Android mobil till 57-årig pappa

Discussion in 'Köpråd och fyndtips' started by shcizo, Feb 4, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. shcizo

shcizo Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej

Min far har börjat bli gammal och i och med detta börjar hans syn bli allt sämre (även om han inte vill inse detta själv). Just nu har han en gammal nokia med rätt usel skärm som är suddig och alldeles för liten.
    Så jag har funderat om jag inte skulle leta upp en fin android-mobil till honom. För att vara en man av hans generation är han överraskande duktig på att ta till sig ny teknik och jag tror han skulle kunna dra nytta av den i sitt arbetsliv med.
    Nu skulle jag behöva lite tips på bra och billiga (han är snål) telefoner som ni gärna har använt själva och där det finns en stor chans att den kommer att kunna uppdateras till 2.0/1 när det är aktuellt.

Jag har kollat på Tatoo, Liquid och Pica som egna förslag

Tack på förhand

2. robboten

robboten Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag sitter lite i samma sits, men den jag ska hjälpa med mobil har inte så stora problem med pengar så där spelar inte pris så stor roll. Så om det är ok med tråd-skaparen får ni gärna komma med tankar som är om android för personer med lite nedsatt syn i stort. Jag tänker också på hur det är med fingrarna på äldre... hur är touch då? Finns det någon med extra stora tangenter eller så?

3. sandos

sandos Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Annars har DORO telefoner som har mycket stora tangenter, å andra sidan är de ganska tråkiga i övrigt :)

4. shcizo

MINA ENHETER

nog för att min far börjar se dåligt på senare dar men han är varken blind eller tekniskt handikappad. Seriösa förslag tack

5. mannyb

mannyb Androidpamp Staff Member

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    LG GW620 (som vi recenserade häromdagen), då den är relativt billig och har ett fysiskt tangentbord. Bra kvalitetskänsla och hyggligt robust.

Dock är det mycket osäkert vad gäller uppdateringar.

6. robboten

robboten Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Det jag blev orolig för med LGn var framförallt touchknapparna som nexus one oxå har. Det verkar rätt osäkert med dom låter det som. Men det kanske inte är så farligt? Eller?

7. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    oavsett om det funkar eller inte så tycker jag det är en totalt onödig funktion när fysiska knappar har en viss känsla.

men det är väl design som säljer

8. shcizo

MINA ENHETER

Ja, jag har tänkt på det där med fysiskt tangentbord. Det skulle vara något han föredrog istället för ett virtuellt. Men att den kör 1.5 känns rätt beigt så jag tror den går bort. Stort tack för tipset dock.

9. mannyb

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Den verkar få en 1.6-uppdatering inom kort, men efter det vet jag inte hur det blir. 1.6 är ju iaf mer framtidssäkrad än 1.5.

10. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    När fyller han år?

Det är nämligen som så att både Tattoo och LG:n dras med rätt små skärmar om 3" och jag vågar påstå att detta kan ställa till det om man ser litet sämre. Acer:n har en större skärm med sina 3.5", men å andra sidan också högre upplösning vilket i det här fallet kan vara kontraproduktivt.

Som äldre ser man inte bara sämre utan även finmotoriken blir lidande och man frågar sig nästan om inte en Xperia X10 hade varit det optimala alterantivet i och med den massiva skärmen på 4"? Det är dock _långt_ från en billig telefon, men det är en lur jag nästan är övertygad om att man som äldre har lättare att använda. Det vill säga om man nu vill satsa på en touchscreen-telefon.

11. bernard

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    När fyller han år?

Det är nämligen som så att både Tattoo och LG:n dras med rätt små skärmar om 2.8" respektive 3" och jag vågar påstå att detta kan ställa till det om man ser lite sämre - på gränsen till oanvändbart beroende på hur stort synfelet är. Acer:n har en större skärm med sina 3.5", men å andra sidan också högre upplösning vilket i det här fallet kan vara kontraproduktivt.

