Android utan flatrate?

Diskussion i 'Allmänt' startad av mate, 2 jan 2010.

1. mate

mate Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Det nämns ofta i förbifarten att någon form av data-/surfpaket/mobilt bredband i princip är nödvändigt för att nyttja den fulla potentialen hos Android.

Har också minne av att jag läst vissa saker som fungerar förvånansvärt dåligt om man inte är uppkopplad (kalendern???).
    Sitter någon inne med någon bra länk med information kring detta?

2. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Vad undrar du? Det är väl inte direkt så att programmen inte fungerar utan någon form av uppkoppling. Däremot är hela android byggt för att man ska ha en fast uppkoppling. Allt från synkning av kalendrar, kontakter och allt annat man nu vill till möjligheten att alltid ha informationen man behöver nära till hands. Bara en sådan förhållandevis enkel sak som all ens kalender alltid är synkad är så mycket smidigare än man först kan föreställa sig. Man får ett helt annat användande-mönster. Det är ingen tvekan om att konstant uppkoppling är framtiden.

Jag skulle säga att innan man har flatrate för datatrafiken utnyttjar man inte Android maximalt. Det är lite samma sak som att folk inte i vardagen började använda internet som det fantastiska verktyg det är förrän flatrate bredband kom.

Last edited: 2 jan 2010
  3. mate

mate Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Ingen tvekan om att flatrate gör Android-upplevelsen bättre. Men finns det konkreta begränsningar när man är offline?

Har ett svagt minne av att man inte kunde lägga in nya poster i kalendern t.ex. men jag hoppas det var ren inbillning???

4. blunden

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    Jag tycker att du borde kunna lägga in nya poster i kalendern. Kalender-programmet jag tror du tänker på är ju trots allt Google Calendar vilket i grunden är en web-app så att aldrig synka är jag osäker på om det fungerar så bra efter ett tag. Vet dock inget som specifikt testat detta. Är väl bara att fula till sina APN-inställningar så att mobilen inte kan skicka data-trafik över mobilnätet och se till att ha wifi avstängt och sedan testa. :)

5. mate

mate Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Kan ha varit så att jag fick den uppfattningen medan jag läste källkoden till Calendar-applikationen.

Det måste ju finnas smidigare sätt att gå offline än att ändra APN-inställningar? Typ "flygplansläge"?

Har inte möjlighet att testa själv då jag tänkt vänta tills Nexus-releasen med att skaffa en Android. Har då tänkt skaffa flatrate också, men jag verkar ha lyckats övertyga en vän att köpa en Hero - om den "funkar" utan flatrate...

6. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Finns fina widgets för att snabbt stänga ned mobilsurfen & än fast lite med vitsen försvinner om du p.g.a. kostnader måste stänga ned det så går det alldeles utmärkt att göra det...

En fin grej i Hero är att den automatiskt stänger ned mobilsurf vid roaming (om man har det ikryssat) vilket är skönt om man ska utomlands eller håller sig nära landsgränsen....

7. mate

mate Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Just det. Det kan ha varit det där med roaming jag tänkte på efter att ha läst den här tråden

8. roxer2b

roxer2b Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det finns ett flygplansläge som man hittar genom att hålla inne powerknappen. (Eller så finns det nergrävt inne på settings om man föredrar att grotta runt bland menyer istället)

9. Toneloc

Toneloc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Fast det läget stänger ju av all radiotrafik, dvs den fungerar inte ens som telefon, i det här fallet är det ju enklare att stänga av datatrafiken om man nu inte har någon form av flatrate på datatrafiken men som sagt, stor del med vitsen att ha en smartphone försvinner ju då.

10. roxer2b

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det är ju det som är flygplansläge på alla mobiler. Och det efterfrågades ju just flygplansläge. ;)
    Men sant, det är nog smidigare att skaffa någon av toggleapparna som kan stänga av sync m.m. (Eller datatrafik helt)

11. Toneloc

Toneloc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Jo, visst är det det, men han efterfrågade ju en funktion som stängde av datatrafiken utan att ställa om APN, typ som "flygplansläge", alltså ville han ha en enkel togglefunktion för datatrafik on/off, så uppfattade jag det hela i alla fall.

12. Ekofasc

Ekofasc Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Jag känner verkligen inget jättebehov av att synka kalendern en gång i minuten, inte heller min gmail eller väderprognosen. Några gånger om dagen räcker gott och väl. Jag har faktiskt inte skaffat internet över mobilnätet ö.h.t. än, utan har bara kört på wifi, och det funkar bra det med. Men jag ska fixa det för man vill ju kunna surfa osv på flygande fot, men som sagt, konstant synkning och flatrate är absolut inget måste och inget jag saknar.

Finns ju togglefunktion som ändrar APN-inställningarna. Man slipper gå in och rota själv, vilket var vad han ville undvika så vitt jag förstod.

13. cog

cog Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    256
    Telefon:
    Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 Pro
    Kommer man åt ett wlan nån gång per dag kan man ju se till att synka sin kalender och widgeterna. Därav är man ju inte låst i all framtid till ett abonnemang med fri data bara för att kunna använda sin kalender, vilket jag tycker är skönt att veta om inte för budgetens skull. Att Androiden skulle fungera sämre utan uppkoppling har jag inte hört mer än att man inte kommer åt tjänster som kräver data?

För att hantera av/på till bl a datatjänsterna tycker jag programmet Quick Settings gör sitt jobb bra. Utöver det använder jag widgeten Power Control.

Last edited: 3 jan 2010
  14. mate

mate Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

En del av min frågeställning var väl om det finns "mindre uppenbara" tjänster som kräver detta (att webb och e-post gör det är ju självklart).
    Kan man t.ex. skriva ett dokument och lagra lokalt på telefonen utan att (just då) synka med Google Documents?

15. Ekofasc

Ekofasc Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Ja. Däremot kommer man inte åt gmail t.ex., vilket kan vara synd men det är väl inte många kb som går åt för att synka inlådan. I stort är det inga problem.

16. blunden

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    Det där är en standardfunktion i Android, ingen Hero-specifik feature. Håller med om att den är väldigt bra. Använde den på en kort resa till London i somras. Fungerade bra utom en gång då den buggade ur lite och synkade över några mail. Kostade någon tia eller så, men det var ju trots allt i gamla 1.5. Förmodligen fixat sedan dess. :)

17. mixxno

mixxno Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a
    ROM:
    Android 11
    Jag har Tele2 med 200 mb/månad för 29 kr. Kör wlan hemma ibland, men jag tycker man klarar sig väldigt långt med det. Jag surfar och laddar ner apps osv rätt mycket, men har aldrig överstigit den gränsen. Kör full sync med Google hela tiden också.

Skulle vilja köra SR-Player på 3G, men det drar ju 30 mb/timme så då är det förstås "flat rate" som gäller.

18. blunden

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    Det du har är en typ av flatrate. Alla abonnemangsformer där du inte betalar per datamängd (ex. per Megabyte) är flatrate. Dock är det trafikbegränsningar. Detta är svårt att komma undan utan att betala betydligt mer.

19. roxer2b

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

http://www.telenor.se/privat/mobilt...lla-vara-mobiltjanster.html#C45-2100-P45-5468

visst, dubbelt så mycket, men 30 kr mer är inte så hemskt mycket dyrare. ;) (Sedan är det ju lite halvslött,d et får tillstås)

20. mixxno

mixxno Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a
    ROM:
    Android 11
    Tack för rättelsen. Jag menar såklart ett obegränsat abbonemang! ;-)