Problem: Android TV kopplar från wifi även telefon

Diskussion i 'Allmänt' startad av apple95, 24 apr 2023.

1. apple95

apple95 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    114
    Operatör:
    3
    Telefon:
    OnePlus Nord CE3 Lite 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    OnePlus Nord CE3 Lite 5G
    Har tele2 coax fiber som bredband i lägenheten och har en Android TV som kopplar ifrån wifi och ibland fungerar det som de ska man det är även så på min pixel 7 pro det går ej att koppla upp mot wifi. Tele2 hävdar att det är fel på mina enheter men wifi funkar vart jag än är förutom hemma på telefonen. Och jag har återställt tvn med samt routern.

Först trodde dem att det var för att 2,4ghz och 5ghz som orsakade det hela så dem delade upp nätverket så man kunde koppla upp till var och en men funkar inte heller.

Sambon har tele2 som abonnemang på telefon så de kompenserade med fri surf till henne och det går ej att internet dela till tvn heller via hennes mobil. Och jag kan internet dela från min och jag använder mig av 3 familje abonnemang.

Routern står ganska nära tvn så det är inte så att signalen räcker heller. Vi ska flytta om 2 månader också så eftersom vi har bundit oss i 12 mån på coax och det inte finns i nya lägenheten ska vi få vanlig lan fiber istället och behålla det gamla priset. Tror dem ska klippa coax 1/6 så kanske får lan fiber så sedan flytta med det.

Men dem verkar inte kunna lösa problemet åt oss, och det bara krånglar med uppkopplingen någon som har erfarenhet eller vad som kan orsaka det hela? Tvn funkar bra med wifi på annat ställe utan det är bara hemma det strular..

Söker upp wifi så kan den ej ansluta eller så står det inget internet. Lan kabel från router i tv funkar inte alla gånger heller. Och som jag nämnde ovan min pixel 7 pro strular också med att koppla upp till wifi men bara hemma medans sambons iPhone kan koppla upp sig?

Ganska rörigt inlägg men hoppas ni kan förstå lite av det jag är inte så duktig på att formulera mig kortfattat utan det brukar dra iväg en del.

2. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Är det möjligt att prova med kabel till Android TV, åtminstone för att testa om det fungerar bättre?

3. apple95

Mottagna gillanden:
    114
    Operatör:
    3
    Telefon:
    OnePlus Nord CE3 Lite 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    OnePlus Nord CE3 Lite 5G
    Har testat det också och funkar inte i samband när wifi inte funkar eller när det går att koppla upp till det.

Jag tycker det är märkligt bara att det ska vara så på telefonen också men bara när det inträffar. Och jag får inte byta heller eftersom det är bundet. Men får byta inom tele2 när dem klipper kabeln till det gamla nätet i huset eller ta bort det först då och byta till annan leverantör som kan leverera lan fiber. Jag har sagt till dem att det är inte rimligt att betala för något som fungerar ibland.

4. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 188

MINA ENHETER

Kort.

Det fungerar på andra platser.

Det fungerar inte hemma.

Andra platser andra routrar.

Hemma använder du hemmaroutern.

Eftersom det verkar fungera på andra routrar men inte på den router du har hemma så tror jag att din hemmarouter inte mår så bra. Prova en annan router så kommer ni se att det kommer att fungera. ett tydligt tecken är ju dessutom att det inte ens fungerar med tp kabel till tv. den router du har i ditt hem behöver bytas ut. är detta en coaxrouter från tele2 förstår jag om de inte vill byta den då ni snart flyttar. om det är en egen router (ej coax) så kkommer ni få samma problem på nya adressen.

Kristy gillar detta.
  5. apple95

Mottagna gillanden:
    114
    Operatör:
    3
    Telefon:
    OnePlus Nord CE3 Lite 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    OnePlus Nord CE3 Lite 5G
    Ja det stämmer det är coax så kan ej testa någon annan för tele2 sa till mig att det inte går. Dock har jag en annan router liggandes med coax ingång kan jag prova den? Dem testade nuvarande router och sa de är inte problem med den eller internetuppkopplingen utan att ens varit på plats dem testade från sitt håll. Men kort och gott det krånglar och dem verkar inte vilja lösa det..

6. drzap

Mottagna gillanden:
    1 188

MINA ENHETER

du kan alltid prova med andra routern.

Om jag vore du skulle jag attackera det så här.

Till Tele2
    min tv (modell) kopplar inte upp sig mot wifi, varken 2,4 eller 5ghz. fungerar inte ens med nätverkskabel från er router till tv.
    min tv (modell) kopplar upp sig mot wifi, 2,4 och 5ghz på annan router. fungerar med nätverkskabel på annan router.

sen göra samma lista för alla andra enheter som är testade. (din mobil) (surfplatta) (bärbar dator)
    Alla enheter som inte fungerar bra mot din router men fungerar mot andra routrar. fråga sen tele2 om de ser något mönster.

Du kan även prova att fabriksåterställa kabelroutern, skall finnas manualer för detta om du loggar in på tele2.

Jag har haft exakt samma problem medan de hette comhem. trots att jag upprepade gånger bevisade att routern var trasig så bytte de inte ut den. bästa jag någonsin gjort var att byta leverantör.

Kristy gillar detta.
  7. apple95

Mottagna gillanden:
    114
    Operatör:
    3
    Telefon:
    OnePlus Nord CE3 Lite 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    OnePlus Nord CE3 Lite 5G
    Dem aktiverade den gamla Netgear routern jag hade hemma och hittills har det fungerat med den. De skulle skicka hem en ny router så jag kunde byta ut den vita som är deras ordinarie.

