Diskussion: Android OS buggen

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av ducken, 25 aug 2011.

1. ducken

ducken Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Denna Android OS buggen som så många lider av, vad är det egentligen som gör det så svårt att lösa det problemet???

Tycker det är så märkligt att vissa verkar ha den och andra inte. Hur som gör ju denna att batteriet dras ur lite fortare än vad det kanske borde.

Har en kompis som har en Nexus S och A OS ligger aldrig över 10% på hans telefon, oavsett användning.

Vad är problemet egentligen? Ställer frågan för att jag egentligen inte vet, men samtidigt varför man inte hittar en lösning på detta?

Jag menar, vi kan flyga till månen men inte lösa en A OS bugg:P

2. Klashosh

Klashosh Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

Är den inte löst i senare programvara? Det trodde jag iaf. Klart att vi annars kan lösa A-OS buggen så småningom. Det tog ju faktiskt ett tag innan vi flög till månen också ;)

3. ducken

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Hmm senare programvara, vilken skulle det vara? Är det stock du pratar om?

Borde inte A OS hålla sig i bakgrunden i alla roms och inte vara så framträdande %-mässigt?

Mmm tog ju ett tag, men ändå 42 år sedan :)

4. coolermaster99

coolermaster99 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    97

MINA ENHETER

min ligger alltid på 1?0-40% 7h batteritid normalt användande. har jag buggen då? har iofs lärt mig ldva me problemet iom 2 batterier.

5. Klashosh

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

Jag har nyss köpt min GS2 så jag vet inte om den har fått någon ny programvara som fixat detta. Jag vet att med vanliga sgs så försvinner aos-buggen i samband med att man flashar in nyare programvara. För en del har det också löst sig när de formaterat om det interna minneskortet (till sgs).

6. ducken

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Men hur vet man att den är löst då? Hur kan man se det?

Borde A OS buggen ligga under 10% vid normalt användande eller vad är normalt lixom?

7. Klashosh

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

Nja beror ju på. Själva buggen är ju att android os drar mycket batteri. Alltså om batteriet snabbt tar slut trots att du knappt använt den och android os ligger högt över de andra värdena så har du nog buggen. Just nu så ligger android os som nummer 2 på min lista med 20% men batteriet har inte förbrukats snabbt så därför har det alltså inte buggat.

Med andra ord: batteriet tar slut toksnabbt utan användning av telefonen + android os som förbrukat mest batteri = troligt att du har drabbats av android os buggen.

8. malm

malm Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag har garanterat buggen, batteriet räcker aldrig en hel dag och android os ligger alltid i topp fast jag använder telefonen en del. En kompis köpte en likadan telefon och hans batteri räcker typ 3 dagar...

9. ducken

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Har ni jämfört telefonerna något? Ligger det samma Firmware i t.ex.?

10. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Ni kan inte titta på procent när ni kollar på hur mycket ström saker förbrukar.
    Har ni inte igång skärmen alls och inte startar någon app, då SKA AOS ligga på så gott som 100%. Vad annars skulle dra batteri? Det är ju bara en relativ siffra!

Det är minuter AOS varit igång - tiden ni använt telefonen i förhållande till hur längt ni haft luren igång.

Jag lyckades få telefonen att bugga så att AOS var igång 50 min per timme utan att jag använde telefonen. Ligger den på 5 min per timme är det ingen bugg. Och appar använder tjänster ur AOS så det kan nog snarare vara redovisningen som brister än själva AOS.. Har ni ingen synk, ingen datatraffik etc igång så ska ju förbrukningen sänkas.

Jag klickar på grafen och tittar på när telefonen har varit vaken jämfört med när skärmen varit tänd. Man ser då korta streck där den gått igång och synkat men ibland också längre perioder då den varit igång. Nånting knasigt hade jag med luren (bland annat BLN) som gjorde att jag hade väldigt många långa perioder. De behöver ju inte va dåligt (typ spotifyt sync) men telefonen bör inte vara vaken hela tiden..

11. willpower

willpower Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    50

MINA ENHETER

Håller med Ziq. Procentsatsen säger INGENTING om den beryktade androidbuggen.

Hela telefonen drar 100% av sin "nuvarande strömförbrukning" hela tiden. Ibland är denna strömförbrukning hög, ibland lägre. Om android-OS drar 90% för tillfället, så betyder det att andra mjukvaror inte konsumerar så mycket ström. Om android-OS drar 10%, så betyder det att de andra mjukvarorna för tillfället drar mer. Siffran säger ingenting hur mycket kräm som dras ur batteriet.

Det är väl ingen som blir gladare av att se att android-OS sjunker från 40% av total strömåtgång till endast 2% av totalen, orsakat av att Facebook just börjat synca i 3G+ fart samtidigt som ett MMS skickas till kompisen?

12. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

AOS buggen finns i 2.3.3, vissa drabbas av den vissa inte. I 2.3.4 är det åtgärdat.

Har man buggen, så suger det ur batteriet väldigt fort även om man inte rör luren. Tex. om luren drar slut på batteriet över natten = bugg

Det märks när man har den så att säga.

13. coolermaster99

coolermaster99 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    97

MINA ENHETER

kan man få 2.3.4 utan root?

14. wick3d

wick3d Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Borde komma snart tycker jag.

15. willpower

willpower Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    50

MINA ENHETER

Den ryktas ju vara på gång när som helst... *otålig*

16. malm

malm Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Men man borde ju kunna konstatera att om man leker en hel del med telefonen så ska ju skärmen vara den största tjuven inte aos, idag så har batteriet hållt ganska bra sen jag tog ur batteriet en sväng, men nu såg jag att grafen börjat störtdyka och android os börjat samla %.

17. jasifil

jasifil Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    161
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S25 Ultra
    Den buggen som officiellt blivit erkänd drabbar väl bara dubbelkärniga modeller?

18. Klashosh

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

Erkänd eller inte så finns den till sgs ;-)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

19. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Som sagt, det kan nog snarare vara ett redovisningsfel i många fall.. Tycker de flesta appar inte brukar finnas med, så de inkluderas väl under AOS..

20. hermaniii

hermaniii Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Håller med att räkna minuter i AOS eller ännu bättre kolla hur mycket telefonen drar i idle är mer intressant.
    Över 1% per timme i idle är inte bra.

Skulle jag gissa så skulle jag säga att det är någon bugg med "push" funktionen.

Egna erfarenheter
    Om man stänger av wifi och mobildata då försvann problemet.
    Det var ett större problem med wifi(10%/h) på än mobildata(5%/h).

Lösning på problemet för orkar inte hålla koll på om jag har saker på eller inte är att installera Juicedefender plus.

Det som verkar hända att efter 5min av idle så går 2 systemprocessorer berserk utan anledning?

Ja hoppas 2.3.4 kommer väldigt snart har försökt hålla mig från att flasha in det men skulle nog gjort det om jag vetat att det tog så lång tid.