Android Tv/usb-hdmi sticka, styra med mobben?

Diskussion i 'Android TV' startad av Holpers, 13 nov 2012.

1. Holpers

Holpers Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tjena

Viste inte riktigt vilket underforum jag skulle posta detta i så det kanske blev fel?

Jag funderar på att köpa en sån mediaspelare usb/hdmi android sticka för att få Android i TV:n. Men jag har lite funderingar och behöver expert tips.

1. Jag ska använda den till en projektor som saknar Usb port. Fungerar den även med en hdmi-composit adapter?

2. Går det att styra mediaspelaren med Androidmobil t.ex. via unified remote? Den här ju Wifi men på alla sidor jag hittar dessa medias pelare till salu är informationen knapphändig.

3. Tips på en bra sådan usb/hdmi mediaspelare som ni testat och vet är bra? Jag vill kunna spela film, gärna full hd. Komma åt Internet och kanske nån appstore.

Hoppas nån som har koll på detta kan hjälpa mig lite. :-)

2. ZiMMeN

ZiMMeN Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    115

MINA ENHETER

1. Saknar usb port? Vad behöver du usb'n till ? Många av dessa har extern ström så dom går att köra ändå :) (N1an som jag länkade har de)

2. De går jätte bra att styra den via Mobilen, finns en app speciellt för de (TizzRemote), men följer även med en enkel lite fjärrkontroll som gör att du kan styra de mesta.

3. http://www.tizzbird.se/TizzbirdStickN1.htm
    Denna kan jag rekommendera till dig isf, för den kör jag hemma och tycker den funkar KANON! https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=71062

3. Holpers

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Aj då, jag menade att projektorn saknar HDMI.
    Den har dock DVI eller vad det heter. Typ monitorkontakt.
    Funkar det? Får man med ljudet då på något vis.

Tack för ditt svar förresten.

4. ZiMMeN

Mottagna gillanden:
    115

MINA ENHETER

DVI kontakterna är oftast utrustade med ljudgång ifrån hdmi'n, men problemet är inte i kontakten, utan i mottagaren som har dvi.
    Det som är standard är att ljud inte finns specificerat i i DVI standarden och därför finns det inga anslutning som tar emot ljud via DVI i t.ex. TV-apparater.

Men jag vet ju inte hur de är med din projektor nu, de kan ju vara så att den har ljud via dvi, finns kan nått bra sätt att kolla upp de men vet inte hur ?
    Kolla om du hittar nått i handboken för den ?

5. Holpers

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Projektorn har separata ljudkablar, en sån röd och en vit kabel. Det kanske finns HDMI adapter med sån ljud utgång också.

6. Holpers

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

7. ZiMMeN

Mottagna gillanden:
    115

MINA ENHETER

Den dära kontakten är ganska så skum måste jag säga, eftersom VGA (den som du tycker är mysko, även kallas PC kontakt ibland.) är en analog signal.
    Och HDMI som du har med dära är en digital signal.

Sedan har du RCA kontakterna där Röd & Vit är ljudkontakter, och den Gula är Video.

Tror inte de löser ditt problem dock.

Annars är den nyfikna frågan, Du har separat ljud ifrån projektorn, å Bara DVI in för bild på den ?

Då kommer de ett problem till, eftersom ljudet kommer digitalt ifrån N1'an så behöver du en omvandlare.

Last edited: 13 nov 2012