Android utveckling som projektarbete på gymnasiet?

Diskussion i 'Jobb och tjänster' startad av lagge92, 16 jul 2010.

  1. lagge92

    lagge92 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2010
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    41

    MINA ENHETER

    I höst börjar jag mitt tredje och sista år på gymnasiet, Jag går NV och på min skola väljer man inriktning till trean och då har jag valt matte/data.
    Det betyder att under kommande året kommer jag läsa kurserna

    Programmering A 50p
    Programmering B 50p
    Programmering C 100p

    Matematik E 50p
    Matematik Diskret 50p
    Numerisk Analys 50p

    Fysik B 150p

    Programmeringskurserna kommer att vara i C# med samma lärare i alla ämnen utom Matte E och Diskret - min handledare. Han kommer förmodligen också vara som en handledare av projektarbetet och han är väldigt duktig på programmering.

    Nu till själva frågan, tror ni det är genomförbart att ha som projekt att skapa och publicera en/flera appar och/eller spel? (väldigt intresserad av att utveckla för android i allmänhet)

    nackdelarna som jag ser det skulle väl vara att man liksom lär sig programmera under årets gång så det kan bli svårt att börja programmeringsdelen i större utsträckning under höstterminen (då läser vi Programmering A och B parallellt eftersom dom inte hör ihop) Och vad jag har förstått är Programmering C mer avancerat och användbart?

    Sedan kommer vi ju att programmera i C#, inte Java. Men är det mer en fråga om vart semikolonet ska va eller blir övergången mellan språken stor?


    Sammanfattningsvis: Vad tror ni om ett sådant treaprojekt för gymnasiet? Egan erfarenheter av projekt eller programmeringskurserna på gymnasiet? Tar det evigheter att sätta sig in i Android SDK?

    Tack på förhand!
     
  2. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Jag tror ett android projekt kan vara en bra ide till projektarbete. Men eftersom ni har ett väldigt konstig planering på era programmerings kurser så tycker jag ni ska ha ett lågt mål eftersom man inte vet hur pass bra ni passar för programmering vissa fattar det direkt medans andra inte fattar något trots att man läst alla kurserna. Men anstränger du dig bara så ska det säkert gå väldigt bra :D. C# kallas av en del Microsoft Java vilket verkligen stämmer det är väldigt liten skillnad så det ska nog gå bra.

    Men vill du bli duktig på både java och C# så gör alla uppgifter du får i programmering både i C# och android java.

    Lycka till!!
     
  3. lagge92

    lagge92 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2010
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    41

    MINA ENHETER

    Tack för tipsen!

    Tydligen så är nationella kursen Programmering C en fortsättning på Programmering A. Programmering B är alltså fristående.

    saxat från skolverket:

    Ja personligen har jag väldigt lätt för matte och logiskt tänkande, jag har lekt lite med Python nu under sommaren och tycker det är jättekul, ser fram emot att dyka in lite djupare i höst i skolan.

    Hmm ett till problem är att man bör vara en grupp på kanske 4 pers och då måste jag pusha just android, frågan är om andra i klassen är lika motiverade att programmera i Java dessutom, speciellt eftersom jag är den enda med Androidmobil ^^ Men jag har tydligen iallafall inspirerat Programmeringsläraren att kanske skaffa en androidlur och två i klassen verkade också sugna :P

    Den enda jag känner som fått göra ett eget treaprojekt var en tjej som skrev en bok om sin sjukdom och det är inte så konstigt att det inte blev ettt grupparbete haha..
     
    Last edited: 16 jul 2010
  4. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Lysande början tycker jag. Du kommer nog inte ha så stora problem då.

    Det ni då kan göra är en server, client app så de andra i projektet kan göra en server i C# och du gör appen. För att få lite ider om vad som är möjligt just med den typen av appar så kan du gå in på sidan här under där du kan ladda ner en app som jag och Relmtech här på forumet utvecklar.
     
  5. Tympanon

    Tympanon Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2010
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Klart du ska göra ett Android-projekt :) Egna projekt tycker jag är bästa sättet att lära sig programmering och ju mer ju bättre.

