Android TV utan version 10 lär nog sluta se 4K

Diskussion i 'Android TV' startad av tag, 26 jul 2020.

  1. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 516
    Mottagna gillanden:
    1 590
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Youtube från och med 2021 kommer kräva att TV har stöd för AV1 för se 4K och HDR, detta kommer påverka Google Play Filmer.

    Det roliga är att AV1 codecs kommer först i och med Android TV 10.0 versionen, och endast till Chips som klarar detta Realtek har ju som sagt stöttat AV1 sedan 2018 chips framåt, medans Mediatek från vissa chips.

    Lär nog inte dröja allt för länge efter det träder i kraft innan Netflix och andra tjänster lär kräva AV1 stöd för 4K och HDR.

    Detta lär ju göra i princip alla Android TV enheter som inte får ATV 10 nergraderad från 4K modeller till basic 1080p
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 766
    Mottagna gillanden:
    44 766
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Var står det att AV1 kommer vara ett krav redan 2021? Jag menar, det finns fortfarande nästan ingen hårdvara med stöd för den codecen, och mjukvaruavkodning är ju inte roligt i 4K.

    Här är en lista på hur stödet ser ut för närvarande: AV1 - Wikipedia

    Det kan inte finnas mer än några entaka Android TV-modeller på marknaden som har stöd för hårdvaruavkodad AV1 i dagsläget, så i princip ingen kommer kunna spela upp materialet om det sker så tidigt som 2021.

    Nu tittar väl iofs rätt få på Google Play-filmer, men det vore ju desto värre om Netflix m.fl. hakade på så tidigt/gjorde det till ett krav.


    Undrar för övrigt om Netflix, Amazon m.fl. bara kommer sänka bithastigheten, eller om de kommer ligga kvar på samma nivå, men låta oss strömma materialet till högre kvalitet istället när AV1 introduceras :)
     
    Last edited: 26 jul 2020
  3. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 516
    Mottagna gillanden:
    1 590
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Hittar inte länken nu, men frågade en som är insatt men det verkar dock endst gälla nya enheter som släpps 2021 att ha stöd för AV1, medans de redan godkända för 4K innan dess kommer fortsätta se det via VP9.
     
    bernard gillar detta.