Android och 3.5" hands free kompatibilitet?

Diskussion i 'Allmänt' startad av pete, 3 november 2010.

1. pete

pete Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66

MINA ENHETER

Verkar som att android generellt sett inte kan hantera vissa hands free headset ordentligt. Inhandlade ett par Nokia WH-701, men min Blade verkar inte kunna uppfatta dess knapptryck. Någon som vet om det är vanligt eller mer eller mindre bara gäller Nokia prylar?

Googlade lite och verkar vara ett generellt android problem snarare än modellspecifikt. Hittade inga lösningar, så antar att ingen här har någon övrig information angående någon lösning? Såg precis nu i swedroid's wiki att det står fungerar ej med denna modell.

Nåväl får väl leva med det, var bra ljud för att vara så lågt prissatta i alla fall.

2. zeg

zeg Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 9 Pro XL
    Använt diverse vanliga handsfrees med 3,5mm stereoplugg som har mic och en knapp. Jämt funkat på min Liquid.

3. Frojd

Frojd Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Olika tillverkare använder olika kopplingar. Nokia och Samsung följer standarden, Apple valde att byta plats på "ground" och "mic" och HTC har valt att göra sina likadant. Så nokia-headset funkar med Samsung och Apple-headset med HTC, hur det är med övriga tillverkare vet jag inte.

4. pete

pete Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66

MINA ENHETER

Verkar ju vara så enormt galet, alltid lika irriterande när tillverkare inte kan samsas om en standard.

Ska man ta för givet att moddning av ett par är näst intill omöjligt?

5. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Håller med. I detta fall skulle jag dock tro att felet är Apples. Undantaget möjligen Microsoft är det väl få andra företag som så gärna frångår befintliga standarder.

Modifiering låter ju helt klart möjligt om det bara är att två kablar bytt plats.

6. pete

pete Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66

MINA ENHETER

Verkar finnas förvånansvärt litet och dåligt utbud av 3.5mm handsfree's också och inte särskilt utförlig information om vad som fungerar med vad. Lite märkligt när man med dagens smarta mobiler utöver vid samtal även har anvädning för de vid användning av film- och musikfunktionaliteten.

Skulle gärna ge det ett försök då jag inte har stor användning för dessa lurar i annat syfte, skulle tacksamt mottaga lite mer detaljerad information om vad som måste kopplas om (om det ens är möjligt).

7. agazza

agazza Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Betyder det att Apple och Htc headset fungerar på ZTE blade? Hittar ingen info om deras kontaktföljd.