum roms
    elephone slänger ut ny modell varige vecka känns det som. ett halv år till så kommer elephone inte kunna "ta hand" om p7000/p8000. men costum roms kommer det nog finnas...

samma med oneplus one. hype=costum roms men än så länge har den även officiella uppdateringar

Jiayu S3 (3gb) är ett bra märke som updatera relativt länge. dem har rätt många roms på needrom, skulle den inte få officella uppdateringar kommer du nog kunna hitta en del costum rom...

meizu (2gb) är ett väldigt bra märke och kommer säkert ha updateringar länge men som tidgare påtalat inga alternativ rom.

xiaomi redmi note 2 (2gb) kommer ha uppdateringar rätt länge! men det är en halv budgetmodell så jag tror inte att de uppdatera lika länge som deras "riktiga" flagskepp

samma med Lenovo k3 note (2gb)

10. Carre_80

Mottagna gillanden:
    284
    Telefon:
    Mate 20x

MINA ENHETER

Telefon:
    Mate 20x
    Telefon 2:
    Mi max 2
    geekbying är ok men lite griniga om nått går sönder och du vill få ut garanti. använd coupon: DEPANDA (5%off)

pandawill har den billigare och sägs ha bättre support, använd coupon: PW4SA (5%off)

om du inte redan har beställt...

11. quelli

quelli Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Den är redan beställd, den lilla prisskillnaden gör mig ingenting. Hoppas den inte går sönder bara!

bernard gillar detta.
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.