Som äldre ser man inte bara sämre utan även finmotoriken blir lidande och man frågar sig nästan om inte en Xperia X10 hade varit det optimala alterantivet i och med den massiva skärmen på 4"? Det är dock _långt_ från en billig telefon, men det är en lur jag nästan är övertygad om att han skulle ha absolut lättast att använda. Det vill säga om man nu satsar på en telefon med rörelsekänslig skärm. Därtill kommer SE säkerligen att ha ordnat allt vad svenska menyer, svenskt tangentbord och svensk ordlista heter. Det är bara LG som kan konkurrera med det, varken Nexus One eller Liquid har i standardutförandet något svensk språkstöd.

Ett billigare och kanske inte så dumt alterantiv hade väl varit en Nexus One, där har du 3.7" och en skärm som visar en oerhört skarp och klar bild. Priset är förstås också här en känslig fråga, men det är inga 5.5-6k som man får punga ut med för x10:an utan närmare 4.5-5k.

3" vs 3.7"

12. Knasen

Knasen Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag tycker också Tatton är lite svårhanterlig pga att skärmen är så liten.

13. pacman

pacman Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Huawei 8220.

Stor skärm med relativt låg upplösning. Inte världens snabbaste, men inte heller så dyr...

14. bernard

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, det är ett mycket bra förslag!

15. shcizo

MINA ENHETER

Det är lite intressant att du fråga när han fyller eftersom jag inte skrev nått om det, men du har kusligt rätt i att en telefon ska införskaffas (om vi kan hitta nått passande) som present när det beger sig i april :)

Jo, det här med finmotorik är något som jag tänkt på med. Just därför som jag smygtittat lite på mobiler med fysiskt tangentbord. Jag får visa honom svågerns iPhone och se om han kan hantera det virtuella på den.

Angående Nexus så är det nått som jag själv kollat på för egen del. Den är nog lite väl dyr och X10 med. Med 4" skärm, finns det inte risk att den blir klumpig?

Pica har 3.2" skärm och Liquid 3.5". Båda ligger inom ett vettigt prisintervall och vad jag vet blivit lovade 2.0+ uppdateringar. Synpunkter?

edit: 8220 säljs bara av 3 och är låst så vitt jag vet? Jag har gärna fel ;)

16. mannyb

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Du kan köpa en sprillans ny Pulse (vilket är en U8220) via någon av de svenskvänliga tysklandsbutikerna. Bra pris, och då får du en olåst telefon.

17. bernard

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det beror på hur man ser på det, men X10.an är bara marginellt större än Nexus One. Frågan blir sålunda om han skall ha en telefon som är mindre klumpig men som han förmodligen har svårare att hantera kontra en som är lite klumpigare men som han har lättare att handskas med.

U8820 är låst till tre och de kommer att vara ensamma om att sälja den, så länge du inte vill importera som Manny skriver.

I sådana fall är nog ändå Acern det bästa alterantivet, köp så stor skärm som budgeten bara tilllåter. Kom som sagt bara ihåg att det då blir en telefon utan svenskt språkstöd så länge du inte rootar, tangentbordet är dock enkelt fixat med Scandinavian Keyboard som du hittar på Android Market. En importerad U8220 har förstås inte heller något svenskt språkstöd, men möjligtvis kan man kanske flasha in mjukvaran från den svenska varianten, om man känner sig litet äventyrlig.

18. shcizo

MINA ENHETER

det är sant. handyattacke?

Jo det blir någon slags övervägning där. Jag tror nog att en Liquid eller 8220 är stora nog. Hur är det med uppdateringar till 8220?

Last edited: Feb 4, 2010
  19. mannyb

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Handy-schotte verkar vara billigare, men det skiljer inte mycket (4-5 EUR eller så) så det är kanske lika bra att köra på Handyattacke då deras beställningsformulär är smidigare.

20. shcizo

MINA ENHETER

Ja, jag får ta en titt på det. Stort tack för alla svar och tips. :)

Thread Status:
Not open for further replies.