Android OS i 7500 drar för mycket batteri.

Diskussion i 'Samsung' startad av Håkan G, 15 nov 2011.

1. Håkan G

Håkan G Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har problem med att Android OS ligger på tok för högt. Det gjorde inte det i början, sen kom problemet. Då tog jag bort en app som jag trodde va boven och det blev normalt. Men nu är problemet tillbaka och jag vet inte hur jag ska få reda på vad det är. Jag har tagit bort vissa appar och bockat av uppdateringsfrekvensen i appar och i Inställningar.
    Då detta uppenabarligen inte fungerar undrar jag hur jag ska få reda på exakt vad det är som drar. Att det är Android OS, det ser jag ju, men VAD i Android OS är det som drar??? Hur kan jag få reda på det?
    Jag har provat de trick som jag läst om, tex omstart. Och hur tar man reda på vilket program som är vaket när skärmen är släkt?
    Den är ej rootad.

Jag har installerat Betterbatterysaver och fått fram dessa uppgifter som finns i dumparna. Problemet är att jag inte riktigt förstår vad själva felet är, har exakt samma inställningar som i nallen. Och där ligger Android OS stadigt på max 1-5%. Aldrig mer. Finns nån som verkligen kan förklara och framför allt hjälpa mig. Som det är nu tappar den 5% i timmen. Förr vad det ca 1%. Kan givetvis återkoppla med fler uppgifter om det kan hjälpas.

Mvh

Bifogade filer:

2. D-Droid

D-Droid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Jag har aldrig använt Battery Saver och kan tyvärr inte hjälpa till med den delen.

Precis som du säger så är ett vanligt problem att någon app ligger vaken trots att skärmen är släckt. Ofta kan man identifiera en sådan app med en program som heter "Spare Parts". I Spare Parts så kan man titta på något som på engelska heter "Partial Wake", där kan man se vilka program som håller plattan vaken genom att implementera ett "wake lock". Program som har höga tider på sitt wake lock håller plattan vaken onödigt mycket.

Ett annat problem man kan stöta på är WiFi inställningarna. WiFi moduler drar oerhört mycket ström och i telefonerna så stängs de av automatiskt tillsammans med skärmen som standard. Om man ställer "WiFi sleep policy" till "When the screen turns off" så kan man spara mycket batteri jämfört med om WiFi aldrig stängs av. WiFi scannern var ju även en av de som låg högt upp på dina listor.

För min egen del så stänger jag även av GPS när jag inte använder den.

3. Andreas527

Andreas527 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    170

MINA ENHETER

Ställ in så den stänger av wifi då skärmen släcks. Och stäng av gps då du inte behöver den. Ser ingen vits med att ha den igång om man inte navigerar. Din position hittas och är rätt exakt bara genom att den plockar din position genom antingen wifi eller gsm/3G.

Hur ser det ut under- inställningar - om tablet - batterianvändning.

Last edited: 16 nov 2011
  4. Håkan G

Håkan G Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag kan ev ha funnit orsaken till dräneringen av batteriet via Andriod OS.
    När jag ladat klar plattan via dockan lät jag den sitta kvar samt jag ställde den där varje gång jag inte använde den istället för att lägga den på bordet tex.
    Fick en ide helt plötsligt att ta bort den och låte den ligga löst på bordet istället för i dockan...

Och nu ligger Android OS på 6% istället för 60%...
    Problemet låg visst i docka. Konstigt...
    Ska testa och se om det blir samma resultat nästa gång, isåfall vet jag vad det är och kan hantera det. Undrar dock om det är fel på dockan eller användarrelaterat...

5. D-Droid

D-Droid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Om den sitter i dockan så kan man ju tänka sig att plattan då är igång och kommunicerar med dockan och därför ger den högt utslag på Android OS då.