Jag har testat hos andra med enheterna och tv det fungerar på andra platser förutom i hemmet ibland. man vet aldrig när det ska inträffa eller hur länge det varar. Jag har nämnt detta för dem också men jag ger mig inte förens de kommer lösa det.

En helt annan fråga och jag vill bara ha tips! Skriver den här under.

Dock kommer fastighetsägaren klippa Coax fibern 1/6 och jag blir tvingad att byta till Lan fiber är tveksam om jag ska ha Tele2 eller ej. Har bundit mig på 12 mån med coax för 299kr skulle få behålla det priset tills det går ut i Mars 2024. Vilket fiber är bäst och billigast? behöver ej snabbt enbart så jag kan kolla på tv och surfa på mobilen. 150/100 hos Tele2 kostar 199kr i 12 Mån och därefter 465kr. Bredband2 har för 350kr i 12 mån och därefter 389kr ingen bindningstid. Jag bör väl inte tvingas att byta till Tele2 Lan fiber när dem klipper gamla kabeln? För mitt avtal gäller ju Coax så jag bör kunna välja fritt vilken leveratör jag vill ha?

8. drzap

Mottagna gillanden:
    1 188

MINA ENHETER

Tror tele2 kommer vilja ha kvar dig alla 12 månaderna. kör på det till avtalet går ut.

apple95 gillar detta.
  9. apple95

Mottagna gillanden:
    114
    Operatör:
    3
    Telefon:
    OnePlus Nord CE3 Lite 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    OnePlus Nord CE3 Lite 5G
    Det är som du säger att jag har kvar det gamla avtalet tills det går ut och jag får omförhandla, jag ska då jämföra pris hos andra och fråga om dem kan matcha det. Annars byter jag bara till annan för jag betalar inte 500+ kr för lägsta hastighet.

Men jag fick hem en ny router deras C2 modell och nu ska jag vänta på att den börjar fungera. Men den andra routern som hette Netgear som jag hade liggandes den funkade utan problem så det måste ha varit något med förra routern. Snackade med Tele2 också och nämde detta då sa dem att det är fel på mina Android enheter och inte routern som fela fast jag vet själv att det krånglade men hoppas nya routern kommer funka.

10. apple95

Mottagna gillanden:
    114
    Operatör:
    3
    Telefon:
    OnePlus Nord CE3 Lite 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    OnePlus Nord CE3 Lite 5G
    Testat nya routern tele2 skickade hem och den funkar inte heller. Går inte ens att hitta wifi nu så dem ska skicka ut en 3e router medans den gamla Netgear jag haft i 7 svåra år fortfarande funkar bra. Så kommer använda den istället.

11. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 174
    Jag hoppas att den är uppgraderad och säker!

12. apple95

Mottagna gillanden:
    114
    Operatör:
    3
    Telefon:
    OnePlus Nord CE3 Lite 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    OnePlus Nord CE3 Lite 5G
    En liten update.. efter att ha fått 3 olika routrar av tele2 så kopplar den fortfarande ifrån och får meddelandet Ansluten inget internet eller autentiseringsproblem. Dem felsöker och hävdar att det inte är problem med tele2s nät. Och jag hävdar att det är något hos dem eftersom jag har testat tvn och telefonen på andra nätverk som använder tele2 och hos andra funkar det och de använder likadan modell av router från tele2. Vad kan jag göra? Är trött på att det strular hela tiden.

13. drzap

Mottagna gillanden:
    1 188

MINA ENHETER

Be att tele2router ställs som brygga och köp en egen router som fungerar. Koppla samman med en tp kabel. Klart. När ni sen får fiber har ni en bra router, med fiber behöver man inte tele2 utrustning alls.

katho gillar detta.
  14. apple95

Mottagna gillanden:
    114
    Operatör:
    3
    Telefon:
    OnePlus Nord CE3 Lite 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    OnePlus Nord CE3 Lite 5G
    Okej! Så det blir som så att man kopplar upp sin egna router mot deras? Är inte så insatt i nätverk tyvärr

15. drzap

Mottagna gillanden:
    1 188

MINA ENHETER

deras router blir ett kabelmodem när man sätter den i bryggat läge. en kabel från den routern till din privata routers wan uttag och sen får du ställa in din personliga router med de namn och lösenord du vill ha.

katho gillar detta.
  16. apple95

Mottagna gillanden:
    114
    Operatör:
    3
    Telefon:
    OnePlus Nord CE3 Lite 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    OnePlus Nord CE3 Lite 5G
    Okej så det kan jag lösa på egen hand alltså? Har ej dator hemma så måste kunna fixa via mobilen. Vad annars kan jag göra för dem verkar ju inte lösa det åt mig det kan gå allt från 1min till en dag ibland innan nätet funkar som det ska.. och dem hävdar att det är min tv och telefon som är trasig trots att jag testat hos andra med samma modell av router och coax detta är så skumt tycker jag

17. apple95

Mottagna gillanden:
    114
    Operatör:
    3
    Telefon:
    OnePlus Nord CE3 Lite 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    OnePlus Nord CE3 Lite 5G
    Tele2 säger olika saker också till exempel att man kunde säga upp i förtid om man inte kunde ha samma bredband på nya adressen men pratade med en annan nyss som säger tvärtom. Och att jag tvingas betala för bredbandet när jag flyttat.

Grejen är att jag ska flytta inom samma hyresvärd samma fiber är installerad i lägenheterna i min nuvarande kan ha tele2 fiber och den nya inte alls trots samma företag som installerat fibern.. och det är aktiverat så man ska kunna skaffa på båda ställena. Fattar ingenting. Och dem sa att man kan inte garantera att wifi ska fungera om man är betalande kund. Och jag har svårt att förstå eftersom jag har en autism diagnos.

Har någon varit med om liknande?