    Att du inte kommer ha läst så mycket programmering när du börjar med projektet behöver inte vara en nackdel. I alla större projekt är det viktigt med planering och design samt marknadsundersökningar. Varför inte börja projektet med någon marknadsundersökning, fortsätta med att skissa på olika designer, utvärdera dessa lite enkelt genom att låta folk titta på skisserna eller plocka med tillklippta pappersbitar som motsvarar programmet och dess tänka funktionalitet. Allt detta har du nytta av sen när det blir dags att koda.
     
  6. lagge92

    lagge92 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2010
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    41

    MINA ENHETER

    Ja det är faktiskt en riktigt bra idé! Bara lite synd att gruppmedlemmarna inte kan ta del av den slutgiltiga produkten om dom inte skaffar egna androids under årets gång. Men en mycket bra kompromiss för mig som vill utveckla till android!


    Ja precis vad jag också funderat på! Man kan ju inte bara börja skriva ett program utan att ha en genomtänkt idé. En marknadsundersökning för mobilanvändande osv hade gett lite kött på benen när man utvecklar också, kanske man kan göra via webben på t.ex. Swedroid också :P
     
  7. Sontronic

    Sontronic Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Nu kan jag inget om programmering eller så. Men så länge man har satt upp ett rimligt mål som man verkligen försöker sträva efter att klara av, så ska det va absolut inga problem.
    Även fast ni inte blir klara med projektet så kan det bli MVG så länge ni har gjort ert bästa.
    Lycka till!
     
  8. niklasp

    niklasp Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2010
    Inlägg:
    229
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tror inte det ska vara några problem om du redan är lite insatt i python och har lätt för "programmeringstänket".

    Personligen körde jag också Programmering A, B & C i gymnasiet, vilket visade sig vara lite av ett skämt :x

    Vi läste då VB.net, men jag fick OK av läraren att använda C# då de båda är .net språk (i princip samma sak, C# har lite annat språk).

    Kan summera kursen som rätt värdelös (om man inte måste ha betyg i ämnet för just betygens skull).
    Alla tre kurser kan klaras av på egen hand i hemmet på bara några veckor, tack vare allt utmärkt material som idag finns på internet.

    För övrigt, om du väl lärt dig programmering i C# eller likvärdigt språk är övergången till Java hyfsat lätt, koncepten för programmering är i stort sett desamma och när man väl lärt sig dessa kan man hoppa lite från språk till språk utan några större problem.
     
  9. mrmozart

    mrmozart Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2009
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Det kan vara ett mycket roligt projekt! Tänk bara på huruvida du kommer att kunna få lämplig hjälp om du kör fast i programmeringen. Din handledare är ingen Android-utvecklare? Är han villig att sätta sig in i det för att kunna hjälpa dig?
     
  10. sniff

    sniff Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2009
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hade själv turen att få en utvecklare som kom till gymnasiet från arbetslivet så vi hade väldigt bra programmeringskurser på gymnasiet, men vad jag har hört så är de lärare som bara läst till lärare oftast inte några höjdare när det kommer till programmeringen så läs på själv så att du klarar av projektet utan allt för mycket hjälp från handledaren om så skulle vara fallet.

    annars är det väl mer vad du tänker bygga till telefonen som är intressant för projektet och inte att det är just android och java som du tänket använda dig av.
     
  11. lagge92

    lagge92 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2010
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    41

    MINA ENHETER

    Verkar som att programmeringskurserna kan vara värdelösa eller väldigt givande beroende på lärare, av vad jag har hört så verkar min framtida lärare väldigt bra på programmering, jag pratade med honom om min projektidé några veckor innan skolan slutade och han var insatt i vad android va och att man använde Java osv. Han sa att det kunde gå men att generellt kan programmeringsprojekt vara svåra att få igenom att man får göra det. Detta år hade några killar programmerat ett rollspel typ och dom hade nog lagt ner 400timmar var på ett 100p projektarbete (100 skoltimmar) haha. Men veckan efter jag pratat med honom sa hans son som går i min skola att han funderade på att köpa en androidmobil haha. så han måste kollat upp det lite mer efter vårt snack och blivit intresserad ^