Android som IP telefon 24/7, kommer det att funkera?

Discussion in 'Allmänt' started by Dabbi2000, Jul 29, 2010.

1. Dabbi2000

Dabbi2000 Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

hej,
    ska köpa min första Android och hade tänkt att den skulle ersätta helt hemtelefonen dvs. använda Skype för utlandssamtal och övrigt genom mobilen. Nu ser jag att Skype har överlämnat Android användare och att Skype-Skype samtal inte ens är gratis men det får då lösas med annan app i stället.

Men jag om det är realistiskt att ha en sån app i idle 24/7 mens den har WiFi uppkoppling (t.ex. hemma). Finns det några hinder för det, t.ex. att batteriet kommer att dräneras för snabbt?

Tacksam för råd!

2. Blomsternisse

Blomsternisse Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag kör sipdroid mot pbxes.org (som i sin tur kör mot bland annat phonzo) och det går alldeles utmärkt. Drar inte vidare mycket mer batteri än utan. Kanske förlorar ett par minuter batteritid på en laddning, men inte mycket mer än så.

Anledningen till att sipdroid inte drar så mycket är för att applikationen etablerar en tcp-uppkoppling/session mot pbxes.org som kan vara upp till 3600 sekunder innan den behöver återetablera uppkopplingen. Det innebär alltså att sipdroid endast behöver polla pbxes.org en gång i timmen, och eftersom sessionen redan är etablerad så kommer alla inkommande samtal att dyka upp direkt utan fördröjningar (precis som vanliga mobilsamtal).

3. Talisman

Talisman Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Utan fördröjning är väl iofs en överdrift.. eller har det blivit bättre?

4. Blomsternisse

Blomsternisse Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Syftade mest på fördröjningen innan samtalet kopplas fram till telefonen. Samtalsfördröjningen brukar ligga på 200 ms för min del genom 3g till pbxes.org -> phonzo. Lite långsammare än vanliga mobilsamtal, men det får man räkna med när pbxes.org-servern jag kör mot ligger i Tyskland.

5. Dabbi2000

Dabbi2000 Kid Droid Medlem

MINA ENHETER