Android-telefon med bra batteritid

Diskussion i 'Allmänt' startad av GTT, 25 feb 2010.

1. GTT

GTT Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det är så att jag är riktigt sugen på att skaffa en androidlur. Problemet är bara att batteritiden är extremt viktig. Så då undrar jag, vilka androidtelefoner har bäst batteritider? Och hur pass bra är dem i så fall?

Då syftar jag förstås inte på de fantasisiffror som tillverkarna anger, utan i verkligheten. T ex ska en N1 visst klara 290 timmar i standby men jag tvivlar på att någon nått upp till det.

2. Mist

Mist Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S9+

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S9+
    ROM:
    Noble Rom 3.6
    Info:
    Android 13
    Samsung Galaxy Spica har bra batteritid.

3. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    213

MINA ENHETER

Hur du använder din telefon påverkar batteritiden mer än vilken modell du väljer. T ex drar GPS-delen av telfonen väldigt mycket batteri. En del applikationer kan också dra mycket batteri.

Wifi kan vara bra att stänga av för att spara batteri, men om man börjar tanka data brukar wifi vara mer batterisnålt än mobilnätet enligt min erfarenhet.

m v h Henrik

4. mauswe

mauswe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Vilken ROM man kör påverkar också batteritiden lika mycket som användning :) Jag ska säga att jag är riktigt nöjd med batteritiden på min HERO, jag kör orginalrom med lite besparande inställningar men inget extremt. Jag kan dra ut så jag laddar den varannan dag vilket är grymt för en smart telefon. Sen är det klart om du köper tex en spica som Mist skriver och kör mina inställningar så kanske du kan ha den 3 dagar.

Sen så tycker jag du ska välja en telefon med mini usb (vet inte om alla har det?) men då kan man ju faktiskt ladda telefonen vart det nu än finns en dator nästan då det verkligen kryllar av dessa kablar :)

5. Hellberg

Hellberg Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel 4
    Telefon 3:
    HTC U11
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S4
    Att tillverkarna uppger fantasisiffror har väl alltid förekommit även när det gäller "dumma" mobiltelefoner, men när det gäller smartphones så är det förstås än mer påtagligt, detta kanske eftersom det egentligen inte finns något "standbyläge" i dem, även om telefonen ligger vilandes utan att man använder den så kommunicerar den ju ändå med nätet, synkar mot google, kör lite bakgrundsprocesser etc etc. En modern smartphone har väl mer gemensamt med en laptop än med en gammal dum mobiltelefon som man bara kunde ringa och smsa med och sett ur det perspektivet känns det ganska orimligt att förvänta sig flera veckors standbytid imho.

Men som också har påpekats ovan så finns det självklart flera faktorer som påverkar batteritiden och att få telefonen att orka några dagar är åtminstone sällan några större problem om man inte använder telefonens alla funktioner som en tok. Är det dock viktigt att kunna ringa, smsa etc utan att behöva ladda på 3-4 dagar eller mer så är det knappast en smartphone man ska ha, då får man nog isåfall komplettera med en "dum" lur vid sidan av.

Förhoppningsvis är det väl dock nya batteritekniker på gång som kommer att förbättra detta. Personligen ser jag dock inget större problem med batteritiden, kan ladda varje natt om det är så.

6. GTT

GTT Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ok tack för tipset, ska kolla upp den.

Minst sagt. Klarar en telefon 12-24h i när den uppges klara 290h är det mellan 4 och 8 procent av det uppgivna värdet.

Är man bara hemma är det ju inget större problem att ladda den varje natt. Problemet är att jag till stor del är ute efter GPS-funktionen. Bra sak att ha när man reser, men det förutsätter förstås att batterierna håller. Samtidigt verkar vissa behöva ladda sina telefoner direkt när de kommer hem från jobbet... verkar lite jobbigt imho. Det är en mobil, inte en tamagotchi. :P

Last edited: 25 feb 2010
  7. danielc.se

danielc.se Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Om du kör GPS i bilen kan du köpa en billaddare till mobilen. Billigt, smidigt och bra.

