Problem: Android OS 70 %

Diskussion i 'Galaxy Note - Allmänt' startad av Nummerskivan, 6 jun 2012.

1. Nummerskivan

Nummerskivan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Får göra en egen tråd tror jag.

Min Note verkar dra en del ström, och när jag kollar batteristatistik så står den på 70 %, men har gått ned till 38 % om jag använder telefonen väldigt mycket så att displayen går om...

Jag har fabriksåterställt flera gånger, men det är likadant hela tiden. Med eller utan mina inlagda appar.

För att den ska dra lite mindre ström, så måste jag vid uppstart alltid gå in och stänga av DRM, Social hubs tre(!!!) processer m.m. m.m. m.m. i programhanteraren. Samma jobbiga omständliga procedur som med min gamla SGS, något som jag trodde att jag skulle slippa med marknadens bästa telefon vad gäller batteritid (förutom S III som verkar vara ännu bättre).

En gång klickade jag på VPN i trådlöst i inställningarna. Jag valde inget, bara kikade vad det var. Det resulterade i att VPN-processer började dra ström i en faslig fart. Otroligt märklig funktion - att klicka på en rubrik i inställningar, inte välja något, och så blir det så. Jag testade flera gånger (för att jag tyckte att det var märkligt och för att kolla att jag verkligen inte hade valt något), och samma sak varje gång.

Sedan har telefonen stängt av sig helt en gång och startat om sig flera gånger. När den stängde av sig, blev det lite panik då jag litade på påminnelser som skulle tuta. Trodde den laddat ur helt då, men den hade gått från 100 % till 30 på två timmar i vila, sedan stängt sig. (Hade det där VPN som drog då.)

Jag fattar inte vad problemet är. Jag har bytt till denna från SGS bl.a. för att den ska ha så fin batteritid. Så jag är ganska missnöjd med att få typ exakt samma elände med den här. Kan det vara ett problem som försvinner med ICS? Jag tror att jag säljer den igen så fort jag får beställda tillbehör och vet att jag med gott samvete kan sälja den.

Om jag lämnar in den på garanti, misstänker jag att de bara formaterar om och lämnar tillbaka, eller kan det bli så att man lämnar in om och om igen, och sedan får en annan mobil eller något liknande? Just det problem jag har, har jag ju läst om så otroligt många gånger att folk lämnar in och får tillbaka en telefon med samma problem, fast fabriksåterställd (så att det enda man fick, var en massa jobb med återställande av viktiga appar).

2. janhol

janhol Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    60

MINA ENHETER

Att Noten hänger sig (man tror att den stängt av sig) och att det bara går att få igång den igen genom att hålla inne power knappen en bra stund hände mig minst 2 - 3 gånger per vecka förut.
    Det är om jag förstått rätt en känd bugg....
    Sedan jag gick över till ICS (har flashat) har det inte hänt en endaste gång att Noten hängt sig.

Min batteritid numera är toppen..... var inte alls lika bra med GB.

3. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Då hoppas jag verkligen på det bästa då när ICS kommer.

Men att Android OS står på 70 % i batteriförbrukningen då? Har du/ni det så, och vad har ni gjort (mer än flashat ICS)?

4. moparlinke

moparlinke Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    642

MINA ENHETER

Ligger telefonen istort sett oanvänd så kommer os att ha högre procent, det ska vara så.
    Har telefonen dragit några procent av batteriet så står os för stor del.

Men använder du telefonen som den ska användas med minst 3,5 timmas surfning så ska os inte ligga på så många procent.

Däremot är nått galet om os står för stor del även om du använder telefonen mycket.

Lösningen på att program startar fast du inte vill är helt enkelt att roota och frysa allt du inte vill ska
    Starta..

