Android/Vanilla Android?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Mitox, 30 dec 2012.

1. Mitox

Mitox Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Tjena!
    Det är så att jag snart ska skaffa mig min första Android mobil för jag har tröttnat på Apple eftersom att det är samma skit all the time å iOS 6 är kasst^^
    Men det är så att jag inte riktigt har fattat vad som är skillnaden mellan "Android" (Typ Samsung, HTC osv) och "Vanilla Android"
    Det som jag förknippar med "Vanilla" är att det är Android som det är tänkt att se ut från första början och de andra märkena har sin egen design av det?

Men det är en massa trådar om att vissa typ Roms/Teman osv inte funkar på typ Samsung/HTC å vissa funkar inte till Nexus modellerna som är Vanilla? Så jag vill lite mer veta vad som är skillnaden och jag vill kunna customiza så mkt som möjligt.
    Alltså vill jag kunna leka med mycket roms, teman och launchers så vad ska man då välja?
    Vad är skillnaden mellan dessa och är det mest fritt med Vanilla eller "Märkes Android" alltså (Samsung/HTC?)
    Mvh//Alex

Last edited: 30 dec 2012
  2. SuperAndroid

SuperAndroid Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Vanilla Android är ungefär så som du säger; det är så Android är tänkt. Det är egentligen Googles version, och själva grunden som övriga tillverkare bygger ut. När andra tillverkare (exempelvis HTC, LG, Sony, Samsung) gör om Android och lägger till egna funktioner och liknande innan de säljs så är det då inte längre vanilla. Däremot finns det de tillverkare som inte ändrar Android så mycket, och nästan kan sägas vara Vanilla Android.

De enda mobilerna som verkligen är Vanilla Android är de som har Nexus i namnet. Då kommer även uppdateringar direkt från Google vilket oftast går snabbare än från övriga tillverkare.

Mitox gillar detta.
  3. AX3L

AX3L Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Och för besvara frågan om vad du ska ha om du vill "leka" mycket så brukar svaret vara de vanligaste modellerna, dom finns det i regel mycket kul till. S3an från Samsung, nexus-telefonerna eller möjligtvis OneX skulle jag lägga mina pengar på.

Teman och framförallt launchers kan man för övrigt använda i mig veterligt alla androidtelefoner, en launcher är praktiskt taget en app som ger dig ny hemskärm etc och är kompitabel med alla versioner av Android.

Mitox gillar detta.
  4. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Visst kan man leka med romar och sådant på de flesta vanligare modellerna, men det kan ju vara betydligt svårare på en enhet än en annan. Vill man att det ska vara enkelt är det väl Nexus som gäller. HTC brukar väl ha ganska olekvänliga telefoner med låsta eller krypterade bootloaders och även något som jag tror kallas för hboot som gör det svårare att pyssla med romar? Rätta mig gärna om jag har fel :)

Nexus vet jag är väldigt lätta att låsa upp bootloader på, roota och flasha romar på. Tror Google vill att det ska vara lätt och därför är deras enheter lekvänliga

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk HD

Mitox gillar detta.
  5. AX3L

AX3L Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Ja nexus är väl egentligen det självklara alternativet om man vill leka med telefonen. HTC var iaf tidigare med Desiren bra på så vis att den ska ha varit nästan omöjlig att bricka/förstöra men hur det är nu vet jag inte.

Mitox gillar detta.
  6. Mitox

Mitox Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Aah då är det ungefär som jag trodde med Vanilla :D

Aah jag har oxå tänkt i dem banorna, jag var inne på SGS3, Nexus 4 eller One X+ men vet inte riktigt vilken som är bäst, men skulle nog köra Nexus 4 då pga att det är Vanilla :D

7. Mitox

Mitox Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Aah okej det låter som att det bör stämma eftersom att Nexus är "standard" Android :D
    Det låter ju riktigt najs då blir det väl att satsa på en Nexus antar jag :D

Haha aah låter som att Nexus är bäst om man vill leka då :D
    Men vad tror ni egentligen blir bäst om jag bestämmer mig för att vänta lite extra..
    Eftersom att jag tror att det snart kommer börja släppas lite nytt så funderar jag på om man ska köra på en Nexus 4 eller vänta på SGS4/Note 3 eller en Nexus 5?
    Vad tror ni skulle bli mest värt att göra?
    Byta till Nexus 4 när jag kan eller vänta på Galaxy S4/Nexus 5 (Note har för stor skärm tyvärr)

8. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Vanilla betyder orörd. Jag hade satsat på en Nexus 4. :)

~ Sent from my Nexus 4 using Tapatalk ~

9. io53

io53 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Nexus 5 lär du få vänta på till slutet av 2013. Har du inget emot att vänta så kanske det inte är någon idé att byta telefon ännu, annars är nog säkert nexus 4 ett bra alternativ.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

10. HEiK

HEiK Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Jag tycker du ska satsa på nexus4 eller Galaxy S3 om du vill trixa med root och rommar :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

11. Mitox

Mitox Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Aah okej, joo jag tror också att det blir bästa valet :D

Aah det är ju problemet, jag tog ett 2 årigt abonemang på min iPhone så jag orkar inte vänta längre så Nexus 5 blir nog inget alternativ då...