8. yrara

yrara Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Att köra runt på bilsemester med GPS påslaget konstant kommer dra ut ditt batteri hur du än gör. Till det ändamålet ska du definitivt köpa en laddare till bilen. Finns ju flera varianter, t.ex. cigg-laddare med usb-uttag så att du kan koppla in sladden som följer med...

9. Validus

Validus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Sen finns det nödladdare som går på AA batteri och har för mig jag sett nån med solceller också.

Allt beror ju på användning, min klarar sig 2 dagar plus med måttlig användning

10. djjokke

djjokke Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    376
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Som andra tipsat om ovan så kan du ju skaffa några olika laddare så att du alltid laddar där du är mest. T.ex. en på jobbet, en i bilen, en hemma :)
    Jag behöver inte ladda min Magic direkt när jag kommer hem från skolan. Jag har runt 50% kvar när jag kommer hem, och då har jag RSS-läsare, väderwidget, Facebook-widget, nyhetswidget m.m. som uppdateras ofta. Dessutom har jag alltid WiFi igång, relativt hög ljusstyrka på skärmen, jag surfar ganska mycket, och skickar mååånga SMS. Inga problem för mig att bara ladda under natten :)

11. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Det är bara att inse, du kommer alldrig hitta en smartphone med bra batteritid. däremot så finns det vissa som är bättre än andra på den punkten.

Min spica håller 2-3 dagar med wifi igång nästan hela tiden, och nån timmes gpsanvändning.

och när ett företag kollar standbytid så har dom telefonen ligger utan nånting igång alls, med skärmen släkt och då kan man nå upp till siffrorna som utlovas. Dock så gämför många siffrorna från tillverkaren med sin egna batteritid under aktivt användande, och helt plötsligt har standbysiffrorna blivit fantasisiffror.

12. GTT

GTT Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Visst det är tanken också. Riktigt bra batteritider lär vi inte se förrän batteritekniken utvecklas ytterligare, men som sagt, vissa är ju bättre än andra. Än så länge leder spican verkar det som.

13. azek

azek Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Tyvärr finns det olika typer av mini USB så enligt min mening är skillnaden nollkommaett mot hur det var förr när tillverkarna hade sina egna.

14. mauswe

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Ja det finns olika usb men miniusb är väl det vanligaste på mobiler? Även om tex herons kontakt inte ser ut som en miniusb så är det bara att köra in en miniusb sladd i den så laddas telefonen prima.

15. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Det finns olika miniUSB, vissa kompatibla med andra, andra inte. herons kontakt är miniUSB med audioutgång.

Det är dock microUSB som ett flertal tillverkare har bestämt att ha som standard inom en snar framtid. (bland flera andra Apple och HTC)

16. mauswe

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Okej. Konstigt att dom inte kommer använda miniusb?

Mitt tips är ändå att skaffa en mobil med Miniusb. Då mer eller mindre alla elektronikprodukter som ansluts till en dator kommer med dessa kablar. Och då kan man låna av alla!

17. Toneloc

Toneloc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Väldigt många (de flesta?) mobiltillverkare har bestämt att micro USB ska användas senast from 2012 allt för att man ska få ner de olika typerna av laddare och på så sätt kunna minska ner standby-produkterna vilket är ett krav från EU enligt EuP-direktivet. Mini USB kommer alltså att vara övergående som standard på mobiler.

18. 1an

1an Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Kan inte rekommendera huawei u8220 om du vill ha bra batteritid iaf trots att den i övriga punkter är väldigt frestande ;)

19. GTT

GTT Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kan meddela att det blivit en Galaxy Spica. :) Rapporterar tillbaka om mina intryck, framför allt om batteritid, senare.

20. pierre.c

pierre.c Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Fattar inte varför alla säger att spican har så bra batteritid, jag måste ladda min varje natt och jag använder inte ens wifi. Och dessutom har jag inte mer än 25% vakentid när jag kollar i spareparts.