Kolla även att telefonen typ bara är på när skärmen är det så det inte är massor som hela tiden "väcker" telefonen

5. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Ibland är den vaken bara när jag förstår att den uppdaterat något (typ väder), men vissa gånger, när den dragit ännu mer, är den vaken alldeles för mycket för att förklaras av mina inställningar. Ibland drar telefonen 20 % ibland 0 % på flera timmars vila. Ändå stänger jag ned samma appar. Vissa startar ibland igen, ibland inte.

Idag drog den 20 % under förmiddagens vila (tre timmar), sedan 2 % i högsta ljus under 15 minuters surfande. Jag blir inte klok på det.

Android OS ligger på 90 % om jag inte använder telefonen, och om jag använder telefonen RIKTIGT hårt, så kan Android OS gå ned till att ligga på samma nivå som skärmen (om jag t.ex. surfat runt med skärmen inte på lägsta ljus för då "vinner" Android OS igen).

Är det någon idé att lämna in den? Och, är det normalt att de är så här?

6. moparlinke

Mottagna gillanden:
    642

MINA ENHETER

Provat att fabriksåterställa den och sen köra nåndag utan att installera nått program?
    Ta sen ett år gången.

Helt klart låter de som att nått ligger å drar ström i onödan.

Finns program du kan ta hem för att se precis vad som är igång.

Sen skulle jag roota och använda ett gratisprogram för att frysa allt du inte vill ska Starta.
    Eller så väntar du till ICS kommer.

Testa stänga av wlan.
    Vissa har problem med dlink router.
    Tror inte att de är det men värt å testa.

Testa även slå av all sync

Last edited: 6 jun 2012
  7. baxee

baxee Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    108

MINA ENHETER

Förstår inte, vänta med ics? Det finns ju redan att göra manuellt.

8. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Jepp, har som sagt fabriksåterställt och testat två gånger nu. Samma resultat. Ingen som helst skillnad mot när jag installerat mina egna appar.

WLAN är avstängt. Har den ökända DLINK DIR 655... Kommer inte att köpa ny förrän den är kass, men jag klarar mig med att ha på wifi när laddaren är i, så det gör inte så mycket, bara man kommer ihåg att stänga ned wifi...

Om jag rootar och fryser allt jag inte vill ha, kommer jag att kunna starta dessa appar om jag vill då? Jag tänker om jag vill använda social hub, och jag tänker också på den dagen jag faktikst behöver strömtjuven DRM (den drar ju supermycket energi vad det verkar, måste alltid stänga, både på Noten och SGS:en annars ligger den i topp ihop med FB-appen och drar ström).

FB måste alltid stängas manuellt efter användning, annars drar den ström. Jag trodde det var ett SGS-problem, men det verkar vara här också. Trodde Android liksom var gjort för att appar skulle ligga i DVALA i bakgrunden, inte snurra så mycket de kan för att sno ström. Jag upplever att INGET ligger i dvala utan att allt, även Androids och Samsungs appar måste stängas ned manuellt via "alla program" (task killers fungerar inte, apparna stängs ju inte på riktigt via sådana - stängs de via "alla program" så startar de inte igen direkt).

Det jag har emot att roota och flasha o.s.v. är att jag sedan kanske inte har tid eller energi att manuellt uppgradera, utan blir sittandes med något som kanske inte fungerar, för att jag inte har energi och ork att sätta mig in i hur jag får bort det om det strular, återställer för att kunna uppgradera via Kies o.s.v. Det var likadant med min SGS, orkade aldrig sätta mig in i det tillräckligt (och vara säker på att jag orkade sedan om en uppgradering kom i Kies - t.ex. den utlovade som aldrig kom).

Ständiga newbie-frågan: går det att uppgradea via Kies om man rootar? Och går det om man har flashat in ICS nu, oavsett root? Har nog hört svaren, men glömt.

