Android på iphone

Discussion in 'Allmänt' started by Dennis, Nov 10, 2009.

1. Dennis

Dennis Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Bara rent allmänt tror ni det går?

2. stga77

stga77 Youth Droid Medlem

Telefon:
    Google Nexus 5X

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Nexus 5X
    Info:
    Nova Launcher Prime
    öhh...........nej

3. Roughack

Roughack Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Ser inga direkt problem som skulle göra det omöjligt.
    Dock torde det ta sin tid att göra drivrutiner till hårdvaran, men har man det och byggt en kernel som bootar ska det inte vara några problem. Dock faller det nog på något så simpelt som att den har för få fysiska knappar.

Vilket som, så kommer det ta tid då jag misstänker att apple inte direkt skulle ge ut några detaljerade specar på hårdvaran.

Dock ser jag inte direkt poängen då hårdvaran i en iphone inte är bättre än i de nya androidlurarna.

4. juukas

juukas Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Ett projekt startades för ungefär ett år sedan (jag följde det som en hök). Målet var att boota linux, med fullt fungerande drivrutiner, och en användarmiljö (t.ex. Android).

Projektet började lovande, Planetbeing, som är med i iPhone dev-team (dom som gör alla jailbreaks), lyckades boota linux på iphone, utan drivrutiner då. Projektet var lovande, dom var på god väg och hade en wiki-sida med en massa intressant information ang. projektet. Dom hade till och med en roadmap ;).

Dock - dog projektet. Jag har inte sett någon uppdatering på deras blogg på minst ett halvår... Väldigt tråkigt. Det hade ju varit grymt med iPhones grymma hårdvara och sexiga design, men icke! Men vem vet, någon kanske tar upp projektet någon gång i framtiden? Vi får hoppas!

Edit: http://linuxoniphone.blogspot.com/

5. pacman

pacman Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Vad är det för grymt med deras HW? Vad jag vet är den likvärdig med motsvarande Android-telefoner idag. 3GS är ju tom sämre än en Droid eller Rachael...

Vad de däremot lyckats bra med är att få grafiken att flyta på bra. Men det handlar inte så mycket om HW...

6. juukas

MINA ENHETER

nej det kanske är sant, jag ursäktar mig. du har nog rätt där, men har droid/x10 samma egenskaper när den kommer till grafiken? opengl eller vad den nu heter. iphones spel är ju grymt snygga.

7. Thiesen

Thiesen Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Grejen är den att Apple använder GPU'n på ett helt annat sätt än vad som görs under Android. Google har valt att använda framebuffern till allt (UI, spel) vilket innebär att det går ryckigt.

8. juukas

MINA ENHETER

så med det menas att iphone alltid kommer att kunna köra grafikmässigt snyggare spel? varför har android valt att använda framebuffern till både UI och spel, är det pga. multitasking och widgets mm?

tråkigt nu när man hör att n64 håller på att bli portat till nya iphone; det är ju liksom min våta dröm att ha på min mobil...

9. echt

echt Adult Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Haha posta i fel tråd ^^

Jaja får väl posta här med, tror spel e möjligt i Android, problematiken ligger i att det inte är optimerat nog bara, tekniskt sett ska t.ex. Magic och Hero klara ganska "tunga spel" för att vara mobila enheter.
    4Mpoly/sec
    133M textured pixel fill rate/sec

Detta är iof bara ungefär 60% av Iphone 3GS (från gissad hårdvara, Apple håller ju deras grejer lite hemliga) men spel mässigt ska det klara spel någonstans runt PlayStation 1 och lite mer utseende mässigt utan större problem iaf och på det ska till att det är OpenGL och mer streamlineat än PS1 och MYCKET mer RAM m.m.

För ett ganska bra exempel, kolla
    http://www.youtube.com/watch?v=KRSVrkzDyuA <<-- Wipeout på PS1
    och
    https://swedroid.se/speed-forge-3d-berikar-android#more-5994 <<-- Speed forge

Grafiken är renare, högre upplösning m.m. och flyter bra även om kontrollerna lämnar något att önska ;P men med bra kontroll på koden är det mer än möjligt att skapa något både snyggt och bra, ärligt talat tror jag med lite kreativitet att du kan pressa ut ganska mycket, största problemet nu är att hitta alla sätt som gör det bättre, sitter själv och jobbar på det med olika trix.

Edit:
    N64 till Android blir tungt, tekniskt sett tror jag det är "möjligt" men du har vissa hinder av saker som slöar ner systemet, delvis det att de kör Java t.ex. samt att optimeringen är bristande och en N64 Emulator kräver ganska hård optimering.
    Men även grafik i N64 klassen borde vara möjligt för spel på android, troligen mer däråt man kan sikta än PS1 kanske, spel som Zelda eller Mario 64, dock kräver ju sådana spel ganska mycket utveckling och du kan ju kanske inte göra det lika enormt stort för ingen vill ladda hem ~50MB från Market kanske men iaf borde det vara möjligt om man tittar hårdvarumässigt.

