Android mobil som HTPC = Awesome!

Diskussion i 'Allmänt' startad av infexis, 5 nov 2012.

1. infexis

infexis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Hej, tänkte dela med mig av mina erfarenheter av Android mobil som HTPC.
    Jag började experimentera mest för att jag hade tråkigt, har redan en lösning som funkar fint. Under tiden upptäckte jag att en Android mobil kopplad till TV kan faktiskt ge riktigt grym upplevelse om man får till det.

Mobilen jag använder är en Xperia S, som har lite egna funktioner man inte får på Android annars..men det går att lösa. Jag syftar mest på det här med HDMI och ANYNET+ vilket är en funktion som gör att man kan använda TV fjärrkontrollen för att styra andra enheter, i mitt fall mobilen. Den har även USB OTG vilket gör att man kan ansluta valfritt usb tillbehör, t.ex. tangentbord o mus.
    Om jag inte har fel så har de flesta Sony (Ericsson) mobiler med Android de här funktioner, men annars brukar det finnas lösningar när man rootar och/eller byter kernel/rom.

I just mitt fall använder jag en PS3 kontroller för att styra allt, men har även testat med tangentbord och mus vilket funkar klockrent..det där med TV fjärrkontroll funkar som det är tänkt, men är vääldigt begränsat vad man kan göra. Med andra ord får man i stort sett en HTPC med Android på det här sättet, vilket jag personligen tycker är bättre på en TV är Windows, mest för att det är enklare.

Det hade inte varit en HTPC om den inte kunde svälja media problemfritt, right? Jag har ännu inte stött på några problem med de inbyggda appar, de sväljer i stort sett alla format, men i annat fall kan man ju såklart skaffa diverse media appar från Playstore. XBMC fungerar inte riktigt bra på min Xperia S men jag vet att den gör det på One X och Galaxy S3 eftersom jag haft dem tidigare.

Sammanfattningsvis tycker jag att detta är ett väldigt smidigt och framförallt billigt alternativ till HTPC. Personligen tycker jag inte man går miste om något, och man får tillgång till Playstore vilken ju är super! Detta kan ifall man vill vara en spelkonsoll också med tanke på att det finns många bra spel på Android nuförtiden, men även Emulator för de flesta system. Ett stort plus är att man kan ta en nästan trasig mobil med krossad skärm, förstört skal osv och ändå förlänga livstiden bra mycket och spara pengar, även om man väljer att köpa en "trasig" lur på blocket. Fördelar med detta är helt klart att det drar minimalt ström, är knäpptyst, syns inte, billigt och tillgång till appar.

Så vad tycker ni om det här, något ni redan testat eller kommer göra?
    Jag har inte haft möjlighet att jämföra med Raspberry men jag kan tänka mig att detta ger bättre hårdvara för pengarna hur man än vänder på det.

Last edited: 5 nov 2012
  2. no1daag

no1daag Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Jag har också funderat på en liknande lösning o även använda en uttjänad Tattoo som mediaplayer o internet router i bilen

3. Boss302

Boss302 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    187

MINA ENHETER

4. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

smidighetsm'ssigt och beständighetsmässigt samt funktionsmässiga erbjuder ju en raspberry sjukt mycket mer såklart men ja det funnkar säkerligen. själv skulle jag få damp på 2 minuter tror jag ;)

5. infexis

infexis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Hur tänker du då?

Tapattacked!

6. leolulz

leolulz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Själv tycker jag inte det är moget nog... bl.a. då XBMC inte fungerar som det ska, och kräsen som man är så, en riktik full hd blu-ray rip är ju omöjligt att få uppspelat på en android lur :( Och inget stöd för DTS heller.

Men om man ska använda den för tv-serie tittande så funkar den prima. Annars ligger en vanlig tyst dator hästlängder före imo. Lägg bara XBMC i autostart och du har en billig smartTV! En HTPC kan du ju bygga ihop relativt billigt, iallafall 3k. Sen behöver du inte ha en någon typ av extern lagring heller.

Last edited: 6 nov 2012
    infexis gillar detta.
  7. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

jag tanker ungefar som inlagget under ditt...

8. orcophant

orcophant Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

WD TV Live Hub, säger jag bara...orka krångla med hattiga lösningar som en telefon eller rPi...

9. leolulz

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Du har inte tänkt på att de flesta som använder detta forumet gillar att pilla med elektronik? :) Det kanske inte funkar bra, om det ens funkar... men för sysselsättnings skull och för att man lär sig en del så är det kul.

Om du bara vill att allt ska funka leta reda efter något iFån forum :)

Jag har själv försökt använda telefonen som "smart-tv", visst det funkade inte bra men jag fick ex. gå igenom ett antal mediaspelare för att se vilken som lämpade sig bäst. Redan där hade jag samlat på mig en del nya kunskaper. Osv osv...

Raspberry Pi är ju bara nödvändig eftersom den är så himla liten och frän att skryta med :D

Last edited: 6 nov 2012
    infexis gillar detta.
  10. orcophant

orcophant Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

vill man pilla med elektronik är ju en telefon absolut ingen lösning...är ju bara att koppla in o köra...

11. leolulz

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Trodde du skulle förstå vad jag menade med allt jag skrev under men okejdå. Pilla med mjukvaran, i elektroniken. Nöjd?