Och som jag skrev (eller glömde att skriva) så kanske jag säljer denna. Jag har köpt en wallet med finfin plats för kort och sedlar m.m. ny baksida att "slita på för att spara originalet", flera medföljande skärmskydd och en übertunn soft case (0,2 mm dubbelvikt enligt säljaren, men jag tror mer på 0,2 enkel - i bästa fall... då 0,5 anses "super slim"). Jag fick telefonen superbilligt (auktion som gick ut fel tid på dagen, fel dag, och en dag med så bra väder att ingen satt inne) så jag lär få igen pengarna och lite till. Tillbehören köpte jag också superduperbilligt, de kostar 5 ggr så mycket på Tradera. Så jag inväntar tillbehören, testar luren under tiden, hoppas att ICS kommer strax, och sedan sälja eller behålla om jag vant mig och löst problemen.

9. moparlinke

Mottagna gillanden:
    642

MINA ENHETER

10. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Jag googlade lite. På XDA var det några som trodde att wifi sharing (och wifi delning, jag har en av varje igång) kunde vara boven. Har jag också misstänkt, men de går inte att stänga av utan startar direkt igen (såklart har jag kollat inställningar så att jag verkligen inte delar på något sätt). Något måste ju starta detta så att jag kan fixa det. Alla har ju inte batteridränage så här. Någon på XDAs forum misstänkte också Social hub som alltid går igång dubbelt. Och jag ser att Accuweather alltid går igång utan att jag vet varför.

De (på XDA) beskrev exakt samma konstiga oförutsägbarhet också. Som en eftermiddag drar min Note 2 % i viloläge, men nu hade den varit vaken titt som sätt och dragit 50 % på några timmar. Jag har då inte gjort något annorlunda än vanligt. Det jag gjorde innan den började dra mycket ström idag, var att kolla Tradera på webbläsaren, sedan backa mig ur webbläsaren. (Webbläsaren har "tillåt plats" eller vad det kallas, avklickat, tar alltid bort allt sådant - har ju haft SGS ^_^)

Jag har även stängt av att den kan ta reda på min plats. Både GPS och via nätverk är avstängt.

Känns snöpligt och frustrerande att gå från batteriknäpp SGS och tro att nu är batteriproblemen över, och hamna i det här. Jag märker ju att när den inte håller på och konstrar, så drar den bara 1/3 eller liknande av vad SGS:en gör. Så den har ju helt klart potential. Men många fler processer och appar som går igång än SGS:en. Accuweather är också alltid igång. Varför? TWLauncher är helt tömd på alla widgetar och genvägar, och sedan avstängt. Jag har GO.

11. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Och så den dumma frågan (eller två) som jag glömt svaret på:
    1. Kan man uppdatera via Kies om man rootat?
    2. Kan man uppdatera via Kies om man flashar in ICS nu, och vill ha senare varianter av ICS senare?

12. moparlinke

Mottagna gillanden:
    642

MINA ENHETER

Du måste frysa eller avinstallera.
    Bäst privat frysa först.

Själv just rensat min sgs2 på all skit :-)

Enklast om du lär dig flasha. Får du alltid nyaste rom, slipper vänta 100 år på att din operatör släppt en version.. Och du slipper används sämsta programet i världen, kies

13. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Ja, det är ju en idé jag borde fundera mer på. Men är det lätt att återställa helt om man vill sälja? Och jag kanske säljer rätt snart också. Då ska ju original svensk ROM i, samt att den väl ska unrootas. Vet inte om det är svårt.

Och dessutom har jag glömt hur man flashar, men just original Samsung-ROMs ska väl vara enklare än andra där man ska välja och ställa in en massa själv?

14. baxee

baxee Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    108

MINA ENHETER

I Odin, finns x antal guider på google och även här.
    Om det är custom roms du menar gör du det i cwm-recovery, dock inte med vanliga ICS Kernel installerad, flasha abyss kernel innan du gör något i recovery.

"Då ska ju original svensk ROM i" ?
    Du har precis likadan rom som dom i tyskland har t.ex?
    Bara att dom släpper den där snabbare än vad dom gör i Sverige.
    Du kommer fortfarande kunna ha Svenska etc.
    Det ända du behöver göra om dem vill ha det original som du säljer till är att ta bort root på telefonen.