Aah, jag gillar inte riktigt S3'an faktist så det kommer nog bli Nexus 4 faktist! :D
    Och det bra är att jag kan ta ett 1 års abonemang på Nexus 4 å sen köra Nexus 5 eftersom att den kommer antagligen ha gått ner i pris när mitt N4 abonemang är slut då :)
    Det låter som en sjukt bra plan faktist! :cool:
    Tack så mycket för hjälpen alla! :D

12. Tobby

Tobby Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Lite av ett sidospår, men är det bara jag som köper mina telefoner utan abonemang och skit och sen fixar det vid sidan om istället? Som om man inte hade tillräckligt med månadsavgifter redan.

Last edited: 30 dec 2012
  13. HEiK

HEiK Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Jag gör exakt som du.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

14. AX3L

AX3L Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Har du tid så se om det inte kommer en 4G version av Nexusen, lite surt om det gör det direkt efter du köpt den. S4 kommer ju antagligen i April, kan vara värt att kolla också (den lär ju visas i Mars, då vet du om den är något att ha).

Jag gjorde något mellanting sist, köpte telefonen med abonnemang men 0kr förhöjd månadsavgift dvs jag betalade telefonen cash. Fick SGS3 4G för 3600kr så, det hade jag inte fått löst..

Mitox gillar detta.
  15. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 262
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Efter att ha haft en Nexus i några månader så kommer jag aldrig köpa något annat än Vanilla på Android sidan. Så himla lättpillad! Ogillar dessutom knappar på telefonkroppen. Svär över hemknappen på mors sgs3 när jag använder den. Känns trög hela telefonen vickar när jag trycker på den. Nä vanilla ska det vara :)

Tapatalked

pmugghc och Mitox gillar detta.
  16. Mitox

Mitox Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Haha jag är fortfarande student å har inte gått ut gymnasiet så jag har bara telefonen som månadskostnad hehe :3
    Så jag klarar mig fint ;)

Aah jag kommer antagligen att byta mobil i Maj-Juni så det borde hinna släppas en S4 och då får man se vad man tycker om den :)
    Annars kanske det kan bli najs med en 4G Nexus även fast jag inte behöver så snabb surf men annars kommer nog 3G'an gå ner då.
    Jag har oxå kollat lite sånt på Halebop, man binder sig i 12 Mån och betalar halva telefonen när man köper abonemanget :)
    Så det kanske blir något sådant men jag får se!

Joo det känns ju så att alla som gått över till Vanilla vill Aldrig gå tillbaks så det låter väldigt lovande! :D
    Och jag håller med dig om hemknappen! Min iPhone's hemknapp reagerar knappt längre man måste ta i mycket för att den ska reagera och man måste dubbelklicka minst 2ggr för att få fram "bakgrunds" appar osv..^^
    Så aldrig mer en hemknapp!

17. AX3L

AX3L Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Sony har också pratat om en monsterlur som får S3an att blekna, helt klart är att det kommer några olika alternativ framöver. Och om inte annat går ju som sagt priset på de äldre ner om du väntar och du slipper mycket av barnsjukdomarna telefonerna brukar dras med både mjuk och hårdvarumässigt.

Halebop kan man välja helt hur mycket man vill betala och hur mycket man får i månadskostnad, det är det jag har och valde då 0kr i förhöjd.

Mitox gillar detta.
  18. Mitox

Mitox Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Joo det är sant, men är det några problem med Nexus 4 då? :)
    Aah okej, det visste jag faktist inte att man kan välja att ta bort förhöjd kostnad helt, det låter ju skit bra! :)
    Ska kollas upp dirr!

19. AX3L

AX3L Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Svårt att säga såhär direkt efter släpp, några buggar brukar man ju alltid hitta i början och enligt Swedroid mfl ska den bli riktigt varm vid hårt användande. Kanske ingenting som kommer åtgärdas men chansen finns ju att dom ändrar någon komponent om det visar sig vara ett utbrett problem.

Jag gillar av princip inte att köpa saker på avbetalning, och valde 3600 kontant istället för 150 per månad, dvs samma pris fast betalat direkt. Mecenat har för övrigt en deal där du får en version (4GB surf) av rubbet för 50kr mindre per månad, 199kr vill jag minnas det var. Gå in på CSNkortets hemsida och kika :)

20. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Det var testexemplaren som blev varm. Jag har inte lyckats få min varm alls, snarare så den är mycket svalare än min Galaxy Nexus.

~ Sent from my Nexus 4 using Tapatalk ~