Edit2:
    OnTopic - Android på Iphone blir svårt när Apple inte släpper vilken hårdvara de faktiskt använder så de får gissa sig fram när de ska göra drivrutiner vilket troligen inte är det roligaste ;P

Last edited: Nov 11, 2009
  10. juukas

MINA ENHETER

okej då förstår jag lite mer. men varför ser vi inte fler 'snygga' android spel? är det för att våra developers inte har kommit lika långt, som på iphone, i konsten att optimera? kul att du själv jobbar på att hitta olika sätt att optimera! :)

är Java alltså sämre än iPhones c++, när det kommer till spelmakande och isf varför?

11. echt

echt Adult Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Optimeringar både hos spel-tillverkare och hos t.ex. HTC och en del i Android själv och det är precis som du säger, Android har nyligen släppt 2.0 och gjort några stora steg på 3D fronten i 1.5 men det tar tid att optimera medan Iphone funnits ett bra tag, sedan har Android en sak som är både en för och nackdel, de har flera olika telefoner som måste fungera, det betyder mer utvecklare från olika håll men oxå att det ofta tar längre tid att få något att fungera på alla olika telefoner på samma sätt, t.ex. Hero och Magic e väldigt lika i Hårdvara men ändå funkar inte alla grejer exakt likadant på dem när du drar hem dem från Market även om det inte är så vanligt så förekommer det faktiskt.
    Iphone finns bara "en sort" och fördelen med det är att hittar du något smart sätt så fungerar det på alla Iphones, det gör oxå att Iphone kan köra C/C++ istället för Java, Android kör faktiskt C/C++ oxå men med ett lager Java ovanpå.

Java fungerar så att det emulerar en dator ovanpå systemet som kör det, Android då kör Linux och mellan Linux och din kod ligger en JVM (Java Virtual Machine), fördelen med detta är att så länge du har en JVM för ditt system så vet du att den kan hantera Java kod likadant som alla andra system med en JVM och därmed är det väldigt lätt att byta hårdvara men ha kvar alla program även om den nya hårdvaran skulle börja köra t.ex. Windows under Android.
    Nackdelen med detta är att det kostar lite kraft av systemet att låtsas vara en dator i en dator så att säga, man kan grovt räkna med ungefär 10% förlust, det finns dock en NDK (Native Development Kit) för Android som är C/C++ men iom att huvudsystemet är Java måste du iaf ha en litel koppling mellan dem men det kan bli lite bättre presanda för spel iom att man minskar det som måste gå igenom JVM men då förlorar du garantin att ditt program fungerar på alla Android telefoner nu och i framtiden.

Ett lätt sätt att se det är att faktiskt se det i vanliga språk (istället för Java, C osv)

Tänk att du bara kan Svenska (Java), du vill prata med någon som bara pratar Madarin (Maskinkod), då måste du ha någon som pratar båda som sitter mellan och tolkar, det är ungefär vad JVM gör.

Sedan tänk att då Mandarin är Maskinkod (dvs ettor och nollor) men Kantonesiska (Kinas andra stora språk, nu är det inte helt sant men låtsas att de har exakt samma skriftspråk men olika talspråk) är (C/C++), Kantonesiska fungerar då inte att tala med någon som pratar Mandarin, men skriver du ner det (kompilerar) fattar den direkt för då skriver ni samma språk, du behöver inte översätta något och det går snabbt att skriva och läsa mellan er.

Ta sedan dig som stackars Svensk, du fattar noll av allt vad kinesiska är men din tolk fattar ju så du kan prata med dem, det tar bara lite tid för tolken att översätta, sedan har din tolk ett ess i ärmen, säg att ni sedan ska jobba med en tysk, kineserna är helt lost, fattar noll men din tolk pratar tyska oxå lika bra som Mandarin och vips, du kan lätt jobba med tysken i samma "hastighet" som du jobbade med Kineserna.

blev lite vimsigt där, men hoppas du förstod iaf ^^

12. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

MINA ENHETER

Tack echt! Mycket begriplig förklaring med språken som jämförelse. Det rätade ut mitt största frågetecken om Android.

Dock skulle jag gärna prova Android i min N95a men det jag hittade på nätet var urgammalt och verkade inte helt ok, och dessutom kanske pekskärm krävs?

13. Thiesen

Thiesen Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Spel är inte alls omöjligt under Android... Armadillo Roll och NeoCore finns ju... :-)

http://www.androlib.com/android.application.com-qualcomm-qx-dillo-jDxD.aspx
    http://www.androlib.com/android.application.com-qualcomm-qx-neocore-BwF.aspx

14. juukas

MINA ENHETER

tack echt, det fick mig att förstå. välformulerat!

15. roxer2b

roxer2b Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Lite sen kanske, men hur gör en framebuffer att det blir ryckigt?
    Framebuffers används generellt sett för att slippa det flimmer som uppstår då man renderar direkt till skärmen. Har android någon sodomerad sorts frambuffer?

16. roxer2b

roxer2b Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

En viktig poäng vad gäller VMs och maskinära kod. VMs har generellt sett också en möjlighet att optimera kod som körs mycket till just maskinkod för den specifika processorn. JIT tex.
    Samt att i större system (Vilket iofs de flesta mobilappar inte är) så har designen av appen mycket större påverkan än språkets inneboende prestanda, enligt min erfarenhet.

Bara lite mer kött på benen vad gäller den eviga stötestenen java vs c. ;) (och de andra)