Förstog jag fel, rätta mig.

15. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Jag vet inte om du förstod fel eller ej :D När jag diskuterade sådant här om min SGS, så förstod jag det som (det kanske var jag som hade fel) att det var olika ROMs som släpptes i olika länder, och att om man flashade in "fel" så identifierade inte Kies mjukvaran på rätt sätt och ville inte uppdatera. Kanske har jag förstått helt fel, eller så gällde annat då eller den telefonen.

Jag har ändå för mig att folk frågade efter svensk eller nordisk mjukvara, och jag såg själv en lista (minns ej var, men där man kunde hämta olika Samsung original-ROMs) och då stod det olika landskoder (har för mig att sådant som XEE/NEE stod med).

Du får gärna reda ut begreppen för mig om detta, om jag missförstått. Är det alltså så att jag kan roota för att frysa appar, flasha (med eller utan root vad jag förstår) in ICS, sedan ta bort root och telefonen fungerar som om den fått ICS via Kies om ICS släppts då alltså?

Om jag unrootar när jag frusit appar, så måste jag "tina upp dem" igen först eller släpper frysningen av sig själv när man unrootar?

Dumma frågor kanske, och kanske inte behövs just nu, men alltid bra att spela hela filmen så att säga, innan man gör något som man ångrar. Om ICS kommer vilken dag som helst, så kan jag ju alltid invänta det och se vad som händer.

Testar i alla fall nu att inaktivera GO launcher. Googlat en stund, och vissa upplever tydligen dränage av den. Jag gjorde det inte på SGS.

P.S. om något någon skrev förut: Android OS ligger såklart högre när man låter luren vila, men inte på 90 % som min gör. På min SGS kan Android system ligga lite högt när luren vilar, men varken system eller OS ligger någonsin högre än 17 %, inte ens när processer och services snodde strömmen kvickt.

16. baxee

baxee Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    108

MINA ENHETER

Olika CSC men samma roms (Tror jag)

Nej, android OS borde inte ligga sådär högt. 5% ligger det för mig just nu, och jag laddade förr förra natten.

Jag är inte helt säker men jag tror du måste tina upp dem, ja.

17. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Har bara TW Launcher nu, och Android OS har sjunkit till 20 %. Det gamla verkar hänga kvar trots omstarter och laddning (den visar från en tidpunkt innan jag tog bort GO). Få se om det löser sig. Den verkar tack och lov dra mer ström när jag använder den nu, än tvärtom. Men tja, jag hurrar inte än, är van vid att man bara tror att saker ordnat sig för att det tillfälligt såg bra ut.

Vad är CSC?

Jag kollade på det program som det länkades till, och det hade bara en svensk recension, där det stod att den inte tinade programmen som den skulle XD

Men eftersom jag ändå tror att jag säljer och köper en S III, så väntar jag nog in Kies ICS ändå och slipper eventuella överraskningar. Däremot, om jag får problem med den lur jag behåller, så får jag väl lära mig det där med rootande och flashande.

18. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Uppdatering: Android OS 80 %... Troligen såg det bättre ut en stund där för att jag använde telefonen rätt hårt.

Fasen vad tröttsamt sådant här är. Och det verkar vara något som finns bland systemets egna processer eller appar. Jag har laddat ned smart panel (om jag minns rätt namn nu, något med smart i alla fall) och har inte hittat några konstigheter alls. Irriterande..!

19. Ekofasc

Ekofasc Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Du borde göra en fabriksåterställning och se hurr hög procenten är innan du installerar något eller gör något annat med telefonen. Är allt ok installerar du dina appar en i taget.

20. snajk

snajk Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Han har ju gjort det redan.

Jag hade bytt den, så ska den inte vara och du har gjort allt som rimligtvis kan krävas av dig (och mer därtill).