Android och alla problem som har förekommit - Mina tankar

Diskussion i 'Allmänt' startad av worldwide, 9 dec 2010.

1. worldwide

worldwide Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Fragmentation

• Varför tillåter Google att t.ex. Sony Ericsson x10 säljs med 1.6 när 2.2 finns?
    • Varför tvingar inte Google att tillverkare uppdaterar sina enheter? Nu snackar jag inte om modeller som G1.
    • Varför skapar inte Google en del av Market åt mindre kraftfulla mobiler?
    • Varför förnekar Google problemet?

Låt mig förklara varför jag känner så här:
    Vi kan mycket börja med Nexus One. Varje uppdatering som Google har och någonsin kommer att göra kommer att rullas ut till enheten innan någon annan någonsin kommer att se det, ingen OEM / Carrier anpassade UI. Enkel, kraftfull, användbara och nästan perfekt.

Låt oss ta en titt på Samsung Galaxy S-serien. Det ursprungliga release datum för denna enhet var sent i juli. Froyo från Google blev tillgänglig i juni. Så vi kan alla förstå att en telefon som var i produktion redan för alla de stora amerikanska. lufttrafikföretag skulle inte starta med 2.2.

Här är vi i slutet av november och fortfarande ingen uppdatering. Om tillverkarna vill göra egna UI de borde ersätta dem som launcher ersättare.

Hur kan ett så stort företag tar så lång tid att få 2.2 att det förmodade största internationellt lanserade enhet hittills?

Android Market och App Store

Att det är så lätt att släppa appar på Android Market har lett till att en massa skräp laddats upp, vissa appar har till och med misstänkts vara spyware, å andra sidan agerar Google om de får nys om detta och ser till att radera sådana appar.

Jag vet ärligt talat inte vad jag föredrar. Jag gillar att Google inte säger nej till en app bara för att de har en egen som gör samma sak. Dessutom gillar jag att de inte säger nej till en app pga en så fånig sak som att den innehåller avklädda bilder. Men apples granskning av appar leder troligtvis till att spionprogram och liknande inte hittar till användares telefoner lika enkelt.

Det som stör mig mest med androids apps är att det ramverk som finns i android som standard inte är lika snyggt som det i iOS. Det för med sig att apparna ser tråkigare ut om inte utvecklaren skapar ett eget ramverk.

Det finns en hel mängd med bra program, men utseendemässigt kan dom inte riktigt jämföra sig med iOs ännu. De flesta programmen är väldigt grå-aktiga, inte alls snygga. Jag hoppas att det sker en ändring på den fronten också, då det troligtvis skulle locka fler kunder.

Ett annat problem jag stötte på när jag hade Android var att det enkelt kunde bli kompatibilitetsproblem med programmen, vissa program totalkraschade på somliga telefoner, medan de fungerade perfekt på andra. i iPhone fungerar alla program för alla telefoner, men det beror ju också på att utbudet av telefoner är bra mycket mindre.

Och varför envisas google med att implementera GPU-acceleration? Iphone hade det sen låångt tillbaka. En iphone 3g är jävligt mycket smidigare att surfa, och scrolla i menyer med än t.ex. HTC Desire.

Vad tycker ni?

Last edited: 9 dec 2010
  2. worldwide

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Men finns det nåt google kan göra, som automatiskt koda in alla "skins", som sense och motoblur, in i nya versioner av android, eller göra så att det går mycket snabbare?

Bara kunniga som har kunskap i mobilers programvara vet att nexus one får automatiska uppdateringar. Man frågar svenssom så vet han inte ens vad android eller nexus one är, eller vilken android version han kör på.

3. drkrupp

drkrupp Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    103

MINA ENHETER

Det finns en Iphone 4: Iphone 4. Uppdateringar till Iphone 4 kommer till Iphone 4. Appar som är skriva för Iphone 4 kommer att fungera på Iphone 4.

Det finns många olika mobiler som kör Android 2.2. Men bara en referens; Nexus. Tycker man att det är tramsigt med så många olika mobiler och tillverkare, kan man låtsas som att de inte finns, och istället välja bland lika många som Iphone 4-väljarna valde mellan; en. Dvs Nexus.

4. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    218

MINA ENHETER

Skulle du hellre leva i en värld där en mjukvarulevarantör dikterar vilken version av OS som hårdvaruleverantörer skall leverera tillsammans med sin hårdvara? Hur många telefontillverkare tror du skulle vilja bygga android-telefoner i en sådan värld? Skulle du vilja förbinda dig att upphöra med produktionen av en äldre telefonmodell den dag det kommer en uppdatering av operativsystemet, alternativt spendera manmånader på att uppgradera OS i den telefon som du tillverkar när telefonen ändå säljer bra?

Om de nu ändå skulle tvinga fram några uppdateringar så vore det väl ändå mera logiskt om dessa uppdateringar i första hand tvingades fram till de telefoner som en gång sålts som google-telefoner av google själva? D v s just G1, och Nexus.

Till vilken nytta? Varför skapar inte ICA särskilda butiker bara för personer som bantar eller för personer som inte har bil?

Du hade många frågor, men "problemet" anger du i singular. Vilket problem?

m v h Henrik

5. worldwide

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Med problemet menade jag fragmentation

6. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

vet du vilka open handset alliance är?

7. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    218

MINA ENHETER

8. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Innan denna tråden slår i "sida 1" så kommer den ha urartat. Att folk inte lär sig.

9. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Antar att du tyvärr kan ha rätt.

Henca har många bra poänger så det är väl lite löjligt att dra alla igen.

När jag läser igenom wordwilds inlägg blir jag nästan lite mörkrädd. Alla dessa småproblem som i sin tur även är en del av det stora problemet som benämns här i tråden (fragmentationen) så låter det som om worldwilds idé, rätta mig om jag har fel - det kanske bara är en tanke. Är att helt enkelt ha diktaturer/monopol på allt. Det ska bara finnas ett företag som får göra en telefon då Google kan bestämma allt. I samma veva kan man titta på resten av samhället, då ser man ur löjligt argumentet egentligen är.

Ska regeringen enbart tillåta en bilmodell då den är säkrast? Inga ferrari då folk kanske oftare kör fort och skadar sig.

Bara en slags plagg ska tillåtas, då blir det ju lättare att klä sig och få saker att matcha.

Jag ser trots allt det ljusa i det hela. Fragmentationen går att lösa till viss del om man har mage att roota sin telefon och flasha in custom ROMS. Givetvis ska inte gemene man tvingas till att göra detta. Därför bör tillverkarna (alternativt Google) trots allt få en känga. Förhoppningsvis ser de själva att det är en nackdel att ha för låga versionsnummer och börjar minska på allt krimskrams i sitt egna UI så de kan få ut nya uppdateringar snabbare.
    Jag har svårt att se att företagen inte ser i liknande banor då de trots allt måste få telefoner sålda.

Jag tror att det finns många olika sätt att lösa problemet men att tvinga företagen till specifikationer så hårt som version m.m är inte hållbart för någon. Speciellt inte Google precis som henca skrev.