Jag vet inte om du förstod fel eller ej

När jag diskuterade sådant här om min SGS, så förstod jag det som (det kanske var jag som hade fel) att det var olika ROMs som släpptes i olika länder, och att om man flashade in "fel" så identifierade inte Kies mjukvaran på rätt sätt och ville inte uppdatera. Kanske har jag förstått helt fel, eller så gällde annat då eller den telefonen.
Jag har ändå för mig att folk frågade efter svensk eller nordisk mjukvara, och jag såg själv en lista (minns ej var, men där man kunde hämta olika Samsung original-ROMs) och då stod det olika landskoder (har för mig att sådant som XEE/NEE stod med).
Du får gärna reda ut begreppen för mig om detta, om jag missförstått. Är det alltså så att jag kan roota för att frysa appar, flasha (med eller utan root vad jag förstår) in ICS, sedan ta bort root och telefonen fungerar som om den fått ICS via Kies om ICS släppts då alltså?
Om jag unrootar när jag frusit appar, så måste jag "tina upp dem" igen först eller släpper frysningen av sig själv när man unrootar?
Dumma frågor kanske, och kanske inte behövs just nu, men alltid bra att spela hela filmen så att säga, innan man gör något som man ångrar. Om ICS kommer vilken dag som helst, så kan jag ju alltid invänta det och se vad som händer.
Testar i alla fall nu att inaktivera GO launcher. Googlat en stund, och vissa upplever tydligen dränage av den. Jag gjorde det inte på SGS.
P.S. om något någon skrev förut: Android OS ligger såklart högre när man låter luren vila, men inte på 90 % som min gör. På min SGS kan Android system ligga lite högt när luren vilar, men varken system eller OS ligger någonsin högre än 17 %, inte ens när processer och services snodde strömmen kvickt.
Click to expand...