Android Tablet Vs Äpplets Ipad

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av MathiasM, 5 okt 2010.

1. MathiasM

MathiasM Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    582
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 5T

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 5T
    ROM:
    100% Stock
    Varför väljer man att köpa en Ipad? Finns det någon som vet något som är bra med den?

När det nu är en massa Android Tablets som är på gång ut på marknaden?

2. dhanjel

dhanjel Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    280
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Av samma anledning man köper en iPhone, eller en Nokia telefon tex.
    Alla har olika smak och preferenser.

Apples mobile os är enklare och lättare att komma igång med, vilket passar vilka, medans android är mer komplext och har mer funktionalitet vilket passar vissa.

3. MathiasM

MathiasM Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    582
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 5T

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 5T
    ROM:
    100% Stock
    Men det är ju det att Ipad saknar så mycket.

Saknar ju USB, HDMI, SD-kortläsare - de är ju viktigt att ha tycker man ju om det ska vara intressant att kunna använda produkten fullt ut.

4. BenPool

BenPool Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3
    ROM:
    Windows 10 for Phone
    Platta:
    Asus S8.0
    Platta 2:
    Lg Gpad X & Nvidia Shield
    iPads riktigt stora fördel är ju att den faktiskt finns att få tag på :)

5. dhanjel

dhanjel Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    280
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Inte för att jag försvarar ipad, men alla är kanske inte ute efter en mediaspelare utan mer än läs/surf-platta och då behövs ju inte usb, hdmi och sd-kortläsare.

Dock ligger ju iPad väldigt högt i pris, men är även trevlig att använda och känns väldigt robust. Ska bli kul att testa Archos plattor när de dyker upp.

6. ef98dpa

ef98dpa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Jag lyfter denna tråd nu när många plattor släppts officiellt och flera av oss köpt och utvärderat.

Vad finns det som talar för Ipad eller för Android-plattor(generellt och specifikt)?

när jag kollat snabbt på Ipad verkar den ha otroligt bra flyt och en fin skärm, bra byggkvalitet och OS:et borde vara stabilt eftersom det funnits ett tag.

Androidplattornas fördelar är kopplade till öppenheten i systemet och möjligheten att anpassa som man vill samt att det finns standardutgångar för USB, HDMI, SD.

Hostar man dessutom upp pengar till en Galaxy Pad så får man en Androidplatta som det är bra flyt i och en kanonskärm.

Era åsikter?

7. D-Droid

D-Droid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Det är väl fortfarande så att iOS är bättre anpassat för plattor än nuvarande Android versioner. Androidplattorna är intressanta för oss som gillar att pilla med teknik, som inte har något emot att köra in en hackad version av market för att kunna köpa apps, eller roota för att kunna ställa in CPU hastigheten. Plattor som Advent Vega, (NotionInk's Adam) och Galaxy Tab har dock möjlighet att utmana iPad'n i form, funktion och användarvänlighet utan för mycket handpåläggning.

iOS är mycket mer användarvänligt för den icke-tekniskt insatte och därför väljer många att köpa iPhones och iPads medans Android fortfarande är lite kantigt. Potentialen i Android är dock mångdubbelt mycket större än i iOS eftersom användaren får mycket större valfrihet av hårdvara och mjukvaru-utseende, det är ju även det som gör att Android inte är lika användarvänligt för en oinsatt eftersom att val ofta gör saker svårare att använda. I iOS har man inga val, därför blir det lätt att använda.

Det ska bli mycket intressant att se hur Honeycomb kommer att förändra Android på plattorna. Eclair, Froyo och nu Gingerbread har ju gjort Android tillgänglig på mobiler för de icke-tekniskt insatta användarna och utklassar där i min mening iOS på iPhone även om hårdvarutillverkarna tyvärr snålar med hårdvaran ibland så att telefoner upplevs "sega".

Fram till att det börjar levereras plattor med Market förinstallerat och där mjukvaran flyter lika fint som det gör på de mer avancerade Android telefonerna så kommer den stora massan inte kunna ta till sig Android i någon större utsträckning men när väls dessa bitar faller på plats så kommer Android att ta över totalt...tror jag :P

Last edited: 15 dec 2010
  8. jmk

jmk Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag använder min iPad främst för att spela på, läsa tidningar och för slösurf (i sängen eller på toan hehe).
    Mina androidplattor är mest mediamaskiner. Tankar film/tv från ftp eller torrents direkt på plattorna, packar upp och spelar upp (även tyngre HD grejer).

Min iPad stannar mest hemma medan jag oftast tar med en 7" android om jag ska resa nånstans.

iPad är en makalös maskin men den klarar sig inte utan en dator medan vilken androidplatta som helst funkar ganska ok för sig själv om lägger lite tid på att konfigurera allt vilket är ganska mycket och kräver relativt stora förkunskaper.

9. mangeP

mangeP Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Varför klarar sig inte Ipad utan dator?

10. poopsikans

poopsikans Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Skulle tro att dom största fördelarna med iPad är skärmen (IPS) och batteritiden. Android plattor är annars lika enkla att använda för triviala grejer som surf, film o läsning för mkt billigare peng.

11. intland

intland Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Den stora fördelen är att iPad fungerar som den ska. Man kan tyvärr inte säga samma sak om Android för plattor.

Jag har skrivit om det i en annan tråd om Toshiba Folio 100: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=22089&page=11

Det är kul att försöka hitta alternativ. Men det går liksom inte när man har brist på tid. Det kostar mer i slutändan att köpa en produkt som inte fungerar som den ska. Orkar man med den onödiga stressen?

Inte ens Galaxy Tab är lika smidig. Om det handlar om pengarna kan man väl vänta och spara ihop till en iPad.

12. my05

my05 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Det beror nog lite på att Ipad i mångt och mycket bygger på att där finns något "mer" som hjälper till ibland, t.ex realtidskonverterar media om du vill kolla film t.ex (via deras air-xxxxx eller en Mac). Har man sedan tidigare en del Applehårdvara och alltså är en del av deras ekosystem så är nog inte Ipad helt oäven. Sitter man däremot med enbart deras platta så är den till vissa delar ganska begränsad.

M v h

Danne (som utöver Androider även äger Mac Mini)

13. ChipZ

ChipZ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Jag tycker ju inte att iPad har ett speciellt högt pris jämfört med Galaxy Tab...

14. Ircfox

Ircfox Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    är sugen att he bort min bärbara och istället inhandla en ipad eller android tablet, ska använda till att surfa lite msn och sånt, vad är bäst att inhanda lågon som haft både och ?

15. Zentric

Zentric Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

ipad är en väldigt bra maskin. Främst för den polerade mjukvaran. Den fina skärmen som är både stor och bra. Den har IPS teknik och kapicativ MT touch. Men i ditt fall skulle jag nog vänta tills slutet av Jan för det kommer många plattor som är mer datorlika. Alla de stora tillverkarna är på gång med produkter. Asus, Acer osv. En sådan platta blir i samma prisklass som en ipad men får mer möjligheter. Tex att kunna ansluta ett USB tangentbord osv är inte så dumt.

16. lokomotiv

lokomotiv Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

ipad vs android

Jag ser väl en fördel med apples produkter och det är integrationen mellan telefonen och paddan. Tex, en kollega visade mig ett spel som han spelade på telefonen och sedan enkelt flyttade över till paddan och fortsatte. Sådant imponerar på mig.
    Nu är det ju mycket möjligt att det kommer att fungera så på android plattformen också... men jag har inte sett den integrationen ännu...

Men android är som helhet bättre.